• Lite nybörjarfrågor

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #31586  by Selvin
 
Tjena!
Jag har bestämt mig att att börja samla lite Nes grejor... av en slump. Tyckte jag kom över ett bra paket :) och då var det igång.
Men nu till frågorna

Jag tänkte köpa gamebit eller vad det kallas men efter läst här kanske man ska köpa skruvmejseln? Vilket är bäst? Förlorar spelen värde efter att ha blivit öppnat?

Bergsala betyder det att det kommer från svergie eller är de imoport?
Sen ser man ju lite förkortningar på typ tradera någon som kan ge lite svar på de vanligaste?

Rätt mycket text men det får ni stå ut med;)....

Tack på förhand!

ps har sökt men länka gärna en bra tråd om svaren finns där ds

 #31588  by AndiOne
 
Läs lite i FAQ avdelningen så finner du säkert rätt många svar.

Välkommen hit föresten :)

 #31589  by Gsmhacker
 
skruvmejseln e klart bäst rekomenderas

 #31594  by Ufouria
 
Välkommen hit! :)

Jag använder gamebit och det går väldigt lätt att öppna spelen med en sådan. Jag öppnar och rengör (använder suddigum och suddar bort skiten på kontaktytorna; skonsamt och fungerar kanon) alla spel jag köper innan jag stoppar in dem i konsollen.
Bergsala (SCN regionsbeteckning) = spelet kommer från Sverige. Regionskoderna finner du i nesdb databasen.
http://www.nesdb.se/db.php (sök efter spelet och välj kassetter)

 #31598  by Super-Marko
 
SCN = skandinavisk, inte "svensk"

 #31599  by Ufouria
 
Fanns det "NES fabriker" i de övriga Skandinaviska länderna oxå eller var det bara Bergsala som släppte NES spel? Vad är t ex Norges motsvarighet till Bergsala?

 #31605  by AndiOne
 
Alla SCN-spel gick via Bergsala så i min bok är SCN svenska spel, även om de såldes i hela Scandinavien.

 #31606  by Filurkatten
 
Jag vill minnas att jag läst om Bergsala Norge någonstans, alltså att de gick över helt till NES när det blev en hit.

Bergsala spelen menar man vel främst SCN men även de utan regionsmarkering som de släppte tidigt samt några få ESP spel.

Välkommen in i samlar träsket.

 #31608  by BelfegorC4
 
Köp en vanlig gamebit och sätt ihop den med en "bits" skruvmejsel. Något alla borde ha hemma 8)
Välkommen hit =D

 #31611  by Super-Marko
 
ja om ni läser en SCN manual står det på lite fler språk än på svenska


i de länder såldes SCN spel..

Dvs bergsala importerade spel till hela skandinavien, även om det ligger i sverige!

är välldigt säker på detta. men nån som kan intyga?

 #31612  by Super-Marko
 
en rättelse.

det är snarare så at SCN markeringen täcker hela skandinavien.

dock så är jag ej hundra på att det var bergsala som importerade till alla länder. men det var/ är det exakt samma utgåvor i alla skadinaviska länder
 #31621  by Bonomaul
 
Selvin wrote:Förlorar spelen värde efter att ha blivit öppnat?
Nej, det gör de defenitivt inte. Dels så syns det inte att de varit öppnade, och dels så öppnar du ju dem för att rengöra - vilket snarare ökar värdet isåfall.

Läs som sagt gärna i FAQ-sektionen, där finns det tex. lite mer djuplodande analyser utav regionkodsdjungeln.
http://www.nesdb.se/phpBB2/viewforum.php?f=10

Välkommen hit också!

 #31643  by Widar
 
Varmt välkommen!

 #31645  by Selvin
 
Man tackar man tackar för det trevliga bemötandet.
Och de flesta svaren är nu lösta :D..
Då är det "bara" leta och leta efter fynden! Dom gör man inte ofta men det är kul när det händer!

 #31670  by *Andreas*
 
spring på loppis och gamla spelbutiker :) brukar fungera bra

Instagram #sndb.se