• Adapter för amerikansk basenhet?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #28170  by Nystroem
 
Låter riktigt skumt alltså :P

 #28411  by pravda
 
Efter lite mer testande har jag fått en bra bild och bra ljud på den europeiska med scartkabeln, har även testat en annan scart-variant, men den amerikanska ger fortfarande svartvit bild! Testade att koppla in min regionsfria Playstation med ett amerikanskt spel med den ordinära scartkabeln (alltså inte RGB-kabeln jag i regel använder), och det gav också en svartvit bild.

Finns det verkligen ingen motsvarighet till RGB för NTSC-NES? för det tycks vara precis det jag behöver.

 #28416  by Nystroem
 
Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak, men den med röd-vit-gul-uttag som jag använder (ingen scart) är köpt i Sverige och funkar perfa med både mitt svenska och amerikanska NES.

Men eftersom det blev svartvitt även på ditt playstation låter det ju som att det är en fråga om regionsshit... men det låter skumt :S

 #28419  by pravda
 
Du menar kablarna med RCA-hanar i båda ändar som (oftast) kopplas in var för sig på TV:ns framsida? Sådan har jag också testat, samma resultat - bra bild i färg på europeiska, svartvitt på amerikanska...

 #28422  by Nystroem
 
Du får skaffa en livspartner som det fungerar för helt enkelt. Det är ditt enda alternativ ;P

 #28428  by pravda
 
Öh...?

 #28430  by Nystroem
 
Det var ett skämt :P Tydligen ett dåligt sådant ;P

 #28432  by pravda
 
Det hjälper mig dessvärre inte. :( Men det är då själva fan om man måste köpa en ny TV för att få lite färg på skiten.

 #28435  by Nystroem
 
Nej jag vet, förlåt :P

Finns det inga elektronikexperter på detta forumet? Brukar ju finnas överallt ^^

 #28439  by nes_nerd_no_1
 
Nystroem wrote: Finns det inga elektronikexperter på detta forumet? Brukar ju finnas överallt ^^

WERY!!!!!!

 #28444  by Nystroem
 
pravda:
Kan du inte testa det hemma hos nån du känner då? Det KAN ju vara så att din TV inte klarar 60 hz... eller? Även om det nu inte blir svart eller hoppar som Belfegor säger..

 #28452  by AndiOne
 
Det låter ju helt enkelt som att inte tv`n klarar NTSC från komposit.

 #28493  by WERY
 
nes_nerd_no_1 wrote:
Nystroem wrote: Finns det inga elektronikexperter på detta forumet? Brukar ju finnas överallt ^^

WERY!!!!!!
Här kommer jag!!! :shock: :o :) :D

Ja det blir till o köpa ny TV. TVn ska klara 60 Hz i alla hål för att den ska vara duglig till japanska o amerikanska spel. HAr en sådan och den tar färg på NTSC spel i F-AV som sitter på kanten eller framsidan av TVn. Det blir färg med både nes(som använder AudioL/R och Video) och snes som använder den vanliga AV-kabeln som används i både Sverige o USA. Dessutom ska konsollerna funka i dom andra Scartintagen på TVns baksida.
Gäller bara o ha en bra audio/video kabel och stiften ska helst inte vara för smala utan lite tjokare för bästa resultat.

Spelar du bara vanliga spel med handkontroll ska du köpa en plasma HD-TV och då funkar dina USA spel skitbra, bilden blir perfect, så den sortens TV är bäst om man spelar vanliga USA o JAp spel

Tveka inte o ställa fler frågor

 #28810  by J. Lilja
 
WERY wrote:Spelar du bara vanliga spel med handkontroll ska du köpa en plasma HD-TV och då funkar dina USA spel skitbra, bilden blir perfect, så den sortens TV är bäst om man spelar vanliga USA o JAp spel
Jag vill dock fortfarande påstå att det är omöjligt att få bättre bild på nes-spel med en HDTV, då det är omöjligt att få en HD-signal från ditt nes. Höjer du upplösningen på skärmen så resulterar det ofrånkomligen i att bilden blir mindre. Att köpa HDTV enbart för att spela nes är bortkastade pengar. Möjligen blir bilden något bättre på en nyare tv, men samma effekt borde kunna uppnås om man helt enkelt dammar av sin gamla tv emellanåt. Alla andra eventuella bildförbättringar måste bero på livlig fantasi. :P

 #28824  by Nystroem
 
Tror man kan bli lite lurad av att nyare TV-apparater (plasma, HD, LCD) har ett annat sorts ljus, eller har jag fel?

 #28827  by AndiOne
 
Beror även på om tv`n har en bra scaler som kan skala upp bilden bra.

Det är ju ingen slump att dvd-filmer som skalas upp till 1080p lr 720p får bra mkt bättre bild än t ex 576p om det används en bra scaler till uppskalningen.

Instagram #sndb.se