• Vi spelar Nes tillsammans | 026 Kid Icarus

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Den 26:e omgångens spel

Kid Icarus
10
67%
Stealth ATF
1
7%
Mach Rider
4
27%
 #633188  by Oregondanne
 
Kid Icarus - eller Kiddikarius som man sa då man var liten - var kanske spelet som gjorde allra störst intryck på mig, trots att jag spelade det minst. För det var ju så himla svårt! Kom nog aldrig längre än till bana 1-3. Men det räckte för att skapa en magi som får mig att rysa än i dag varje gång jag ser en harpa, en Påskö-staty eller något tempel från antikens Grekland. För herregud så vackert det var. Dödligt, mytiskt vackert.

Eller fick mig att rysa, ska jag säga.

För 18 senare gav jag spelet ett nytt försök, och kom den här gången till bara 3-4 eller något liknande. Skulle nog kommit ännu längre om jag inte hade ett flyg att passa, ett flyg som återigen separerade mig från pojkrummet till japanska äventyr.

Men det var inte riktigt över där, för så sent som för en månad sedan - åter i pojkrummet (som tack och lov står kvar) - kom jag hela vägen fram till och förbi Medusa. Spelet var äntligen avklarat, men lite av magin dog.

Det är tur att jag inte spelar harpa.
 #633380  by Oregondanne
 
Tack. :) Kid Icarus är ett förbaskat trevligt spel, helt enkelt.
 #650846  by Sonefors
 
Jag hittade mitt gamla blogginlägg som handlar om spelet. Tyckte det passade bra att slänga in det här.

Kid Icarus är kanske ingen klassiker, men sagan om spelet är snarare en berättelse om upprättelse än något annat. En historia om en alldeles för liten ängel i en alldeles för stor värld som efter många år av utanförskap äntligen fått stiga in i Nintendo-himlen. Och slutligen ta sin plats bredvid Mario, Link, Samus och alla andra hjältar som definierade en generation i åtta bitar.

Så avslutar Fredrik Schaufelberger sin artikel om den lilla magiska ängelen Pit, som var mänsklighetens enda hopp efter att den onde Medusa invaderat ljusgudinnan Palutenas palats. Pit tillfångatogs i Medusas underjord men lyckades fly tack vare sin magiska pilbåge. Han ger sig ut på en resa för att hitta de tre magiska relikerna - spegelskölden, ljuspilen och Pegasusvingarna - som krävs för att besegra Medusa i himlapalatset.

Enligt de flesta är underjordens tre banor också de tuffaste, det kryllar av fiender och man har inte mycket till vare sig liv eller pengar att köpa sig medicin för. Dessutom räcker det med ett enda felsteg för att störta mot en säker död. Enligt Schaufelberger var det många som aldrig ens klarade av att spela ut hela Kid Icarus, vilket jag har svårt att tro på. För mig var spelet så underbart underhållande att man nötte tummarna av sig tills man tog sig vidare i spelet, och är det fortfarande - bortsett från att jag numera är expert på spelet och med enkelhet blippar mig igenom spelets tretton banor utan att dö flera gånger om.

Spelet släpptes samtidigt som Metroid och hamnade i skuggan av megasuccén. Metroid var så mycket större och tillät spelaren att utforska mängder av världar i stort sett helt fritt, det var inte lika linjärt som Kid Icarus. Att hjälten, efter att man varvat spelet, dessutom visade sig vara kvinnlig gjorde intresset så mycket större. Succén genererade uppföljare som Super Metroid och Metroid Prime och stackars Kid Icarus blev helt utan, bortsett från GameBoy-äventyret Kid Icarus: Of Myths and Monsters (1991). Under stora delar av 90-talet var spelet i stort sett bortglömt (förutom hos oss 80-talister då, vi glömmer aldrig) och det är inte förrän de senaste åren som spelet återupptäckts av en ny generation och blivit en del av NES-boomen som återetablerats.

Plattformshoppandet från Super Mario Bros blandades med uppgraderingarna a´la Zelda och fick lite action från Metroid. Voilà! En klassiker som föddes under den andra halvan av 80-talet har inte alls tagit sin plats i Nintendo-himlen - Kid Icarus är i allra högsta grad levande.
 #650885  by segasonic
 
Tror jag ska spela det nu i helgen.
Har knappt klarat första banan :$
 #650994  by smid
 
Jag kommer till tredje och sen är det kört, dom där flygande jävla grejerna och tanter med damp :arg:
 #684132  by Oregondanne
 
Haha, ja visst ser de ut som tanter? Trodde jag alltid då jag var liten i alla fall, tills någon (tror det var Schaufelberger) kom och sa att de var Liemän. Hmm... Nej, för mig var, är och kommer de alltid att vara gamla tanter som någon nyss ryckt handväskan av.
 #716342  by Omega Supreme
 
Det tog 26 år att ta sig igenom men där satt den! Kid Icarus avklarat :good:
Jädrar vilken skön revansch! Blir nog inte bättre än såhär känns det som!

Lyckades heller inte ta mig förbi bana 1-3 när det begav sig så den var skönt att få lite upprättelse till slut.
Som tidigare nämnts här i tråden så är det fantastisk musik i spelet. Den klara favoriten är ju värld 3:
En konstig vägning av svårighetsgraden efter som den absolut svåraste världen är värld 1. Det hade varit intressant att veta om NES sfären hade sett annorlunda på Kid Icarus om dom hade startat på värld 2 istället och lagt värld 1 sist. Fler hade säkerligen klarat sig längre in i spelet när det begav sig och därmed upplevt mer av det i barndomen istället för att bara harva på de första banorna.

Med tanke på hur tidigt Kid Icarus ligger i NES releaselista och vad som fanns att välja på innan det släpptes är det hur som helst väldigt imponerande. Det enda man kan klaga på är kontrollen som ligger ljusår ifrån det Nintendo gjorde med Super Mario Bros. Visst, slotten i slutet av varje värld är inte jätteroliga efter som det är lite labyrint-tema på samtliga och bossarna är kanske inte de flashigaste, men ändå. Man får tänka på att det var banbrytande för sin tid även om det ligger en hel del frustration i många partier i spelet. Sista bossen är ju mäktig! :good:

Jag har inte spelat NES-versionen av Kid Icarus som finns att ladda ner till 3DS men jag kan tänka mig att den är riktigt riktigt bra efter som dom har lagt till en bakgrund för 3D-effektens skull och även gjort om hela mekaniken för styrningen. Man har gjort om och rätt med andra ord. Kan tänka mig att detta är det ultimata formatet att avnjuta Kid Icarus på. Har någon testat?

Hur som helst så ligger Kid Icarus verkligen i mitt hjärta när man diskuterar klassiska NES-spel. Extremt hög nostalgikänsla för mig personligen och fantastisk mystik och en brutalt läcker box art! :good:
 #716344  by Ufouria
 
Grattis! :)

Ja hög nostalgifaktor på den. Klarade heller aldrig det som barn. Hyrde det en eller två gånger och kom antingen till 1-3 eller 2-3. Tyckte det var otäckt (iaf den sista banan på världen) när jag var liten.
 #716349  by Kahn
 
Bra recension Omega!! Blir sugen att dra hem och lira det nu :)
Kid Icarus och Metroid spelade jag väldigt mycke som liten och hade anteckningsböcker fyllda med koder till båda spelen. Klarade Icarus många gånger, men förstod aldrig varför man fick olika utseende när man klarade spelet då och då. Ett spel som kommer ligga varmt om hjärtat, likaså Metroid då! Musiken är fantastisk, jag gillar den hemliga musiken som kommer i palatsen :P
 #717457  by reznorhead
 
Detta klarade jag för några veckor sedan. Spelet växte under genomspelningen och förtjänar sin status som NES klassiker. Lånar från Metroid, Zelda, Mario och Gradius och lyckas ändå att ha en egen identitet. Sista banan drar ner helhetsintrycket lite men är för liten del för att det ska spela nån roll. Bossarna var i lättaste laget medans första delen av spelet är ganska svårt, iaf första gången. Jag väljer att tycka det är charmigt. Musik av Tanaka var bra med långa och trevliga musikstycken( kanske inte grottorna..?) och grafiken fin.
 #718868  by Skoberget
 
Jag kanske tillhör minoriteten här men jag har inga minnen av att jag tyckte att det här spelet var speciellt svårt när jag var liten och jag klarade det rätt många gånger (till och med föräldrarna spelade igenom det).
Kommer ihåg hur farsan ritade detaljerade kartor över varje borg så att man lättare kunde hitta fram till bossen.
Annars kommer jag framför allt ihåg de elaka flygande sakerna i värld 2 och 3 (framför allt de i värld 2 som var svårare att undvika) som snodde ens vapen uppgraderingar.

Måste införskaffa ett ex tror jag för att se om det är svårare än vad jag har för mig.

Instagram #sndb.se