• Tröga handkontroller

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #668275  by mackan
 
Jag har nyligen flyttat, så mina spel o dylikt har legat nedpackat under en längre tid, nu har jag äntligen fått lite tid över till att lira, men när jag skulle testa lite olika spel märkte jag att mina två handkontroller, som iofs häng med sen 1990, inte svarar ens i närheten av hur dom svarade för bara nåt år sen, det var nästan som att det var lite fördröjning eller vad man ska säga, var outhärdligt att spela ett plattformsspel eller likande, fick släcka min speltörst med lite DejaVu, där kontrollernas kvalité inte har lika stor betydelse ;p
Är det någon på forumet som är hemma på det här med restaurering och underhåll av spel/konsoler/tillbehör?
Kan jag få kontrollerna att svara bra igen, eller är det bara att köpa "nya"?
 #668278  by Pinge
 
Öppna och rengör, finns säkert ngn guide här på forumet hur man bäst rengör.

Det kan inte vara så att du har en annan tv så det blir lite fördröjning? Vissa nyare har problem med gamla spel har jag för mig
 #668284  by mackan
 
Jo jag har en nyare tv, det kan alltså vara TVn som är boven? finns det nåt man kan göra åt det i så fall? eller måste jag gå in på blocket o söka "tjock-TV bortskänked mot avhämtning"? :p
 #668289  by Pinge
 
Testa med en annan tv och se om det hjälper. Iofs borde du lunna avgöra om kontrollen svarar dåligt eller om det är en märkbar fördröjning från tryck till att det händer ngt på skärmen
 #668291  by mackan
 
Ja, får testa på en annan TV om jag får tillfälle till det, men jag tycker redan nu att det är en VÄLDIGT märkbar skillnad, om jag inte av någon konstig anledning fått samma skills som jag hade när jag var 5 år :P

Kontrollerna svarar ju och gör väl egentligen det dom ska, men känslan är att det är en viss fördröjning, testar, as we speak, super mario bros 2, är på 1-3an och har ramlat ner i stup säkert 5 gånger dom senaste 10 minuterna, måste vara fördröjning, jag KAN inte vara så sopig ;P
 #668334  by segasonic
 
Är enheten kopplad direkt i Tv:n?
 #668478  by mackan
 
Ja, kopplat direkt till TVn via antennuttaget.

Dom här inte legat oanvända sen 1990, har spelat med jämna mellanrum,
men dom har blivit liggande en längre stund nu iom en flytt, men rengöring är nog ändå
på sin plats som sagt :)
 #668483  by aerobert
 
Det är teven som skapar en fördröjning när den skalar upp en så lågupplöst signal. Olika tillverkare/modeller är olika bra/dåliga på det där. Annars är det givet att köra på en bra tjock-tv om du har plats till det. Finns ju iofs fina små i 20-tumsområdet som inte tar mycket plats alls.
 #668490  by mackan
 
Ok. Hm, då får den nog bli blocket då, skulle haft tag i en äldre platt-tv kanske,
Känns lite halvdrygt med tjock-tv, men i värsta fall får det bli det :p
 #668492  by Shigeru
 
För mig var det samma problem, men jag ändrade efter tips mode på TVn till Spelläget, vips så var fördröjningen borta :)
 #668498  by AndiOne
 
Men först o främst, skruva upp handkontrollerna och kolla!
De har nog kommit in en heel del smuts o skit på 25år.

Är du osäker kring elektronik kan du ju iaf skruva upp skruvarna o kika in
o kolla om de är värt att kolla upp en guide hur man rengör bäst.
(lika bra o nämna att kontrollen inte bör va inkopplad när du gör det)
 #668512  by mackan
 
Ändra mode på TVn låter ju intressant, har jag förstått det rätt att det är så
att det fanns en förinställning på din tv så signalerna stämmer bättre överens?

Ja, rengöring av dosor blir det absolut, tror också att gummit under A/B-knapparna är slut på nån av dom.
 #668548  by Shigeru
 
Jag har en knapp på fjärren som heter mode(vilket typ alla TVs har?) där man ändrar mellan lägen som film spel osv så krävs ju inte att man sitter o mekar med inställningar. Att kontrollerna svarar dåligt bör inte bero på skit i dem om du inte hade problem sist du provade dem, dessutom osannolikt att det skulle vara så med två olika HKs.
 #668550  by mackan
 
Ok, det ska jag kolla så fort jag får tillfälle. Nog för att kontrollerna bör få sig en rengöring, men jag är nog lite inne på din linje, att det i det här fallet, antagligen har nåt med inställning/signal att göra.
 #668585  by aerobert
 
Du skriver att du kör via antennuttaget. Testa och köra via RCA (gul/röd) och se om det blir nån skillnad när du kör den via en AV-input på teven.
 #668586  by mackan
 
Ok, nu e ju jag helt grön på just det här med teknik :p, vad exakt behöver jag för kablar då?
 #668587  by aerobert
 
Typ vanliga stereosladdar. De brukar komma med vilken dvd-spelare/konsol som helst och är RÖD/GUL/VIT. Du kan även använda dom som bara är RÖD/VIT eftersom NES har mono, färgerna på sladd/input/output behöver ju inte matcha så länge du kopplar likadant i andra änden. Det blir mycket bättre bild än via RF-antenn också. På NES sitter utgångarna på höger sida. Det är bara dom två du behöver koppla på. Och har din tv ingen ren RCA-ingång så använder du en SCART-adapter bara, alternativt en SCART-sladd som har gul/röd/vit i andra änden. Finns massa varianter.

Image

Image
 #670252  by mackan
 
Nu har jag testat att byta från antennsladd till RCA, det gjorde susen, dom flesta spelen verkar nu synka som dom ska, blev även skillnad på bilden, vet inte vilken av dom jag gillade bäst/sämst, med antennsladd var bilden nästa lite suddig, med RCA är bilden mycket skarpare, men pixlarna känns nästan enorma, helt klart så är bilden bäst på en gammal hederlig tjock-TV, men det är nog lite av en vanesak.

Tack för alla svar :)
 #670345  by Tobbe
 
Gillar själv att köra bilden i 4:3 istället för widescreen också, vet inte om du kommer uppleva pixlarna som bättre då... tog 20 min sedan tycker jag allt ser ut som när man var liten...
 #670346  by mackan
 
Har inte testat att byta bildformat, men jag vande mig ganska snabbt med bilden, kan nog dock bli så att jag köper en till TV, bonar en egen spelhörna någonstans ;)
 #670717  by aerobert
 
Pixlarna blir "fel" när en LCD ska skala upp bilden. 4:3 MÅSTE du köra spelen i, annars är det spöstraff. ;) förstår att folk inte har plats för en tjockis, men köra rätt format mha en knapp är enda rätta. Men bra att bilden ordnade upp sig för dig iaf!
 #670748  by mackan
 
Hehe, ja, det är väl en vanesak, har kört 4:3 under kvällen, allt ser helt klart snyggare ut, men har haft lite svårt att vänja mig med två stora svart fält vid sidan av bilden, men jag vänjer mig nog :p

Instagram #sndb.se