• Förvara spel på vinden, hur?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #665369  by billyohgren
 
Tjena!

Ska eventuellt ut och resa och hyra ut lägenheten ett tag vilket betyder att spelen måste upp på vinden.

Vad bör jag tänka på när jag packar ner allt? Hur bör jag packa det för att kartonger osv inte ska gå sönder? Det är ju väldigt kallt uppe på en vind och fuktigt också antar jag.
 #665378  by Sonefors
 
Jag hade packat spelen (som redan är skyddsboxade) ett och ett i bubbelplast och därefter högvis nedlagda i påsar. Slutligen ska dessa påsar ner i en kartong. Självklart skulle jag även använda packpapper för att fylla ut kartongen. Kanske känns lite overkill men det är bättre att vara på den säkra sidan.
 #665381  by aerobert
 
Vet inte om jag skulle använt plast för att packa runt allt. Plast (inte all) ger ifrån sig en gas som får saker att gulna och bli eländiga. Det är vanligt att typ gamla Amigor och SNES gulnar för de stått packade i plast. Hade de tvärt om stått torrt och ventilerat vore risken mycket mindre.

Det är åtminstone vad jag har fått höra...
 #665384  by Ufouria
 
Jag hade löst det genom att inte hyra ut lägenheten :lol:

Iofs, skulle jag resa bort och vara borta ett tag så hade jag troligen packat ner spelen så som Sonefors beskriver och förvarat dem i flyttkartonger hemma hos mamma. Hade dock inte hyrt ut lägenheten ivf.

Undrar hur det är om spelen packas i plast om man har spelen i en akrylbox först. Dvs att man bubbelplastar in akrylboxen. Då är det inte plast mot kartong direkt. Dessutom är akrylboxarna täta så plasten borde inte kunna ha någon påverkan.
 #665402  by segasonic
 
Jag hade försökt förvara spelen hos en kompis eller någon i familjen under tiden jag var borta. Läskigt att ha spelen på vinden ju! :o
 #665440  by aerobert
 
Ja, ingen garanti att nån bryter sig in i förrådet eller vad som helst. Bättre att du kan ha dem hos nån du kan lita på, alternativt hyra ett utrymme hos Schurgard eller liknande. Hade jag gjort.
 #665504  by Kreese
 
En vind är oftast mindre fuktig än en källare. Kylan på vinden är det minsta problemet. Det är värre på sommaren. Värmen gör plast (enheter och kontroller i alla fall) gul. På min vind har jag en del bröte. Några Atari ST bl.a. missfärgade som as efter sommaren.
 #665543  by s.m.f
 
Hurdan vind är det?
Är det stora och snabba temperaturväxlingar?
Har du koll på luftfuktigheten?

Instagram #sndb.se