• Projekt: UniNES - följ mitt bygge

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #719090  by Da Bear
 
Ni som väntar på att jag ska modda klart era konsoler får ursäkta mig. Jag var bara tvungen att ägna lite tid på en modd åt mig själv. Mycket att tänka på just nu med allvarlig sjukdom i familjen osv., så det här hjälper mig att rensa skallen lite :)

Jag presenterar härmed: UniNES! Ett NES ombyggt till Vs. Unisystem.
Inget unikt i sig, det har gjorts innan vilket ni kan se här: http://www.raphnet.net/electronique/nes ... ction_id=0
Men jag gör det på mitt egna sätt såklart.

Första steget var att öka Sram till CPU och PPU till det dubbla. Från 16K till 32K.
Image
PPUn har fått ett Sram ifrån en skrotad SNES kassett. CPUn fick nöja sig med sitt nuvarande + det gamla minnet från PPUn.
Minnet som jag har monterat till PPUn är egentligen på 64K, men bara 32K används.


Sedan tog jag bort expansionsporten samt bytte ut PAL CPU/PPU till NTSC dito. Spelen ska ju rulla på i rätt hastighet :good:
Image
PPUn monterade jag i en sockel för att göra det enkelt vid en eventuell uppgradering till NESRGB.

Unisystem har 8 switchar för att ändra inställningar i spelen och ett myntinkast.
Eftersom jag inte ville ha synliga ändringar så satte jag switcharna och en "coin-button" under kassettluckan. Knappen fungerar som ett myntinkast, 1 tryck = 1 peng.
Image
Plattan som switcharna och knappen sitter på kapade jag ur en gammal solblekt och sprucken NES överdel. Sedan är den fastlimmat med värmelim, enkelt!
Knappen ska få sig något snyggt över sig senare, men det är inte prioriterat.



Fortsättning följer...
 #719173  by Sphinx
 
Spännande! Hoppas uppdateringarna inte dröjer för länge mellan varje. :)
 #719223  by Da Bear
 
Playchoice-10 och Vs. Unisystem är 2 olika maskiner.
Playchoice spelen är så vitt jag förstår likadana som NES versionerna. Enkelt kan man väl säga att PS-10 är en arkadvariant av Nintendos M82 demo maskin.
 #719989  by Da Bear
 
Liten uppdatering. Har varit sega dagar. :(

Monterade socklar för Epromarna.
Image

Ville ha dem lättåtkomligt, men den här lösningen är inte den stabilaste av förklarliga skäl...

Image

...så jag fick vackert montera socklarna direkt på Sramen. Jag får helt enkelt stå ut med att skruva loss moderkortet när jag känner för att byta spel. :P

Image

Det blev lite enklare att dra rätt kabel på rätt plats :D

Image

Återstår nu att koppla in switcharna och myntknappen :good:
 #720914  by Da Bear
 
Allt är kopplat och klart. Fungerar bra!
Har tänkt att filma lite när maskinen är igång så får ni se resultatet.

Nästa steg i projektet är att få in 4st Vs. spel som man väljer mellan med resetknappen. Switchless alltså ;)
Funderar på att ha följande spel
1. Vs. Super Mario Bros (Givet, inget att diskutera :P)
2. Vs. Excitebike
3. Vs. Ice Climber
4. Vs. Duck Hunt
 #720934  by Da Bear
 
Den skumma linjen är från min tv.
Ja, bara 'nrom'. Blir nog ingen påbyggnad för att kunna köra nått mer avancerat som Vs. Castlevania.

Instagram #sndb.se