• PowerPak / Everdrive

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #600153  by R.J
 
Long time no c min fellow nes gamers!
Spelade lite på mitt powerpak här om dagen och upptäckte att inga av mina Fds spel funkade? Fick bara meddelandet bad header? Kollade runt lite på nätet och det enda svar jag hittade va att jag skulle testa andra roms så jag testade säkert 5-10 olika rom sets men fick samma svar. Testade ladda ner alla mappers igen både från retro zone och loopys men får det fortfarande inte att funka? Nått fel på mitt powerpak eller har jag missat nått jag måste göra för att få det att funka?
 #600231  by smid
 
Jag har haft samma problem med flera spel, har dock funkat med nya roms och några fds-spel har jag inte tetstat.

Vad som är mest störande är väl att man måste GÅ fram och starta om nässet :/
 #600300  by R.J
 
Började formatera flash kortet i windows och fick felmeddelande efter ca 75% varje gång och nu testade jag formatera det i dos och fick felmeddelande där med... Funkar när jag gör snabb format men inte vanlig. Köpa nytt flashkort?

En fråga till, Har retrozone lagt till loopynes mappers i deras mapper pack?
Och i så fall ska jag fortfarande skriva över de mappersen som kommer med deras pack? Vilket pack är mest up2date?

Edit. Verkar funka nu. Testade formatera om Flashkortet, la in alla drivers och mappers på nytt.
Började med dem som finns på retro usb sen Loopynes och sist save-state mappers från KKFOS.
Gjorde en header clean med Fds spray på alla min Fds roms och nu funkar allt som det ska.
 #657323  by Jonatan
 
Vilka är skillnaderna, för och nackdelar med Everdrive och Powerpak för NES?
Gärna sakligt, inget "jag har en en sån därför är den bäst"

Stöd för mappers?
Uppdateringar?
Pris?
 #657379  by e5frog
 
Man bör väl ha provat båda för att kunna uttala sig då, någon som har båda delar (varför man nu skulle ha det)?

PowerPak saknar en del ovanliga mappers, större delen av alla spel verkar fungera. Med Loopys tillägg är det fler, kul att man kan spela upp musik-filer och spela disk-spelen också.

Everdrive N8 använder ett mindre och vanligare minneskort, den funkar på kloner.

Everdrive saknar 155 mappers (90 utan stöd, 65 oanvända), 101 med stöd:
Image
PowerPak säger 149 dåliga oanvända men också 34 planerade (vilket det har stått länge), 68 funkar (ej inkluderat Loopy's ändringar gissar jag).
ImageImage

Det verkar inte som om det görs så mycket i PowerPak längre, har ju funnits ett tag, sett till antal mappers som ska funka så vinner väl Everdrive N8.

Om man inte har planer på att spela igenom alla olika sorters spel som finns i världen kanske det kvittar ändå, det är ju intressant hur olika de tycker angående vilka som inte används.

Om priset inte är avskräckande för endera alternativ så hade jag personligen satsat på Everdrive N8 mest för att den är nyast och att det kanske är troligast att de har ork kvar att göra mer där. Jag är för övrigt väldigt nöjd med min PowerPak som spelar allt jag har haft lust att spela, vilket inte är så mycket då jag skaffade min första NES för mindre än tio år sedan.

Utan frakt inräknad verkar det som om Everdrive N8 är det billigare alternativet om man handlar från USA ($109 mot $135 för PP) men med de dyrare Europeiska återförsäljarna så slipper man riskera dyra tullavgifter.
När jag kikade runt precis så var den spanska sidan billigast med €99, har dock inte kollar frakten, finns de som tar €130, skal och etiketter varierar.
 #657396  by MilleN
 
Shit är dom så dyra? Bättre med usb-kontroll och emulator i datorn till tvn då tycker jag, jag har två nes och två snes-kontroller, funkar klockrent och enkelt att slippa fippla med minneskort :)
 #657399  by smid
 
Du fipplar med minneskortet en gång, sen är det klart ;)

Jag gör hellre det än att fippla med krånglande usb-kontroller (enligt vad jag har läst i andra trådar) och emulatorer.
 #657493  by Jonatan
 
Tack för ett utförligt svar, e5frog. Känns som det lutar åt Everdrive.
 #657801  by kapsylen
 
Vilken är den bästa sidan att köpa everdrive eller powerpack?
Är intresserad till fler konsoler än mitt nes :D
 #681941  by Jimbop
 
Har bestämt mig för att skaffa en Everdrive (om jag nu hittar nån sida där det inte ligger out of stock).
Konstaterar att det ska finnas en mod för nes som gör att man får den extra ljudkanalen som famicom disk system vars roms ska kunna spelas med everdrive har, dock är instruktionerna man hittar på nätet om denna mod mycket förvirrande. Någon hävdar att allt som behövs göras är att dra en sladd mellan 2 pins i expansionsdelen på NES-et och that's it, medans en annan menar att det är 2 andra av pinsen som ska fixas med, och att ett motstånd behöver vara med. Nån som har gjort modden, och kan hänvisa till en riktig förklaring? Nån här borde väl veta?
 #681974  by R.J
 
Jag har gjort ljud modden på mitt Nes och man behöver ett motstånd. Kan se om jag hittar guiden jag gick efter när jag kommer hem.


Skickas från min iPhone
 #682488  by Vikeskar
 
Jimbop wrote:Har bestämt mig för att skaffa en Everdrive (om jag nu hittar nån sida där det inte ligger out of stock).
Konstaterar att det ska finnas en mod för nes som gör att man får den extra ljudkanalen som famicom disk system vars roms ska kunna spelas med everdrive har, dock är instruktionerna man hittar på nätet om denna mod mycket förvirrande. Någon hävdar att allt som behövs göras är att dra en sladd mellan 2 pins i expansionsdelen på NES-et och that's it, medans en annan menar att det är 2 andra av pinsen som ska fixas med, och att ett motstånd behöver vara med. Nån som har gjort modden, och kan hänvisa till en riktig förklaring? Nån här borde väl veta?
Varför inte beställa direkt från Krikzz ?

http://shop.retrogate.com/EverDrive-N8- ... N8-NES.htm

tog runt 6-8 arbetsdagar från beställning till ha det i näven.
Har hans everdrive till NES & N64 , fungerar riktigt bra , samt SD2SNES (som han också tillverkar åt Ikari_01
 #734655  by MilleN
 
Har nu testat ett par spel på Everdrive N8 men tycker spelen går för segt :/ Super Mario 1 och 3 kan man ju utan och innan men man märker (och hör på musiken) att det är 60hz-spel som tvingas ner till 50hz och det blir inte alls som man är van vid. Hur göra för att få "äkta" pal-fart i min scn-maskin? Är det att skaffa ett switchmoddat NES som gäller eller finns det andra roms som är optimerade för pal-maskin? När jag spelar samma roms på datorn går dom i perfekt fart.
 #734657  by Pinge
 
Kör pal roms. Emulatorn i datorn känner av vilken rom du har o anpassar hastigheten.
 #734658  by MilleN
 
Misstänkte det ja, men det verkar vara svårt att hitta, någon vänlig själ får gärna pma en länk där man kan hitta sådana, ska såklart bara spela dem spelen jag redan äger ;)

edit: Mina googleskills lyckades ;) Får se om jag får hundra virus nu för sidan verkade sådär.
 #769136  by wkd!?
 
Så... Jag tänker köpa en cart och i undrar vad jag ska köpa för någon. Det lutar mot everdrive då den är "nyare".

Pros? Cons?

Är powerpak ett smartare val?
 #769175  by MilleN
 
Japp jag är supernöjd med min Everdrive :)

Har även testat att patcha en del svensköversatta spel (smb 2 och 3, north & south, gun.smoke osv osv) och det funkar klockrent :)
 #769199  by Elrinth
 
Powerpak är nicare för den har en musikspelare.
Everdrive är nicare för den har fortsätt utveckling, även om det är pyttelite. Plus att Everdrive är lätt att uppdatera.

Kompatibiliteten skiljer sig lite.
Se här (för everdrive): http://www.dbwbp.com/misc/Everdrive_N8_ ... st_(OS_V13).pdf
Se här (för powerpak): http://www.retrousb.com/images/mappers1.png
 #769982  by wkd!?
 
Det blev Everdrive! Nu har jag dock problemet att alla roms på datan är icke-europeiska så hastigheten är ju som sirap! :)

Blir att jaga alla roms ännu en gång, suck... ](*,)
 #770100  by wkd!?
 
:birdo: :birdo:
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Instagram #sndb.se