• Konstigt fel på ett NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #32295  by Matte2000
 
Min brorsa har nyligen skaffat ett NES av SCN-variant men det är något konstigt med det. Det är nämligen så att det bilden blir svartvit på dom flesta tv-apparater vi provat på, endast på en av sex tv-apparater blir det färg. Vi har provat med både RF- och kompositutgången men samma skit.
Mycket skumt :?

Någon som haft samma problem eller vet nåt om det?

 #32296  by Ufouria
 
Mysko :?

 #32298  by Filurkatten
 
Jag har ingen aning om vad som kan vara felet. Men testa med olika kablar, kolla så att kretskortet är fint och att själva utgångarna från NES'et är fina.
Annars har jag inga idéer om vad som kan vara felet.

 #32318  by Super-Marko
 
kan ha me ddet att ni hittar "fel" kanal om ni kör anten kabel

kör ni scart ( heter det så?)

kan ni ha tryckt på "dendär knappen" för många/ få gånger

 #32323  by Matte2000
 
Super-Marko wrote:kan ha me ddet att ni hittar "fel" kanal om ni kör anten kabel

kör ni scart ( heter det så?)

kan ni ha tryckt på "dendär knappen" för många/ få gånger
Har provat både scart och antenn och dessutom blir det svartvitt på tvn som jag kör mina egna nes på så fel kanal är det inte.

 #32325  by Tawny
 
kan det inte vara nån form av glapp i kontakterna på det?
eller är den moddad? kanske kan vara nåt sånt? jag vet inte...

 #32331  by washout
 
Det jag kan komma på som skulle kunna ge liknande symptom är att ge en NTSC-signal till en tv som bara kan visa PAL. Fast så ska ju inte vara fallet om det är en svensk basenhet. Frågan är vad det är som skiljer den tvn som det funkar på från resten :)

 #32347  by Matte2000
 
washout wrote:Det jag kan komma på som skulle kunna ge liknande symptom är att ge en NTSC-signal till en tv som bara kan visa PAL. Fast så ska ju inte vara fallet om det är en svensk basenhet. Frågan är vad det är som skiljer den tvn som det funkar på från resten :)
Jag har ju även provat den på flera tv-apparater som stödjer NTSC och det blir samma fel.
Den tvn det funkar på är en nyköpt tv som endast stödjer PAL.
eller är den moddad?
Den är inte moddad.


NESet är så gott som nytt då min bror fick det gratis från lagret på en leksaksaffär i Östersund.

 #32549  by washout
 
Knivigt fall, risken finns ju alltid (även om det i min erfarenhet inte är speciellt vanligt) att det är ett hårdvarufel i basenheten. Leksaksaffären kanske fick tillbaka en nästan ny basenhet i ett garantiärende :) Ganska fiffigt fel som gör att det funkar på vissa tv-apparater isåfall dock.

Antar att du har testat de två olika RF-kanalerna man kan ställa in med den lilla switchen (samt att då på tvn söka reda på den andra när du har bytt)? Antar också att inget annat har ändrats (kablar, spel) än tv:n när det väl funkar på den nya tvn. Får du normalt ljud och i övrigt normal bild när spelet visas i svartvitt?

 #32613  by WERY
 
Kan ju vara så att det finns ett glapp nånstans och bara vissa TVar med riktigt bra kontakt får rätt bild. Jag skulle rekommendera att du slänger skiten, helst säljer till nån butik och lämnar problemet bakom dig

 #32870  by Matte2000
 
Får du normalt ljud och i övrigt normal bild när spelet visas i svartvitt?
Ja, allting är normalt förutom att det inte är färg. :?

Instagram #sndb.se