• PowerPak / Everdrive

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #502907  by Lakanman
 
En polare har ett mycket skumt problem. Han lånade mitt powerpak och det ser ut så här på hans PAL enehet:

Image

Så han köpte en usa enhet hav tjibynn men det visar exakt samma bild. Dock funkar det på min ntsc enhet. Vi har prövat med mappers 1.20 och 1.34. Det enda jag som jag kan tänka mig är att det sitter nya connectorer i båda hans?
 #502915  by Ufouria
 
Det var någon/några andra som haft samma problem, typ att det blev så där ibland medan andra gånger funkade det.

Tycker det verkar vara det ena strulet efter det andra med de där powerpaken. Antingen funkar det inte att få ner spelen, eller så går det inte att starta, eller så funkar inte sparfunktionen osv.
 #502977  by PH_
 
Måste vara någon glitch med hårdvaran eller liknande om det krånglar så mycket eh? Jag kan bara tala för mig och Gippan men våra pp har då aldrig krånglat förutom att det inte funkade på hans retroduo. måndags ex?
 #503007  by Lakanman
 
Vet ej faktiskt. Funderar på att sätta över min connector i hans maskin och se om det hjälper.
 #503011  by Lakanman
 
Där du. Mycket lurigt. Har aldrig haft några problem på min NTSC enhet och det är väl det viktigaste :D. Grejen är att han inte vågar köpa något powerpak nu.
 #503041  by e5frog
 
Rengöra kontakten på cartridgen, dra ur och sätt i CF kortet ett par gånger, testa med ett annat CF kort.
Kortet ska vara formatterat med FAT32 för optimal funktion.

Kan vara något trassel som ligger precis på "kanten" mellan att fungera eller inte, din maskin ligger precis över men de här hamnar under, kanske är strömmen som inte räcker till. Har du frågat säljarna, har de några tips?

Enormt stor bild att ladda förresten bara för att visa så lite...


Det där felet som syns på bilder verkar ha att göra med att det inte finns en kompatibel mapper, visar den likadant för alla spel ni provar? Är mapper-filerna installerade på rätt sätt och på rätt ställe?
 #503105  by Lakanman
 
Jo det var lite stor =)

Det blir så där när man startar nintendot.


EDIT:

Jag drog kassetten lite åt höger och då funka det. Var någon form av kontaktproblem med connectorn.
 #503142  by Kreese
 
Precis. Man får inte glömma att detta är nyproducerade carts. De verkar vara extra känsliga med connectorerna. Jag själv fick ett problem när jag skulle köra ett visst spel... Funkade dock klockrent i en annan konsol.

- Se till att ha fräscha spända connectorer. Gäller iofs alltid, men extra viktigt med dessa tydligen.

Så ska det nog inte vara några problem...

Sanna: Haha den där annonsen ja. Årets underpris. Jag tror han hade fått 6-700 lätt för den. Antar att den funkade klockrent för tjibbe...
 #510741  by e5frog
 
Upptäckte att I.MAP för att starta överföringen från PC direkt vid boot inte gillar NES Satellite, fastnar där efter varje reset när den är inkopplad, man får trycka järnet på alla möjliga knappar för att komma vidare. Samma på Europeisk som US modell.

Någon som har en officiell (eller inofficiell) 4-spelsadapter man kan använda istället? Det var nämligen för den funktionen som den var inkopplad, annars finns det väl totalt tre meter sladd till varje dosa.
 #512682  by Pinge
 
har nog aldrig sett en inofficiell 4spelsadapeter... men en fourscore är vad du behöver, har tyvärr ingen extra
 #512871  by e5frog
 
Fick peta tillbaks den igen, skulle bara testa Kreeses överföringskabel, fungerade finfint på första försöket.

Rekommenderar återigen denna kabel att modda, billig och enkel att ha att göra med:
http://www.dealextreme.com/p/usb-cable- ... 2670-13638
Medföljer skiva med drivrutiner (Prolific) så man slipper leta efter det.
 #513103  by Kreese
 
Yeah! Ska bli coolt att testa.

Sugen på att börja koda nått till NES Froggen? Du borde ju ha tillräckligt med skills?
 #513107  by e5frog
 
Kanske... men vad ska man göra.
Ju mer avancerad maskin desto längre tar det att åstadkomma något, tror väl vi höll på fem år med Pac-Man till Fairchild, då fanns det iofs inte så mycket att snegla på mer än disassemblerade originalrommar.

Hade varit kul att göra något som kommunicerade via port 2 precis som PowerPak-laddningen från PC, fast till en annan NES, kanske kunde man via värdprogram på PC spela över nätet i något lämpligt program som inte kräver stora mängder överföringsdata. En enkel test kunde vara "tre-i-rad" bara för att testa konceptet. Sen blir det en helt annan sak att skicka datan från com-porten över nätet, kanske finns lösningar där redan...
 #513519  by Kreese
 
Cooool ide. Det är nog ingen som gjort ännu...

Jag har en spelide som jag skulle vilja ha på NES nån gång.
 #513523  by pyton
 
Finns det SNES powerpaks också?

EDIT: Dum fråga, jag frågade Goggle han sa: Ja det finns det!

EDIT igen: Verkar finnas en sjysst till N64 också. :D
 #513585  by chris_vain
 
Den till N64 vill jag ha, fast har för mig att den var ruggigt dyr. Ska även finnas någon till Master System och MegaDrive.
 #513935  by instinqt
 
http://krikzz.com/

Super Everdrive är nog ett bättre alternativ än SNES Power Pak skulle jag säga. Dels slipper man CF-kort (Everdrive kör SD och är inte lika kinkig som PPn), sen är den billigare, hanterar sparfiler smidigare osv.

Men de jobbar på en uppgradering av Everdriven (eller ja det var väl ngn annan än krikzz) som även ska kunna hantera specialchipen. Den ska bli kul att se när den är klar.
 #513993  by R.J
 
Precis skaffat ett PP och va rädd för tullgubbarna så jag snålade ut på CF kortet för att inte riskera att behöva betala massa tull och sånt på nått jag kan köpa här.
Men då trodde jag det va någon form av standard på CF kort men det visade sig att det fanns massor olika... ](*,) Nu till frågorna:

  • Vad använder ni för CF kort?
    Hur många spel har ni på ert CF? Behöver man verkligen mer än typ 1-2 gig?
    Spelar hastigheten på CF kort någon roll? Blir menyerna ex snabbar med ett snabbare CF kort?
 #513999  by smid
 
Finns väl bara olika märken? Vilket spelar ju ingen roll. Jag köttade på med 2gb, använder dock ca 500mb till 800+ spel har jag för mig. Hastigheten har jag ingen aning om, men jag tvivlar på att det spelar någon roll då processorn på ~1,5mhz troligen är flaskhalsen ;)
 #514014  by smid
 
Kan kolla när jag kommer hem imorn. Ta det billigaste bara, det finns väl bara en storlek?
 #514103  by e5frog
 
Jag har ett 512MB SanDisk, när jag testade det så fick jag bästa cykeltid på 120ns med min läsare, det ligger på en maxhastighet på cirka 16.7MB/s vad jag kunde se.

Vill man peta in allt man kan få tag på så behövs det nog mer än 2GB, när jag kollade mina .nes filer så hade jag 2,32GB.
Någon som vet hur stora kort som går att peta i?

Kom ihåg att sortera filerna på kortet om du vill ha de i bokstavsordning, PP menyn gör inte det, använder själv programmet "Drivesort" för detta ändamål.

Kolla priser här t.ex.:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1 ... #prodlista

Vill minnas att SanDisk rekommenderas, vet att folk har haft problem med en del kort.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1 ... =s86350280
Billigast där är 114kr för 2GB.

Fördelen med högre hastighet är att det går att flytta snabbare när det sitter i datorn, går lite snabbare att flytta i 40MB/s än 9MB/s - särskilt om man ska flytta en GB eller två. Det beror förstås vad du har för fart på din CF-kortläsare.

http://www.nintendoage.com/forum/messag ... adid=50651
"Dane Elec cards seem to work great. I have a 16 gig model myself and it works without issue on my powerpak. "
"I think I went with the 16g Sandisk of ebay, with the fastest read/write speed of the two available, it works like a champ."
"I have a couple of Lexar, a Dane Elec, and Chinese Sandisk knockoff. They all work perfectly fine. "

Några testade kort som inte funkar och några som funkar, fast det är testat på gammal firmware, senaste versionen ska vara mycket bra:
http://www.nesworld.com/nespowerpak.php
 #514207  by smid
 
e5frog: Sitter du inte bara på olika versioner av samma rom? Jag har sett sådana pack tidigare innan jag hittade ett utan "dubbletter".
 #514327  by e5frog
 
Jo, det är alla GoodNES 3.14 i en samlad hög, på mitt kort har jag bara lagt in de Bergsala släppt, ljuspistolspel, fyrspelar-spel och enstaka speciella NTSC favoriter och lite hemmagjort. Beställde dock ett 4GB kort att testa med, vill det inte funka kan jag ha det till Amigan istället.

Behåller man bara vettiga rommar (de med [!]) så blir det väl inte fullt så mycket, det finns många variationer av samma där man som spelare kanske inte märker någon skillnad alls.Sen har vi alla de där Super Mario moddarna och "Tecmo league"-grejorna, 500 st på 187MB. Sen finns det t.ex. åtta Kirby's Adventure, olika regionsutgåvor och översättningar till ryska och spanska - en massa som man skulle kunna ta bort.

GoodNES 3.14 meddelar iaf " You are missing 0 of 10196 known Nintendo Famicom/NES ROMS (V3.14)"
 #516605  by emadal
 
Jag har en PowerPak som jag har diverse filer lagrade i (då vissa filer är olagliga att lagra i denna PowerPak anger jag inte vilka jag har))

Nu är min fråga .... är det någon här som har bemödat sig med att införskaffa och sortera de "210" filerna till sin PowerPak? Alltså de som anses som "Svenska". 210 filer rena och fina, utan moddar och annat skräp, bara rent kopierade från de "210" kartsen.

Läser du detta, du som tänker som jag, och har bemödat dig med att hålla en "clean" samling av 'filer', så hör av dig till mig i ett PM .... skulle vilja byta några ord med dig :)


Edit: min förfrågan är nu besvarad (egenligen bara timmar efter, men jag glömde att nämna det här), så du som senare läser detta kan fortsätta ner i tråden och ignorera detta. :) Yippiii!!! Jag är nu med i 210-klubben :)
Last edited by emadal on 22 Jun 2012, 19:38, edited 1 time in total.
 #535715  by Lakanman
 
Finns det någon nsf player till powerpak? Vore kul att köra låtarna på riktiga hårdvaran.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Instagram #sndb.se