• PowerPak / Everdrive

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #474733  by Chefren
 
Jajemen! Man lägger bara in en savefil till dom spelen som har batteriminne.
 #478508  by Jedvard
 
tråkigt att Powerpak inte hanterar MMC5 (castlevania 3) så igår satt jag mig ner och ljudmoddade (lödde fast en resistor 47k mellan 3 och 9 pin) mitt amerikanska nes för att få tillgång till famicoms extra ljudkanal gissa om lyckan var stor när jag drog igång "Akumajou Densetsu" (castlevania 3 japan)
och ljudet fungerade klockrent med modden :D (dessutom fungerar ju massa andra bra spel nu oxå typ Gimmick! japan mfl)
 #478713  by chris_vain
 
Vill fixa in ljudmodden i mitt, får bara fixa en resistor o sen hem till polaren som har lödkolv m.m.
 #478763  by Kreese
 
Glöm inte bort att det ska vara ett amerikanskt NES. På PAL blir det ostämt/falskt.
 #478790  by chris_vain
 
Det blir helt klart på mitt amerikanska snes isf. :)
 #486997  by Bagarn80
 
Bokade och betalade Powerpak till Nes samt ett Snes i fredags när lönen kom och fick kassetterna igår, det var snabba knyck. Fick givetvis betala 697 spänn i tullavgift.
Jag upplever att en del Roms glitchar lite, vissa pixlar blinkar på vissa spel. Upplever ni samma sak på en del Roms. Har scn nes.
 #487001  by Ufouria
 
Hur mycket kostade Powerpacken?
 #487007  by Bagarn80
 
2400:- ca fick jag betala för nes samt snes inkl Minneskort och usbadapter till båda. Sen 700 i tull och postavgifter, så totalt 3000:-
 #487560  by tjibynn
 
har nu beställt 3 gånger från RetroUSB.. PowerPak vid 2 tillfällen.. aldrig betalat nån tull.. är det bra ren tur ..eller hur jobbar tullen.. lite stickprov kanske..hmm...
 #488909  by synt4x
 
Bagarn80 wrote:Bokade och betalade Powerpak till Nes samt ett Snes i fredags när lönen kom och fick kassetterna igår, det var snabba knyck. Fick givetvis betala 697 spänn i tullavgift.
Jag upplever att en del Roms glitchar lite, vissa pixlar blinkar på vissa spel. Upplever ni samma sak på en del Roms. Har scn nes.
Wow det var verkligen snabbt ja. Själv fick jag vänta över en månad tror jag det var.

Och har du några exempel på roms som glitchar? Jag kan faktiskt inte komma ihåg att jag sett något sånt, men det finns ju roms som inte stöds så bra än så de kan säkert ha grafikglitchar. Om du inte har gjort det än så uppdatera mappers till beta versionen. 1.35 b2 tror jag det är. Sen applicerar du även save-state mappers på dem så har du det senaste och förhoppningsvis mindre glitchar i spel.

Här finns länkar till alla mappers http://nintendoage.com/forum/messagevie ... adid=28507
 #488939  by smid
 
Lite pixlar som blinkar och några roms som inte funkar. Tråkiga problem, men jag har inte uppdaterat det sedan sent 2009. Ska köra en uppdatering och se om det kanske blir bättre, eller iaf fler spel som funkar. Inga problem med det till snes vad jag vill minnas, dock använde jag det bara två gånger innan det packades ner.
 #488974  by Kreese
 
MMC5 mappern är förövrigt släppt i en beta. Läste om det på nesdev forumet... Loopy som gjort.

Inte hunnit testa. Testa gärna nån. Castlevania 3 t.ex.
 #489104  by Bagarn80
 
Det jag minns som Glitchar nu är det första turtles och Rygar. Sen är det hemska pixelfel på Nintendo world championships och då främst rad racer delen. Mest fel har den japanska versionen av Castlevania 3. Annars är jag helnöjd. Har uppdaterat med loopys savemapper och kört olika nestools för att fixa ordning romsen.
 #489251  by Jedvard
 
Kreese wrote:MMC5 mappern är förövrigt släppt i en beta. Läste om det på nesdev forumet... Loopy som gjort.

Inte hunnit testa. Testa gärna nån. Castlevania 3 t.ex.
första banan fungerar utmärkt har inte spelat längre :good:
 #489259  by synt4x
 
Ofan det hade jag missat. Ska testa ikväll. Tack för tipset!

Edit: Förresten. Hur stor risk tror ni det är att man pajjar sitt NES om man ska göra den där ljudmodden och aldrig har lödat någonting förut? :P

Är det simpelt eller bör jag öva på något annat först? Problemet är att jag inte vet vad jag skulle öva på i så fall...
Jag har kollat youtube videos på hur man lödar osv men det känns ju ändå osäkert när man aldrig har gjort det själv.

Och finns det något ställe i Malmö som säljer de där motstånden man behöver? Jag tror det finns en ELFA i Malmö men jag vet inte om man bara kan traska in där och säga "Hejsan jag ska ha ett 47k motstånd". Sen finns det ju en del olika 47k motstånd, bland annat med kolfilter och andra sorters filter. Vilken är det man ska ha egentligen? Står bara 47k motstånd i guiden så jag antar att vilket som går bra?
 #489328  by e5frog
 
Nä, inga resistorer med kolfilter finns det... Kolytskikt eller metallfilm är väl vanligast, de med kol brukar vara billigast.

Du går in på ELFA och lämnar en lapp med texten
"60-502-52 1st, tack."
Kostar en kr.
Eller om du är mer sugen på metallfilm:
60-594-30, en kr.

Metallfilm tål mer stryk, inte för att det behövs här...

Hade dessa varit 47k Ohm allihop så hade alla funkat, men en lagom liten modell är att föredra (som ovan)
Image

Funkar också, men är lite pilligt:
Image

Sen kan man såklart göra diverse kombinationer av flera resistorer för att komma nära 47k Ohm, vet faktiskt inte hur noga det är med värdet.
Image


Egentligen borde det väl gå att göra en plugin med en resistor på till expansionskontakten...

Den besvärliga varianten är att löda loss kontakten och löda resistorn på komponentsidan av moderkortet:
Image



Har man aldrig lödat innan så finns såklart möjlighet att öva på andra saker innan man lödar två fogar på sitt NES.
 #489890  by synt4x
 
Ojsan, film var det ja, inte filter. Jag är ingen expert som sagt. :D
Tack för artikelnumret, det blir väl en med kolytskikt då om de duger lika bra.

Och tack för de intressanta alternativa lösningarna också! :)
 #489967  by kgoster
 
e det nån som kan svara på varför jag inte f igång chrono trigger på mtt snes powerpak tanka ner f 2 olika ställen samma fel
 #490080  by tjibynn
 
nån som vet om det finns ROM till Sachen PANG ?
 #490123  by smid
 
Just incase så påminner jag folket om att länkande till roms är mot reglerna. Själv vet jag inte, vad säger google? Dom brukar ge hyffsade svar.
 #490148  by e5frog
 
Citat från Wikipedia:
Chrono Trigger (Japanska: クロノ・トリガー, Kurono Toriga) är ett RPG-spel som släpptes i Japan 11 mars 1995 för Super Nintendo, utvecklat av Squaresoft. Spelet släpptes aldrig i Europa men kom till USA 22 augusti 1995.
Så jag antar att du har ett vanligt PAL SNES utan 50/60Hz och regions-switchar?
PowerPak trollar inte i ordning regionsskillnader, du kan spela NTSC spel på en NTSC maskin eller moddad PAL dito.

Här finns en överdrivet noggrann beskrivning:
http://www.mmmonkey.co.uk/console/ninte ... ches-1.htm


EDIT: i ordning
Last edited by e5frog on 17 Feb 2012, 18:04, edited 1 time in total.
 #492395  by synt4x
 
Hur är det med att köra en SNES PowerPak i en regionsconverter då? Fungerar det? I så fall kanske Chrono Trigger kan starta på den vägen.

Har inte själv en PP till SNES så kan inte testa.

Edit: I så fall behöver antagligen Chrono Trigger en av de nyare converters som släpptes, t.ex den där AD-29 Universal Adapter eller vad den hette. Den ska klara Chrono Trigger tror jag. Den klarar av Earthbound för mig i alla fall vilket mina andra adapters inte klarar, men har inte Chrono Trigger så kan inte testa.
 #497270  by e5frog
 
Hackade av skalet på denna, kopplade in NES-kabel idag och testade men tyvärr funkar det inte... :-(
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 0669587137
Image

Är inte säker på att jag har rätt drivrutiner, Windows hittade inga så jag fick leta på nätet. CH341SER eller CH340 verkar ge lite liv men signalen är inverterad så NESet vill inte ta emot signalen. Så den här rekommenderas just nu inte, man blir förmodligen tvungen att haka på en inverterare, eller två om även mottagningen ska fungera - om denna nu används/kommer att användas någon gång. Nokia-kabeln jag byggde om tidigare var mycket smidigare - eftersom den var lätt att ta isär och fungerade direkt, drivrutiner lätt att hitta.

Den hamnar i reservdelshögen så länge, tar och beställer en till sådan här till Kreese med:
http://www.dealextreme.com/p/usb-cable- ... 2670-13638
 #497306  by Kreese
 
Oh du har börjat trixa med kabeln. Nice...

Det finns en annan skoj kabel man kan göra också framöver. En konverterare som låter dig använda en SNES mus på NES. Tror till och med att nått spel (homebrew) har lagt in stöd för mus.

http://nesdev.parodius.com/bbs/viewtopic.php?t=6079
 #497308  by smid
 
Ja vad är meningen med mus om inget spel har stöd för det? Kanske spel där musknapparna bli A och B, där man inte behöver något annat? :D
 #497311  by Kreese
 
Lugn bara lugn. Det lär ju komma spel som stödjer det framöver. Det är ju precis "uppfunnet" att man kan använda det...
tepples wrote:Especially now that there's a game that uses a mouse. (Super NES mouse only; clone mouse not supported.)
Har inte testat detta...

Testade just spelet. Rätt bra gjort även om det kanske inte är nån favoritgenre. http://www.pineight.com/nes/#thwaite
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 23

Instagram #sndb.se