• Scaler

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #720728  by Mikegyver
 
Har även jag gråa linjer på min Samsung tv, blir riktigt störd utav det men har inte riktigt undersökt om det går att ändra
 #720738  by billyohgren
 
Har någon av er jämfört bilden från en NES med NESRGB + XRGB Mini mot en emulator?
Tänker på ex. Wii med nesemulator eller en dator inkopplad till tvn via HDMI?

Jag är en sån person som verkligen gillar att spela på originalhårdvara men är rätt nyfiken om emulatorer kan ge samma feeling :)
 #720743  by Farbror Barbro
 
Ett exempel finns här.
https://www.youtube.com/watch?v=43dzrCAfU3A
Cirka 7:06 in i klippet, men jag känner mig kluven till deras exempel med Ps3:an. Vad jag vet så ser den betydligt bättre ut än så. Därav vet jag inte med säkerhet hur skillnaden är mellan Nes med RGB och Framemeister mot Virtual Console.
 #720746  by Elrinth
 
med rgbmod och upscaler ser det i princip ut som man spelar emulator ;)

vissa emulatorer har ju "interlace"-simulering, däremot vet jag inte om de har "gröt"-simulering (kompositartefakter) som är så det ser ut ifall du kör omoddad nes på hdtv :)

rätta känslan är svår att få då du är medveten om att du just startat en ROM och inte satt en kassett i en originalkonsol. men visuellt och gameplaymässigt så är emulatorer spot on tycker då jag.

Grym video Farbror Barbro. Gör man en så detaljerad video tycker jag man ska nämna den lilla delayen som läggs till när man kör upscalningen via framemeistern vilket gör att duck hunt inte fungerar på hdtv.
Last edited by Elrinth on 12 Sep 2014, 16:48, edited 1 time in total.
 #720754  by Farbror Barbro
 
Elrinth wrote:Gör man en så detaljerad video tycker jag man ska nämna den lilla delayen som läggs till när man kör upscalningen via framemeistern vilket gör att duck hunt inte fungerar på hdtv.
Det är ju inte på grund av skalningen som ljuspistoler inte fungerar på något annat än CRT.
 #720756  by Elrinth
 
Farbror Barbro wrote:
Elrinth wrote:Gör man en så detaljerad video tycker jag man ska nämna den lilla delayen som läggs till när man kör upscalningen via framemeistern vilket gör att duck hunt inte fungerar på hdtv.
Det är ju inte på grund av skalningen som ljuspistoler inte fungerar på något annat än CRT.
Det är ju just därför jag nämner "delayen" vilket är den faktiska anledningen varför det inte fungerar?

@Phredreeke: interlace kanske inte är rätt ord för det är ju 240p, men du vet när man spelar nes på gammal tjocktv så ritas varannan rad ut mörkare. en sån funktion finns i vissa emulatorer.
 #720760  by Farbror Barbro
 
Ljuspistoler ger ingen som helst respons på något annat än CRT, men exakt varför vet jag inte. Det har inte att göra med fördröjningen hur som helst.
 #720764  by Megadeth
 
Jag har inte jämfört bild mot bild på det sättet men jag tycker att enbart nesrgb ser lika bra ut som en emulator.

Har inte provat med en xrgb eller någon scaler än.
 #720765  by Elrinth
 
Farbror Barbro wrote:Ljuspistoler ger ingen som helst respons på något annat än CRT, men exakt varför vet jag inte. Det har inte att göra med fördröjningen hur som helst.
Ljuspistoler ger visst reaktion på hdtvs, bara att det måste lysa vitt för att den ska reagera. Om du skjuter snabbt flera gånger så kan du hitta av med föregående skott/blinkning, jag vet för jag har testat!
Det är visst fördröjningen det har att göra med. Se här:
https://www.youtube.com/watch?v=c3tBk-LYyzo

@Phredreeke: Ja scanlines, TACK! Vet inte varför jag säger interlaced...
 #720769  by Phredreeke
 
Det finns tre sätt som ljuspistoler funkar på.

Det primitivaste sättet är att när skjutknappen trycks in släcka hela skärmen förutom de skjutbana objekten som blir vita, om man har flera objekt går man sedan igenom de en och en. Det är denna metod som NES använder.
En mer avancerad metod är att mäta exakt när en punkt på TV:n lyses upp och jämföra med vilken del av skärmen som ritades upp då, denna metod har mer precision, och används för ljuspistolen till SNES.
Båda dessa metoder förlitar sig på skärmens timing, och är därmed beroende av en skärm utan fördröjning.

En tredje metod är att inte använda TV:n alls utan istället använda en separat referens. Då sätter man en dosa med infraröda lysdioder ovan eller under TV:n. Det är denna metod som används av Wii.
 #720779  by Megadeth
 
Jag gjorde en liten jämförelse och skillnaden är inte jättemarkant. Det man märker mest är att min tv har färre pixlar som målas upp än vad dataskärmen har och ger ett litet intryck av "Scanlines". Min personliga åsikt är att det ser lite väl sterilt ut på en emulator och att bilden på tv:n gör det lite mer levande.

Båda bilderna är i 4:3 format utan några effekter. Belysningen i rummet skiljde sig dock rätt rejält då jag inte har någon mörkläggningsgardin i vardagsrummet vilket medför att bilden på tv:n tappar lite svärta och är lite glansig.

Emulator till vänster och TV till höger.
Image
Edit: Här kommer en emulatorbild med simulerade scanlines.

Lite scanlines till vänster och lite mer till höger.
Image
 #720788  by Megadeth
 
Elrinth wrote:
Farbror Barbro wrote:Ljuspistoler ger ingen som helst respons på något annat än CRT, men exakt varför vet jag inte. Det har inte att göra med fördröjningen hur som helst.
Ljuspistoler ger visst reaktion på hdtvs, bara att det måste lysa vitt för att den ska reagera. Om du skjuter snabbt flera gånger så kan du hitta av med föregående skott/blinkning, jag vet för jag har testat!
Det är visst fördröjningen det har att göra med. Se här:
https://www.youtube.com/watch?v=c3tBk-LYyzo

@Phredreeke: Ja scanlines, TACK! Vet inte varför jag säger interlaced...
Jag tror det är mer än bara fördröjjningen som är orsaken till att det inte fungerar. Jag tror det även handlar om hur bilden på tv:n målas upp. Minns jag inte fel så målade CRT skärmar upp bilden uppifrån och ned medans nya tv apparater kör hela skärmen i sin uppdateringsfrekvens. Tror det var en av anledningarna till att gamla CRT skärmar flimmrade då man filmade dom med en videokamera.
 #720804  by Phredreeke
 
Att NES och många andra konsoler har tydliga scanlines är en konsekvens på att bilden saknar interlace.

Jag gjorde en liten jämförelse och skillnaden är inte jättemarkant. Det man märker mest är att min tv har färre pixlar som målas upp än vad dataskärmen har och ger ett litet intryck av "Scanlines". Min personliga åsikt är att det ser lite väl sterilt ut på en emulator och att bilden på tv:n gör det lite mer levande.

Fast i det här fallet har det ju att göra med att dataskärmen har högre upplösning och att TV:n skalar bilden annorlunda än emulatorn.
 #720809  by Megadeth
 
Phredreeke wrote:Att NES och många andra konsoler har tydliga scanlines är en konsekvens på att bilden saknar interlace.

Jag gjorde en liten jämförelse och skillnaden är inte jättemarkant. Det man märker mest är att min tv har färre pixlar som målas upp än vad dataskärmen har och ger ett litet intryck av "Scanlines". Min personliga åsikt är att det ser lite väl sterilt ut på en emulator och att bilden på tv:n gör det lite mer levande.

Fast i det här fallet har det ju att göra med att dataskärmen har högre upplösning och att TV:n skalar bilden annorlunda än emulatorn.
Skrev jag inte att min tv hade färre pixlar? Håller med om att scalingen skiljer sig.
 #720813  by Phredreeke
 
Ja, om du vill jämföra emulator med riktigt NES tycker jag du ska koppla in datorn till TVn och köra emulatorn i fullskärm. Annars blir det som att jämföra äpplen och päron.

Det finns en till sak man kan gå in på och det är att NESRGB-modden fungerar som DAC och har viss påverkan på den slutliga bilden också. Svårt att säga om det är den eller TVn, men man kan se konturer på tv-bilden som inte finns på datorn, titta på det mörka partiet mellan Megamans stövlar/handskar och ben/armar, eller mellan ansikte och hjälm.
 #720817  by Megadeth
 
Phredreeke wrote:Ja, om du vill jämföra emulator med riktigt NES tycker jag du ska koppla in datorn till TVn och köra emulatorn i fullskärm. Annars blir det som att jämföra äpplen och päron.

Det finns en till sak man kan gå in på och det är att NESRGB-modden fungerar som DAC och har viss påverkan på den slutliga bilden också. Svårt att säga om det är den eller TVn, men man kan se konturer på tv-bilden som inte finns på datorn, titta på det mörka partiet mellan Megamans stövlar/handskar och ben/armar, eller mellan ansikte och hjälm.
Aha! Då förstår jag vad du menar och det håller jag med om! Jag får koppla in datorn och göra en jämförelse imorgon.

Angående konturerna så ser jag dom också men jag törs inte svara om det är tv:n eller om det är rgbmodden i sig som gör det. Är fotograferat på en plasma men kan eventuellt prova på en LCD tv imorgon så har vi mycket att jämföra med.
 #720853  by Farbror Barbro
 
Phredreeke wrote:Båda dessa metoder förlitar sig på skärmens timing, och är därmed beroende av en skärm utan fördröjning.
Jovisst har det påverkan, men efter lite sökning som jag gjorde igår kom jag fram till ganska snabbt att Zappern söker efter en infraröd signal från just CRT:n och kan inte plocka upp den från någon annan typ av monitor.

F.ö. är jag övertygad om att konturerna är på grund av Tv:n. De flesta moderna Tv-apparater har dåligt stöd för 240/288p.
 #720864  by Megadeth
 
Har fotat lite på morgonen här och här kommer iaf en bättre jämförelse. Denna bild är komprimerad pga imgurs 20mb gräns. Har en okompromerad för den som är intresserad.

Alla bilder är tagna i 4:3 format på min plasma TV. Jag har inte tweakat några settings på emulator eller på tv bortsett från de artificiella scanlines som finns i emulatorn.

Från vänster till höger: Nes original, NesRGB (Improved setting), Emulator 0% scanlines, Emulator 70% scanlines, Emulator 30% scanlines.
Image

Edit: här är länken till mitt moln som har den okomprimerade bilden. (50mb)
royalcloud.device1422734.wd2go.com/api/ ... cd5c46238f
 #720871  by Farbror Barbro
 
Jag är bergis på att det är Tv:n som har dålig bearbetning.
 #720875  by Megadeth
 
Det är det säkert, är en Samsung skit tv som jag har haft enorma problem med :)

Just scalingen är det ju jättestor skillnad, Megaman ser ju ut som en dvärg på dom vänstra bilderna. hoppas jag får scalern snart så man kan jämföra ytterligare.
 #720876  by Farbror Barbro
 
Om du kör PAL så är det inte konstigt att han är kortare. ;)
 #720877  by Megadeth
 
Haha justfan!

Det tänkte jag inte på! Jämförde som hastigast med mitt gameboy och där är han längre.
 #720879  by Megadeth
 
Beror det på om det är en NTSC rom eller pal rom? Eller beror det på tvn?

Då jag startar en NTSC rom på datorn så är han dvärg iaf, samma som på nintendot. Skillnaden blir då jag kör emulatorn på tvn.
 #720880  by Farbror Barbro
 
PAL har högre upplösning men i regel är Nes-spelen inte optimerade för det, så PAL får kanter på över- och undersidan vilket ger ett felaktigt bildförhållande. Det har med konsolen att göra. Spelar du på emulatorn ska du kolla så att bildförhållandet ens är rätt då det går att ändra i många emulatorer.
 #720882  by Phredreeke
 
Förut gjorde många emulatorer antagandet att konsolen hade kvadratiska pixlar (detta gäller även andra konsoler såsom SNES och SMS). Det gjorde att bilden blev smalare än den borde vara. I Nestopia får du kryssa i TV Aspect under View -> Screensize för att få rätt aspect ratio.
 #721442  by billyohgren
 
Det står på SolarisJapan att man får med en RGB cable adapter vilken jag antar är för japanska scart? Går denna att löda om så den passar för europeiska scart också?

Har haft solarisjapan.com öppen på datorn i 2 veckor nu, snart så.. måste bara sälja två konsoller till sen är de läge för beställning :)
 #722076  by billyohgren
 
Snart är jag medlem i XRGB-klubben!

Passade på att köpa en komponentadapter samtidigt.
Nu ska här shoppas lite komponent och rgbkablar.

Instagram #sndb.se