• NES som stänger av sig själv?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #31036  by jalla
 
Sålde et NES + spel til någon för nårra dagar sen. Allt ble testat för jag skickade den och det funkade fint. I dag Fick jag et medelande från hon som köpte den, hon säger att konsollen stänger av sig själv efter X antal minuter. Spelade själv typ 30 minuten för jag skickade den, allt funkade fint.

Någon som vet vad det kan vara?

Maskinen är från Frankrike, men tvivlar på att det har nått med saken att göra. Dom använder ju samma el som oss, dvs. 220v.

 #31037  by BelfegorC4
 
Kan det inte vara en lös skruv som kortsluter nintendot?
Kan ju knappast vara värmen för man kan clocka ett NES till dubbla CPU kraften utan kylning :S

Menar hon helt stänger av sig eller bara reset:ar?

 #31039  by jalla
 
Tror inte det är nått löst. Öppnade själv maskinen (fixade connectoren) för jag skickade den och alla skruvor sitter som dom skall. Tror heller inte det är nått värmproblem.

Den kuttar helt, det blir det samma som du spelar och drar ut elsladden.
Jag har upplevd problemet själv på andra NES maskiner, dock händte det bara 1-2 gånger max, men dom har jag också såld och har inte hört nått ifrån dom.

Det är bara och stänga av och på maskinen så funkar den igen, men det går ju inte att spela om den stänger av sig själv mitt i spelen :\ Et mycket konstigt problem, ingen aning vad det kan vara.

 #31050  by jalla
 
Läste på ett annat forum nu, en kille som hadde det samma problemet. Han sa det var pga. AC adapteren. Möjligt det är samma problem här då, ingen aning.

Fick et SMS för typ 30 min sedan där hon skriver att det funkar fint nu, så långt isåfall. Håppas det håller sig :)

 #31051  by nes_nerd_no_1
 
Aaah så det beror på en trasig strömadapter?
Det låter ju helt klart logiskt!

Återkom om hon hör av sig så vi får veta! :)

 #31053  by BelfegorC4
 
ååååååååååååååh det är ju klart :oops:
Tjejen hade samma problem fast med sin bärbara dator. Den genomgick mitt värmetest, och annat testandes i några dagar, 2 åkturer till tyskland (där dom bytte moderkort, CPU, etc etc) Men sen testade hon sin pappas adapter till datorn och vips inga problem xD

 #31062  by jalla
 
Tja.. inte säker om det är strömadapteren, men det kan vara det, kanske det som är mest logisk? Har inte hört nått på typ 2 timmar nu så det fixade visst sig :)

Ja, morsan hadde också problem med sin bärbara dator. När hon fick ny laddare/strömadapter så funkade det helt fint =)

 #31077  by WERY
 
Om sladden glappar på strömadaptern så är det sannolikt att så är fallet

 #31138  by Hundägaren
 
Standardfelet på just strömadaptern är att folk virar / lindar / rullar sladden alldeles för hårt runt själva "klumpen" när de inte använder adaptern och då går sladden av eller börjar glappa precis vid utgången på sekundärsidan, alltså den sladden som ska in i NESen.
Detta kollar man enklast genom att snurra runt på den sladden närmast klumpen när NESet är igång. Det märks fort om det är glapp och NESet slocknar. En sån adapter funkar perfekt när sladden är i rätt läge men ändras den det minsta så slocknar maskinen.

Man får då öppna klumpen och klippa av 20 cm av sladden och sen löda fast den igen och sen har man en adapter som funkar perfekt.

MVH H Ä

 #31150  by jalla
 
Tackar för tipsen :) Jag rullar sladden rundt själva AC adapteren när jag skickar, men inte hårdt direkt. Har inte hört nått från hon på ca. 24 timmar nu så allt fixade sig väl själv :D

Instagram #sndb.se