• Stiga eller sjunka i värde

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Kommer kompletta NES spel sjunka eller stiga i värde?

Sjunka
75
30%
Stiga
149
59%
Behålla samma värde
29
11%
 #620796  by Ufouria
 
Jätteintressant Supergamer! Har oxå funderat på hur vissa spel (t ex Zelda 3 just nu) kan öka i pris med hästlängder från en dag till en annan. Mer sparsamma ökningar känns inte så konstigt men när vanliga spel ökar så drastiskt så undrar man vad som händer.

Flinstones 2 (kassett) är ett annat spel som stod stabilt på 700-800 kr i många år men som sedan ökade 2-3 ggr över en natt. Okej om det är spel som faktiskt är ovanligt (t ex ett av de 10 ESP spelen med A4:a) men när det är spel som dyker upp ofta så börjar man undra vad folk håller på med och vad marknadsvärdet faktiskt ligger på.
 #620807  by SuperGamer
 
När jag analyserar budgivningar så lägger jag ofta vikt vid den tredje högsta budgivaren. Den näst högsta är ju alltid precis under vinnaren, men om det är väldigt långt ned till tredje högsta så kan det indikera övervärdering. För de tre senaste inplastade Zelda 3 hade tredje budgivaren 3640 kronor (när vinnande budet blev 6100), 6000 (med 6210 vinnande) och 4856 när 9000 var vinnande. Det som såldes för 6210 kronor hade dessutom en fjärde budgivare på 6000 kronor, så det vinnande budet var där mycket väl underbyggt vilket talar emot övervärdering.

Flintstones Surprise at Dinosaur Peak är ett av få spel som säljs rätt så ofta och samtidigt har ett högt värde. Det tillsammans med Mr. Gimmick är väl de spel som är mest kända för att vara värdefulla och kanske därför blir ännu dyrare.
 #620810  by daniel131
 
Intressant läsning SuperGamer, brukar läsa din blogg! :) Vi får se vad nästa zelda går för?
 #620942  by Andreas No 1
 
Sanna: Ja, man kan ju undra med F2, Mr Gimmick och RC Pro Am II. Med allra största sannolikhet är det så att nya samlare och övriga nu vet att det är sällsynt och bjuder över varandra med sjuka summor för att få ett ex som de antingen behåller för att spela eller för värdeökning alternativt försöka sälja vidare med vinst. Gimmick och RC är ju dessutom roliga spel, men jag tycker F2 är sådär. Jag skulle aldrig betala 2000+ för någon av dessa kassetter. :P

Apropå ESP-spel så har ju även seriösa säljare dålig koll, Highchaparall (Sebastian) plockade ju en Panic Restaurant-kassett för 100 SEK på RSM. Å andra sidan så finns det ju ingen garanti för att detta (och andra) ex är svensksålda. De skulle ju kunna varit inköpta från spanska ebay där de rimligtvis borde vara mycket billigare. Någon här som köpt "ESP-spelen" från Spanien för att spara pengar?

Supergamer: Apropå Zelda så är det ju samma sak där, folk vet att det är sällsynt, bjuder över varandra och så sticker priset iväg. Ganska enkel "logik" imo. Det räcker ju faktiskt med två-tre "galningar" för att få priset på vad som helst att rusa. ;)
 #620981  by Ufouria
 
800-1000 kr för en PR kassett på spanska ebay. Det mesta är dyrare på ebay nu. Nu är det på Tradera man kan fynda. För ett par år sedan var det tvärtom.
 #621138  by Andreas No 1
 
Oj! :o

Undra hur många ex en vanligt titel såldes, i Spanien och Portugal. Det är väl inte känt som en stor NES-region?

Och ändå har allt tokökat på tradden, man får ha tur, tajming och kunskaper för att fynda. :s
 #621143  by Ufouria
 
Ja det vore intressant att veta. De som kom i ESP version borde väl ha kommit i minst 5000 ex?
 #663113  by daniel131
 
Ja, priserna verkar ju stiga. Kommer det att hålla i sig under 2014?
Börjar ju bli lite tråkigt, känns som man aldrig kommer ha råd med spel i bra skick!
Fast tradera kan ju vara ett lotteri....

http://www.tradera.com/secret-of-evermo ... _198647225
http://www.tradera.com/darkwing-duck-sc ... _198514985
 #663647  by Shigeru
 
Jag tror som skrivits tidigare att spelen kommer tokkrascha i värde när spelen slutar fungera. Lär ju hända under min livstid i alla fall....(är 26). Möjligtvis att kompletta spel tar sig värdemässigt när de börjar bli riktigt gamla igen. Även om många säkerligen tycker det är kul att samla på icke fungerande spel är det nog gott om samlare som inte tycker det är så kul att fortsätta.
 #663656  by Tronin
 
Om spelen de facto skulle sluta fungera lär inte det ske förrän långt efter din pension. Och skulle så ske, ja då är det knappast höga odds på att värdet skulle sjunka till noll och ingenting.
 #663659  by Shigeru
 
Självklart inte till noll o ingenting, men jag tror det skulle påverka rejält. Forskare och dylikt tror väl på betydligt uslare livslängd än så när det kommer till CDskivor men det verkar vara ganska löst baserat. Finns det några gamla lagringsmedier som börjat säcka ihop ännu?
 #663663  by Lirod
 
Är inte VHS-formatet ett kortlivat lagringsformat?
 #663809  by starmon
 
Tekniskt så borde det gå att nytillverka kretskorten till NES spelen så att de alltid kommer gå att spela på. Så länge marknaden med samlare fortfarande finns kvar så tror jag någon kommer att vilja göra det besväret mot pengar.

Finns det ens samlare idag som kontrollerar att kretskorten i deras NES-kassetter är i original och inte utbytta/reproduktion?
 #663830  by Ufouria
 
Finns det någon samlare som ens kollar om spelen fungerar? :DOG

Är själv främst intresserad av nya spel eller spel i nyskick som ändå inte kommer att spelas. Spelar jag så blir det på spelexen eller (om de slutar funka) på en powerpack eller emulator. Enda gången jag testar är om jag ska sälja lösa kassetter.
 #664303  by Riva
 
Skulle säga att jag är mer samlare än spelare av nes.
Men jag gör rent och testar alla spel som ska in i hyllan, funkar de inte så måste jag ju skaffa ett nytt =)

Ska tillägga att det är framförallt kassetter jag samlar på.
 #664313  by simplyawesome
 
Det lustiga egentligen är att inplastade spel som innehåller ett batteri är doomed to die förr eller senare. Ganska sjukt när man tänker på det(GB spelen m.m).

Äsch vill inte ens tänka på det då jag enbart samlar på "orörda" spel.
 #664314  by Grenoli21
 
retrospel dvs inte skivor går ju iallafall att laga relativt enkelt =) värre med skivor som dreamcast ps1 m.m. vad gör man när informationen försvinner på dem =)
 #664330  by Pinge
 
Laddar ner o bränner nya spelex medana originalen blir rena samlarobjekt?

Skulle personligen tycka det var trist att samma ickefungerande spel... har nog redan det tyvärr.. typ ng x68000 som jag inte kn testa
 #665923  by instinqt
 
Vem vet var spelen befinner sig om 50-100 år. Den interaktiva underhållningsindustrin kan mycket väl ha ersatt allt vad film och tv-serier heter och blivit ofattbart stor. I en sådan situation är det inte helt otänkbart att de primitiva föregångare som vi samlar på i dagsläget skulle kunna betinga enorma summor.

Säljs ju bilar med ~50 år på nacken för hundratals miljoner. Klockor med samma ålder går för miljonbelopp osv. Spel kan nog mycket väl hamna där, det är bara en annan form av hantverk och det känns som att uppskattningen för denna typ av hantverk har nått den stora massan och växer konstant. Men jag kanske inbillar mig eftersom jag är så 'insyltad'.
 #665928  by Vanguard
 
Den stora skillnaden där tror jag är att klockor och bilar är manliga statusobjekt i de högsta ekonomiska skikten. Jag kan givetvis ha fel men jag har svårt att föreställa mig att tv-spel ska bli ett sådant objekt vilket lär vara hindret för att det ska nå riktigt upp i de nivåerna.

Jag tror nog att en bättre jämförelse är serietidningar, de har varit samlarobjekt längre än tv-spel, hör till samma typ av niché-marknad och har samma variabler att ta hänsyn till när det gäller hållbarhet. Det finns också en hel del intressanta/skrämmande paralleller att dra mot just seriesamlandet där en enorm prisbubbla blåstes upp i samband med att seriesamlande uppmärksammades i media och av en större marknad som drog in spekulanter och återförsäljare. Återförsäljarna drev upp priserna till största del genom att sälja till varandra och utgivare såg en chans att tjäna en hacka på att sälja samlarutgåvor av nya serier. Sedan kan man också peka på saker som skiljer den spekulationsbubblan inom serier från spel men det är ändå kusligt likt hur den här marknaden har sett ut.

Om man ska använda serie exemplet för att sia om framtiden så skulle man kunna sia att det inte kommer att bli några fantasipriser eller att det kommer att bli en kollaps, snarare att det kommer gå i vågmönster upp och ned, prisökning följt av fall och sedan börjar det om igen. Frågan är väl bara isåfall hur långt från toppen respektive botten vi befinner oss just nu.
 #665961  by aerobert
 
Bra jämförelse med serietidningar. Det där med att tjäna en hacka ser man ju otaliga exempel på som väl var otänkbart för 15-20 år sedan. Som exempel egentillverkade (och välgjorda) skyddsboxar, repros på outgivna spel/andra marknader och homebrews. Nästa naturliga men dyra steg är ju egentligen att de ursprungliga ägarna och som sitter på rättigheterna börjar nytillverka NES/SNES-kassetter. Nintendo ger ju ut 30 år gamla spel på Virtual Console idag. Är det en annars en omöjlig tanke? Kanske...men allt handlar till syvende och sist om tillgång och efterfrågan.
 #665992  by Sonefors
 
Vanguard wrote:Återförsäljarna drev upp priserna till största del genom att sälja till varandra...
Ungefär där tror jag att marknaden för retrospel är idag, stubinen är tänd åtminstone. Det som från början bara var ett sätt att finansiera sin samling har idag blivit en affärsidé. Jag är själv inte helt oskyldig även om det rörde sig om mycket lägre summor när jag var som mest aktiv. Fast det är väl som med allting annat, tillgång och efterfrågan. Och just efterfrågan är ju väldigt hög på retrospel nu och det lär bara bli värre.

Du har för övrigt många bra tankar och jag är nog helt inne på din linje, "frågan är hur långt från toppen respektive botten vi befinner oss just nu".
 #665998  by SuperGamer
 
På nyårsdagen konstaterade jag att antalet 5000-kronorsspel slog rekord med god marginal 2013. Och det ser knappast ut att bli mindre under 2014:

Mega Man X3 [SN] 6500 2014-01-02 Jeppe1979 Tradera
Soul Blazer [SN] 7000 2014-01 spett82 Jeppe1979
Popeye 6700 2014-01-14 Alas Huddik sndb
Lille Nemo 5000 2014-01-14 Pinge sndb
“Ocarina of Time” [NUS] 6500 2014-01-12 spett82 rickyyyy Tradera
Secret of Evermore [SN] 6100 2014-01-06 spett82 nhb Tradera

Otroligt vad mycket spett82 köper. Finns han här på forumet?
 #666015  by MilleN
 
Japp :)

Mr Gimmick enbart kassett är snart uppe i 5000 också känns det som.
 #666021  by Sonefors
 
Herrejäklar, jag var tvungen att söka på summan och leta upp OOT-auktionen. Trodde verkligen inte att det spelet var något som gick för de där summorna men fabriksinplastade spel som dessutom inte är vanliga utgåvor har en tendens att dra iväg. Det är en skrämmande priskurva vi har upplevt de senaste två åren och jag är rädd för att det bara kommer att bli värre.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Instagram #sndb.se