• Om du fick chansen...

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #716395  by Visist83
 
För ett kommande projekt behöver jag er hjälp med lite synpunkter/svar. Här kommer scenariot:

Du flanerar på just din stads gator när du plötsligt möter en mystisk figur iklädd en stor överrock. Den mystiske figuren slår plötsligt, likt greve Dracula, upp rocken "på vid gavel". När du slutligen vågar titta inser du att det inte rör sig om en blottare. I stället har figuren ett exemplar av varje NES-spel (SCN-utgåva) hängandes på insidan av rocken. Figuren erbjuder dig att ta ett av spelen; gratis, inga motprestationer eller krav.

Vilket väljer du, och varför?

För att krydda till scenariot och få bort de självklara, avslagna "jag-väljer-den-titel-jag-kan-göra-mig-en-hacka-på", så är förutsättningarna dessa: samtliga titlar är endast kassett och etiketten är helt borta.

Alltså:
Vilket spel väljer du, och varför? (Utförliga motiveringar uppskattas stort!) :MM

Tack på förhand!
 #716401  by Pinge
 
Hur vet man vilket man väljer om etiketterna är bortrivna? :)
Edit: Är dom heltejpade? :DOG
 #716424  by Ufouria
 
De spel som jag först tänker på är Mega Man 1, Ghosts n Goblins och Trojan. Något av de spelen skulle jag iaf ta med mig om jag bara fick ta med mig ett spel (och ett bärbärt NES med oändligt med batteri) till en öde ö.

Men i detta fall när jag möter "Rock Man" på stan så hade jag givetvis plockat Mega Man 1 ur rocken :DOG

Varför väljer jag det? Jo, för det spelet har allt - nostalgi, bra spelkontroll, glada färger, söta megisar, underbar musik och bra "återspelningsvärde" (eller vad det heter - spel man kan spela om och om igen utan att ledsna). Dessutom kan man aldrig få för många megisar. Skulle kunna spela bara det, om och om igen, tills jag kan spela det utan att bli träffad, med bindel för ögonen och med handkontrollen upp-och-ner samt snabbast möjligast.
 #716517  by aerobert
 
Blir ju svårt att motivera utan att veta om etiketten. Jag hade nog tagit Super Mario Bros 3. Finns väl knappt nåt större och mer uttömmande spel till NES än detta? Lära sig alla hemligheter, alla detaljer, alla trix. Det kan man hålla på med ett bra tag.
 #716522  by Ufouria
 
Han kanske var vänsterhänt och därför föredrog att trycka på knapparna med vänster hand :DOG

Känns som att alla kommer att välja det spelet som de gillar bäst. För varför skulle man välja något dåligt om inte poängen är att sälja. Även om spelen är utan etikett så hade man fått mest för Mr Gimmick. Tror inte det skulle vara något problem att få över 1000 kr för Gimmick som saknar etikett.
 #716524  by starmon
 
Jag skulle nog välja Mr Gimmick för jag saknar ett spelex av det spelet. Vågar ju inte röra det som ligger i kartongen.
 #716570  by bampbomp
 
Jag skulle välja faxanadu. Ett spel jag spelade väldigt mycket som liten, gillade verkligen musiken och atmosfären. Och tyckte det var kul i vuxen ålder också.
 #716624  by i<3zelda
 
Jag skulle nog välja ufouria, för det är så charmigt å kul samt att jag inte har det i samlingen :)
 #716626  by Shigeru
 
Jag föreställde mig iförsej att jag inte äger några andra spel, annars blir det en rätt tråkig frågeställning? Annars blir mitt svar något helt annat :)
 #716627  by i<3zelda
 
Tänkte inte så långt, äger jag inga spel å får möjligheten å välja så skulle det i sådana fall vart mega man 2 istället
 #718425  by sven666
 
äger jag inga spel och pris inte är någon faktor skulle jag välja...

Probotector

...bäst på NES!
 #718426  by Vippe
 
Gun.Smoke eller Probotector antaglingen. Tröttnar jag aldrig på..

Mega Man 1-2 ligger också nära till hands
 #718434  by frozkadur
 
Troligtvis Dragon Warrior 3. Antar att det inte måste vara scn?
 #718436  by aifia
 
Hade tagit smb3 :mario
 #718442  by Shigeru
 
frozkadur wrote:Troligtvis Dragon Warrior 3. Antar att det inte måste vara scn?
Det står att personen har ett ex av varje SCN-spel så du får nog välja om :)
 #720669  by wkd!?
 
Jag håller med Shigeru, Mega Man 2.
 #720674  by Sonefors
 
För mig är valet enkelt även fast jag knappt spelade spelet som barn - Gun.Smoke!

Det finns många spel som jag hellre spelar idag och många spel som är mycket bättre. Men får jag bara äga ett spel så blir det Gun.Smoke. Varför? Spelet har allt! Musiken, stämningen, grafiken - men framförallt känslan av att vara en cowboy! Man går genom banorna med fingrarna lekandes på sina pistoler, konstant redo att dra. Fingerfärdigheten, blicken, snabbheten, reaktionsförmågan. Irritationen över sitt eget slarv när man dör och får skotten och snabbheten decimerade.

Längden är lagom och för den kräsne krävs det tre varv för det riktiga slutet. Man kan ta upp handkontrollen och spela Gun.Smoke när som helst. Det är inte som att spela första templet i Zelda, det är inte som att spela en match i Ice Hockey eller Soccer. Det är inte som att plattformshoppa eller gnugga geniknölarna över vart man ska gå härnäst. Att spela Gun.Smoke är lite som att äga världen för en stund. Man är ensam, man är respekterad, man är kung.
 #720815  by Leopardkungens
 
Kahn wrote:
Ufouria wrote: med handkontrollen upp-och-ner
Finns en kille i Silverdalen där jag kommer ifrån som spelade med dosan upp-och-ner!
Såg helskumt ut, men han va inte dålig för det :)
Vet att det finns konstnärer som målar upp o ner. Kommer inte ihåg exakt varför men det är nåt med att mänskliga hjärnan klarar av att återskapa lättare när det är upp och ner. Kanske gällde det också killen i Silverdalen också?
 #720816  by XIAOYANGGUANG
 
Super Mario Bros 3. Billigt spel att innehava? Ja.

Men det är också enligt mig och många andra mer eller mindre det bästa NES spel som någonsin gjorts. Det har precis som sonefors säger ang. Gun Smoke precis allt.
Musiken, stämningen, grafiken, designen, variationen. Längden. Spelkontrollen. Precis allt. Få spel som kommer vara lika bra om 25 år som det var när det kom ut. Det håller en sjuklig nivå av perfektionism för sin tid. Det är också ett av dom spelen jag minns mest från NES tiden. Det påverkade nig mycket i min barndom. Satt och ritade SMB3 liknande banor jätte mycket när jag gick i lågstadiet pga det...
 #721623  by Visist83
 
Jag tackar för bidragen så här långt, men jag behöver fler! :)
 #721627  by Ufouria
 
Får samma spel väljas av två eller fler personer? Tänkte eftersom blottaren bara hade ett ex av varje titel men han kanske fyller på rocken 8)
 #721629  by segasonic
 
Jag hade inte tagit emot något spel alls.
 #724571  by Oregondanne
 
Efter att ha studerat alla spel, beredd att bege mig därifrån utan att göra ett val då det finns så många guldklimpar att välja bland, lyser det från ett stålfönster reflekterade månljuset i en millisekund upp ett spel högst upp i mannens högra rocksida, precis under axlarna. Jag sträcker fram handen och plockar ut det. Etiketten är dammig, självpåklistrad och skriven med ett barns handstil. "Julen 1988" står det. Jag tar spelet med mig, tackar mannen och skyndar mig hem för att stoppa in kassetten i min precis lika gamla konsol.

På TV:n, som till en början sprakar och knastrar statiskt, ser jag vårt gamla vardagsrum. Jag ser mig själv, sju år fyllda, och bakom mig min pappa och min mamma. Det är jag som håller i handkontrollen, leendet på läpparna bredare än det som nuförtiden möter mig varje morgon framför spegeln, och jag håller den precis sådär som man inte ska göra. Med pek- och långfingret på A- och B-knapparna, vill säga. Det är min kompis Addes fel, men jag ska snart lära mig.

Ett par sekunder senare släpper jag kontrollen och utbrister i ett falsett-"Neej!". Pappa, som är redovisningskonsult, gör en anteckning som dokumenterar min framfart i Ice Climber under rubriken "Daniel" i ett tjockt pappersblock som ligger på bordet. Nu är det mammas tur. Sedan pappas. Vi turas om, skrattar och applåderar åt varandra om vartannat på ett sätt som spel aldrig senare skulle få oss att göra.

Och allt dokumenteras. Inte bara i pappersblocket, som varit försvunnet sedan länge, utan nu även i den magiska kassetten från den lika magiska julen 1988.
Last edited by Oregondanne on 04 Nov 2014, 00:16, edited 1 time in total.

Instagram #sndb.se