• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #785363  by smid
 
Hej Sanna, kul att titta in igen :)

Okej jag får lita på vad folk säger helt enkelt, ingen koll alls längre. Kanske gräva lite i värderingstrådar och sätta fast pris på rubbet för att spara tid, antar att man inte kan lita på "spelsamlarboken" längre haha.

Sjukt att det gått upp så pass mycket, jag såg en mr gimmick till salu på Facebook för 4000... Typiskt att man backade ur när dom började gå för över tusenlappen :( Tror aldrig att jag har betalat mer än 600 för ett spel, hade aldrig haft råd att samla idag.
 #785413  by poppe
 
Jag upplever att det är betydligt trögare att sälja dyra kompletta spel (3000 kr+), men priset på kassetter har skenat de senaste åren.
 #785417  by Lirod
 
Samtidigt så kan en ju kolla på retrosondres auktioner på forumet, det gick ju prima. Kanske är kompletta spel i mellanskick som är svåra att sälja?
 #786122  by smid
 
Fan, kompletta spel i mellanskick är ju typ 90% av min samling. Oh well, I förrådet gör dom ingen nytta, vi får se vad det landar på.
 #790750  by Andreas No 1
 
Hej Smid! Kul att se dig igen. :D

Jag tillhör dem som gärna hoppas att bubblan spricker och att alla spekulanter/prisuppdrivare försvinner, så att vi spelälskare kan utöka våra samlingar. Minns runt 2010-2012 då väldigt många trissade auktioner av samma spel de hade själva för att uppehålla "marknadspriser" (överpriser). Vissa som budade på 10 Gimmick, 10 Flintstones 2 osv.
Förhoppningsvis har detta beteende minskat och försvunnit. Kul att priserna är på väg neråt då... :good:

Jag tappade mycket av lusten att samla p.g.a. alla sjuka priser, samt att jag redan har en relativt stor samling. Har hållit på i 17 år nu och i dryga tio år intensivt sen jag skaffade ett konto på Tradera.
Jag kan fortfarande inte förstå sjukan bland nya samlare att skaffa 210-samling, bara för att andra har gjort det tidigare. Hur många av dessa samlar idag ??
 #790754  by Lirod
 
Vilka trissade auktioner mellan 2010 och 2012?
 #790941  by Andreas No 1
 
Jag vill inte hänga ut folk, de som gjorde detta var/är (?) aktiva medlemmar på Nesdb. Många större samlare som trissade upp marknadspriserna då, ffa för dyra spel. Om du redan har de mest sällsynta spelen kanske du inte behöver buda upp priserna på de andra exemplaren på Tradera, men det gjordes ändå. :nogood:
 #790955  by Ufouria
 
Jag kan oxå tänka mig att det i de flesta fallen har rört sig om en skickuppgrading vilket kan misstolkas som budtrissing. Jag kan själv känna mig "påhoppad" ibland när jag lägger bud på NES spel som jag äger i sämre skick och någon säger "Men du har ju redan spelet" ](*,) Bara för att man äger spelet så behöver det inte betyda att man är nöjd med skicket och att man ska vara bannlyst för att lägga bud på ett annat exemplar av samma spel. Tror därför att det kan ha misstolkats som att vissa samlare budtrissar när det i själva verket rör sig om skickuppgradering.
 #790958  by Lirod
 
Jag har själv aldrig upptäckt någon som sysslat med det.
 #793510  by SuperGamer
 
Man behöver inte titta på många budgivningar för att se kända s.k. fastprissäljare hugga efter ovanliga objekt på auktion, som de sedan kan lägga ut till ett ca dubbelt så högt fast pris. Åtminstone på Tradera är problemet att auktionerna har blivit så väldigt få i förhållande till fastprisannonserna.
 #793584  by SuperGamer
 
smid skrev:
Okej jag får lita på vad folk säger helt enkelt, ingen koll alls längre. Kanske gräva lite i värderingstrådar och sätta fast pris på rubbet för att spara tid, antar att man inte kan lita på "spelsamlarboken" längre haha.
Jag får kanske återuppta serien "Värderingstabellernas aktualitet" på bloggen. Senaste utgåvan (2014) stämmer rätt så bra överens med nuvarande priser, men vissa titlar kan ha sjunkit till ett lägre värde. Men jag förstår av tidigare inlägg att du har boken från 2010 och sedan dess har det hänt mycket.
 #794890  by Andreas No 1
 
Fast "trissningen" då skedde mestadels med lösa SCN-kassetter, vilket alla de spekulanterna redan hade. Och det skedde väldigt ofta då, var och varannan auktion av sällsynta spel faktiskt. Var väl dels många som ville chansa på att få ett ex billigt för att sedan direkt sälja det till en högre förtjänst samtidigt som ett högt värde sattes för dessa spel som de redan hade. Men nu pratar vi ju om händelser som skedde runt 2007-2009, och det var ju några år sen.
Dels var det andra aktörer och en mindre marknad än vad det är nu (?) så generellt sätt såg man samma 20-30 namn som budgivare i princip hela tiden då. Några flitiga trissare då var b.la. GNo1, Grenoli123 och österrikaren Habasch (även om han till slut vann de flesta av sina auktioner). Tror att H köpte åtminstone tre stycken Flintstones 2-kassetter under nån veckas tid, t.ex. En från mig, en från Kralle och en från någon annan på Tradera. Sedan flera ex av Mr Gimmick osv.
 #794893  by segasonic
 
Jag såg Habasch köpa ett komplett Flinta 2 på Tradera nu i somras. Undrar hur många han har.
 #794898  by Storeriknr1
 
Sålde ett flinta 2 med UGC till någon i österrike i fjol. Minns inte vem det var.
 #794903  by Ufouria
 
H. köper fortfarande Flinstones, Pro-Am II, Gimmick mfl. Tror han säljer på ebay eller har en butik och säljer där. Ser inget fel med det. Businessman som ser potential att köpa billigt på Tradera och sälja till icke-svenskar på ebay etc (typ som en mellanhand).
 #794918  by Lirod
 
Jag håller med Ufouria, det är ju den fria marknaden.
 #797400  by Andreas No 1
 
Den fria marknaden, visst. Men det tar bort lusten att köpa sällsynta spel på Tradera (NES/SNES-spel öht), eftersom de nästan alltid trissas upp väldigt högt. Att en kapitalstark aktör kommer in och köper upp alla godbitar, är det positivt för samlargemenskapen tycker ni? Samt att massvis av skandinaviska spel lämnar den skandinaviska marknaden.
Jag tycker att det definitivt är negativt för gemene samlare. Att en Mr Gimmick-kassett gått från ca 1000 SEK till nästan 5000 på runt fem-sex år är ju det definitiva tecknet på en hausse. Hoppas att bubblan spricker snart! :yes:
 #808844  by Tamagon
 
Sjunka.. Är det någon som har lust att köpa något till de fastpriser som erbjuds? Går inte köpa något längre för att så många bara vill göra sig pengar på något som andra började samla på för att de påminner om en lycklig barndom. Tycker nog att det här forumet har blivit bra mycket lugnare med och kan inte tänka mig att det bara har med FB att göra. Man tappar sugen.
 #808846  by Ufouria
 
FB är en stor bov i dramat. Många som ökat sin aktivitet där och minskat här. Även många nu som verkar sälja sina spel till fastpriser (eller extremt korta auktioner) på FB istället för auktioner här eller på Tradera. Tråkig utveckling som sagt.
 #808850  by Lirod
 
Om du menar ESP-spelen som Krister säljer så var ju de jäkligt slitna också. En nedgång i priser är ju dock några bra för oss som samlar!
 #808869  by instinqt
 
Har inte omsättningen ökat? Tycker de 'ovanliga' titlarna byter händer rätt ofta nu för tiden jämfört med 4-5 år sen. Ökad omsättning kan nog pressa ned priserna skulle jag säga. Om det är så tyder det på ett skevt förhållande mellan kort- och långsiktiga ägare, vilket heller inte bör vara positivt för prisutvecklingen.

Sen har vi de gamla klassiska diskussionspunkterna som vi brukar gå igenom i denna diskussion:

• Disponibel inkomst i den intresserade gruppen borde ju öka explosionsartat i nuläget, vilket tenderar att tala emot avkylning.
• Å andra sidan så är nostalgi-genen något som verkar stimuleras som mest precis innan det är dags att skaffa familj också, och familj har nog vid detta laget bevisats vara negativt för betalningsviljan för TV-spel till bokhyllan (rimliga prioriteringar all of a sudden).

Explosionsartad värdeutveckling att vänta när vår generation lyckas få barnen (nja, de kommer väl vara 37 år gamla när det väl blir dags med tanke på hur samhället ser ut att utvecklas) att flytta hemifrån? Från vilken prisnivå är väl kanske är kärnfrågan där :)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se