• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #834846  by kimsimonsson
 
Fast med teorin att fler samlare har tillkommit borde det inte finnas överflöd av spel i mediokert skick egentligen. Efterfrågan borde snarare vara större. Eller så har uppmärksamheten kring spelsamlande gjort att många fler exemplar har hittat ut från folks vindar och källare. Men jag håller med om att dussinskick verkar sjunka.
 #834848  by Worebit
 
För 10årsen så kunde jag köpa mr Gimmick kassett för 300kr men tyckte det var dyrt så köpte 3 spel för 300 istället :D
 #834853  by segasonic
 
Jag minns en 14-dagars period för några år sedan då jag köpte tre olika Gimmick-kassetter för 500 kr/st. Det var tider det!
 #836389  by Andreas No 1
 
Krille: Det finns många skillnader mellan din och din konkurrents auktion. Men framförallt så har han en bättre bild, mer lättläst text (där han också skriver att spelet är testat och funkat, något du inte gör), han har klart fler omdömen och en lite bättre sluttid. Sålde faktiskt ett Ocarina på RSM för 300 kr, endast kassett.
 #872950  by Omega Supreme
 
Jag svarar @Ufouria i den här tråden istället efter som det känns mer rätt och riktigt :D

Hur ligger värdet på ESP spelen med A4 idag egentligen? Det är ett rätt intressant diskussionsämne! Är det någon som har en uppfattning?

På några års sikt så har vi sett framför allt Asterix sjunka från 12k till under 2k. Smurfarna är också på dekis. X3-A4:at som en gång hade kapacitet på 8-9k har sålts för 4k i år.
Givetvis finns det exempel på titlar som är på väg uppåt också men dyrgriparna är definitivt inte vad dom en gång varit.

Jag pratade om ESP:orna med en kille som bara har samlat några år. I hans ögon var Robocop 3 dyrgripen bland ESP:orna. Det är lite roligt hur olika uppfattning man kan ha när man har samlat under olika perioder :)
Robocop 3 är inte ens topp 3 på min lista men när jag kollar prisstatistiken och ser att 3 av de 4 senaste Robocop 3 har fått över 10k så…..ja……jag förstår ju hur han ser på det :D

Kommer ni ihåg att det fanns en tid då många utnämnde Panic Restaurant till det ovanligaste spelet av alla 210? Tiderna förändras :)

En sak är säker i alla fall. Har man samlat en längre tid så har man förmodligen minst ett ESP-köp som inte har åldrats speciellt bra om man har kvar spelen. Jag tror inte jag hade fått hälften så mycket för mitt Goal som jag gav för det en gång i tiden. Samma med Asterix.

Jag har faktiskt köpt en ESP:a i år. Fick ge 2750 kr för High Speed i nyskick med svensk A4. Kändes rimligt…

Image
 #872952  by Ufouria
 
Jag får känslan av att de som börjar samla nu eller började för 2-3 år sedan är mer lata och mindre engagerade och kanske nöjer sig med de SCN märkta spelen som ett mål. Dels för att det är lättare och dels för osäkerheten i äktheten i A4-bladen. Jag skulle personligen också gå den vägen då jag inte längre (eller ens för 5 år sedan) skulle våga köpa ett A4-blad till t ex George Foreman eller Spiderman. För mycket kopior i omlopp.

Ja, Smufarna och Asterix har nog haft sina glansdagar och de är förbi. Jag köpte mina strax innan toppen och fick betala ganska mycket, samt sålde när de var på väg ner och fick ungefär samma summa som jag gett för de (plus/minus noll). Priserna tycks definitivt ha sjunkit ännu något de senaste tiden/åren.

Jag minns att framförallt att Double Dragon, Panic Restaurant, Hammerin Harry och Captain Skyhawk ansågs som svårfångade svensksålda NES spel för typ 10 år sedan. Nu med 15 år i facit så står det ju helt klart att det är DD som är den mest svårfångade av de fyra följt av Captain Skyhawk (det stämmer ju också bra med statistiken på antalet sålda ex). Har dock svårt att tro att någon vill ge mer än 2-3000 kr för Captain i dagsläget då det är ett trist spel med ful framsida och inte SCN märkt (många går ju den lätta vägen nu).
 #872953  by Lirod
 
Med omkring fem-sex kända exemplar av George Foreman och färre än tio av Spider-Man så är det inte många papper överhuvudtaget i omlopp. Vilka av dessa är kopior?
 #872956  by Lirod
 
Vad finns det för belägg för det, mer än din känsla? Vore bra att kunna meddela köparna om detta.
 #872967  by Ufouria
 
Vad finns det för belägg för att de var äkta? Tror inte något av de affärerna gick igenom. Det går nog att läsa om de auktionerna i Spiderman tråden (försäljningstråden).
 #872992  by Lirod
 
Det mesta faktiskt, och av flera anledningar. Dels så har de flesta dykt upp hos mugglare (icke-samlare), dels har flera också köpts billigt på Blocket. Vi har exempelvis också en softcore-samlare som fått spelet av sin far när han var liten.

Att de flesta av dessa exemplar skulle vara falska, när det finns så få och dyker upp så sällan, finner jag inte särskilt troligt. Speciellt när försäljningarna är så väldokumenterade i sin tråd.

Om vi ändå är extra kritiska, låt oss säga att vi inte vet huruvida de är äkta eller ej. Men för att då påstå att de skulle vara falska kräver ju mer belägg än en känsla. Vilka försäljningar är det du tänker på och hur skulle det ha gått till?
 #873273  by Ufouria
 
Jag tycker ändå det känns som en hund begraven, men jag är även skeptisk av mig och kräver mycket bevis och underlag för att jag ska tro på något. Det är enbart min känsla, inte att jag kan bevisa något (lika lite som någon kan bevisa att spelet såldes här och A4-bladet är original från NES-erans tid). Först och främst var det ingen som kände till/hade sett Spiderman med A4-blad förrän 2012. Det exemplaret kom med spanskt medlemsansökningsblad vilket vi aldrig sett i något annat ESP spel. Vad motsäger att det exemplaret inte hade ett hemmagjort A4-blad, antingen av säljaren eller tidigare ägare. Kan ju även varit en enda hyrbutik som gjort ett eget A4-blad som liknade de andra A4-bladen. Dessutom är väl stilen times new roman, vilket man väl inte använda på övriga A4-blad. Sedan 2012 har upp till kanske 10 kompletta eller boxade ex etc varit till försäljning, varav ett par-tre affärer auktioner var skumraskaffärer eller åtminstone inte gick igenom. Varför kom de helt plötsligt när det inte synts till något ex sedan NES eran och 2012. Han som påstod sig fått ett Spiderman av sin far kom väl med det påståendet efter att första exet sålts för en hög summa (tyckte vi då). Jag tror hursomhelst att vi aldrig kommer att få ett tydligt svar/bevis.

Apropå stiga eller sjunka i värde så tycks det iaf som att de attraktiva kassetterna, ffa av de lite ovanligare till ovanligare spelen, ganska stabilt ökat i värde med åren. Så folk vill ännu ha äkta kassetter och nöjer sig inte med att spela på typ mini-NES, Everdrive etc. Någongång borde det väl ske en avmattning av den stigande trenden, eller vad tror ni? Dagens 20-åringar kommer väl aldrig vilja köpa NES kassetter. När vår generation (70- till 90-talister) är utdöda eller 70+ borde marknaden kollapsa?

Edit: Jag skulle förövrigt inte känna mig bekväm med att köpa något (spel med) A4-blad som köpts de senaste åren om det inte var väldigt uppenbart på något sätt att A4-bladet har varit hos en ägare som haft spelet sedan barnsben och inte visste värdet i bladet. Eller om jag absolut kunde följa A4-bladets tidigare ägare (t ex från 1-2 tidigare samlare som man kan lita på och som köpte bladet för många år sedan, innan 2012 eller när det var som priserna började stiga till orimliga summor). Skulle jag börja samla idag skulle jag definitivt strunta i A4-bladen. Flera av ESP spelen som kom hit var ju dock trevliga (Shadow Warriors, Hammerin Harry och Double Dragon för att nämna de bästa) så spelen med kartong hade jag velat ha.
 #873276  by Lirod
 
Onekligen hade flera personer sett och spelat Spider-man före 2012 (det har ju sålts exemplar över hela landet sedan dess, på alla tänkbara platser (forumet, Tradera, Blocket och FB), däremot hade ingen samlare på NESdb sett ett exemplar tidigare. Klart det kan ta tid för samlarkretsen att hitta spel med mycket låg upplaga. Hur ofta ser man George Foreman till försäljning? Det dyker ju bland annat fortfarande upp nya extramanualer till GB-spel.

Det där med de spanska medlemsansökningskorten hänger jag inte alls med i hur du tänker, Goal!, High Speed, Panic Restaurant och Double Dragon har sålts med Spaco-papper, i vissa fall med både medlemsansökningskortet och reklambladet. Bland Golden Classics-spelen vet jag att bland annat R.C. Pro-Am har sålts med Spaco-papper. Stilmässigt så liknar pappret George Foreman och A4-manualerna till GB-spel, det vill säga ett mycket enklare utförande än de tidiga A4-manualerna till NES-spelen.

Återigen, affärerna som är listade här är bekräftade som genomförda. Kring vilka råder det några tveksamheter? Det andra exemplaret såldes för övrigt 18 månader efter första försäljning, så inte direkt att alla dök upp samtidigt. :lol: Sedan dröjer det ytterligare två år efter det innan det tredje kända exemplaret säljs...
 #873278  by Ufouria
 
En tänkbar förklaring till att "många" (5-10 st) ex dök upp efter det första kan vara en Gimmick-effekt. Privatpersoner ser eller får nys om att spelet är värt mycket och sedan lägger upp sitt ex till salu, precis som vi sett med t ex Mr Gimmick. Så helt konstigt kanske det inte är att Spiderman aldrig setts till salu innan 2012 men att flera sålts efter det.

Det var bl a en skum affär på tradera där Spiderman A4-bladet låg upp i en auktion (minns inte om kartong etc var med) tillsammans med PC spel och annat skräp. Sedan var det snack om någon auktion på Facebook där Spiderman med A4-blad såldes och den auktionen diskuterades då. Jag vet inte hur det gick med någon av auktionerna. Om affärerna gick igenom eller ej.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se