• Svarta serien - när är det varvat?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #732615  by Visist83
 
Det är möjligt att detta diskuterats tidigare, men jag har inte varit så aktiv på Nesdb, så jag tar chansen att ställa en fråga som hållit mig vaken många nätter...

Nu när jag ska börja sälja av samlingen har jag på allvar börjat med att systematiskt varva spel, för att kunna lägga dem bakom mig och sälja dem. Jag försöker jobba utifrån teman, typ alla Mega Man eller Musse Pigg till NES/SNES/GB. En tanke är ju att beta av spelen i Svarta Serien, men problemet i många fall är ju: när fan har man varvat ett spel i Svarta Serien?

Spel som SMB, med ett tydligt slut, är ju tacksamma. Ice Climber knäckte jag i våras efter många kvällars kamp (32 raka berg med de fyra liv som står till buds, då kan ingen hävda att man inte varvat det). Men sen har vi ju Mario Bros, Donkey Kong-spelen, Devil World... När f-n har man varvat dem? När man nått upp till round... 20? En viss poängsumma? Eller räcker det att man klarar de unika banorna ett varv, alltså tre stycken i Popeye, eftersom det inte kommer något nytt?

Har det förhandlats fram några stipulerade gränsvärden för Svarta Serien, som det råder konsensus om, eller ska man helt enkelt själv bestämma var en lagom utmanande ribba ska läggas?

Behöver verkligen lite sinnesfrid i den här frågan! :yes:
 #732616  by Tronin
 
Donkey Kong 2 har ju ett tydligt slut efter tre, fyra banor. Och vad gäller Popeye så blir andra varvet något svårare då det är en tant som kastar döskallar på dig.
 #732673  by WERY
 
Gyromite har ju bara 40 banor och sedan börjar spelet om. På andra spel kan du antingen köra 32 banor och sedan säga att det är varvat. Alternativet är att spela tills mätaren hamnar på 00 igen, eller en eventuell killscreen, om sådan finns
 #733115  by Pinge
 
Killscreen finns inte på nes. Man kan ju ta när man varvat poängmätaren (en miljon poäng), det går ju i spelen med poäng iaf...

Btw: lycka till med Wrecking Crew utam game over
 #752405  by Ufouria
 
Grymt bra jobbat med Mario Bros! :good: Inte bara svårt att komma så långt utan även psykiskt jobbigt att spela ett så enformigt spel. Kan det vara det mest enformiga spelet till NES? Funderar på andra SS spel men kan inte komma på något som är mer enformigt (där alla banor är lika).

Vet inte heller hur det funkar med Donkey Kong spelen.
 #752543  by WERY
 
Man kan alltså räkna spelet som klarat, när räknaren börjar om på 00 för banorna. På de spel som har olika banor är det enklare, som med Ice Climber och Gyromite där man ser att spelet börjar om

Instagram #sndb.se