• Gradius

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #738685  by Huntbeach
 
Var tvungen att införskaffa detta spel då jag älskar Konamis senare spel Life Force.
Jag måste säga att det är ett riktigt kul spel, dock jävligt svårt :P Det är lite snålt med continues kan man tycka ;) Dör man på ett svårt ställe när man väl har alla power ups så är det rätt svårt att komma in i leken igen. Men det är bra! Det ska inte vara för lätt.
Har inte spelat ut det ännu men ska ge mig fan på att göra det. Kanske till helgen över en öl eller två.

Tankar och synpunkter på detta spel?
Tips på liknande spel?
 #738695  by Alas
 
Bland mina bästa spel... ta lagom med speed-ups så det blir skönt flow i flygstolen sen ladda med feta vapen.

Sen är det bara att panga loss... Glöm inte extra livet när du flyger genom vulkanen som har delat sig på första banan. ;)
 #738763  by Mikegyver
 
Ja måste ju säga att jag har en skum love/hate relationship med gradius och parodius typen av spel.
Älskar oftast känslan, musiken, grafiken. Men det som gör det tungt för mig är det tidigare nämnda problemet med att det är ett otroligt straff att dö.
Alltså att spela om delen du dog på med full mundering och allt med endast ärtsnärtan.

Föredrar då att spela spelen där du kan ställa in "resurrection" eller vad dom kallar det då du iaf spawnar direkt.
Men det är ju den lilla kritik jag har mot spelet.
 #738764  by Pinge
 
alas: för att vara ett av dina favoritspel så har du dålig koll, som jag minns det så får man bara 5000pts när man flyger genom den delade vulkanen, etralivet är när man backar emot det fritt hängande blocket strax innan slutet på första banan väl?
 #738768  by Pinge
 
Kanske vara annorlunda i piratversionen alas hade som barn iofs :P
 #738773  by Kahn
 
:DOG

Personligen tycker jag detta är ett ganska enkelt spel då vi spelade de väldigt mycket som barn!
Lifeforce som jag inte hade själv tycker jag är svårare. :-k
 #738795  by Skoberget
 
Som liten dog jag alltid på bana 3 i Gradius (Påskön-statybanan) tills jag nån dag fick nån knäpp och lyckades ta mig igenom hela spelet på något vis.

Knepet är som sagt att inte dö då det genast blir fasligt mycket svårare.
 #738797  by Alas
 
Jag har dålig koll märker jag nu... trodde alltid att det där ljudet som kom menade att man fick extra liv.

Fan dem där med backa o få extra liv visste jag inte ens om.
 #738799  by Alas
 
Jag behöver inga extra-liv Khan! ;) :birdo:

Dock skäms jag att säga det efter min uppvisning i Street fighter II turbo på RSm förra året. Men Pinge jag ska tillägga att det inte är optimalt att delta i tävlingar när man säljer samt att han jag lira mot psykade in sig i mitt skalle med sina kommentarer.

När jag lyckades med nått bra sa han "Snyggt..." "bra jobbat där..." "Wow" på ett snällt sätt så det kändes inte som deltog i en tävling. Det hela gick snabbt o var konstigt.

Men back to Gradius:

Det handlar ju som en annan skrev att klara spelet utan att dö, man tappar mycket flow o sug när man dör. Men det beror på vilken bana också.
 #738821  by Huntbeach
 
Skönt med folk som gillar spelet!
Det där att få spela om de svåra partierna med "ärtsnärtan" kan vara bra jävla frustrerande, men det är lite det som är charmen med NES-spel överlag tycker jag! Lite som när man är på väg att ta sig igenom ett drygt passage i Castlevania endast för att råka nudda en fiende och bli kastad bakåt ned i en avgrund ;)
 #739019  by Huntbeach
 
Kom längre än någonsin tidigare utan att förlora ett liv senast jag spelade.
Det var någon bana med trånga passager och en jävla massa fiender som springer längs taket och marken och skjuter hejvilt efter en. Sen dog jag ALLA jävla liv på samma ställe.
Som sagt, dör man en gång på fel ställe kan man lika gärna ge upp.
Ett slänga-handkontrollen-i-tvn-tillfälle utan dess like.
 #739022  by Alas
 
Då måste byta vapen då tror jag...
 #739026  by Huntbeach
 
Jag hade missiler, laser, dubbel option och sköld.. men det kanske är bättre med double eller vad den heter istället för lasern, eftersom den skjuter uppåt också.
Klantar man sig vid ett tillfälle spelar det ingen roll, man hinner inte samla ihop tillräckligt med power ups innan man dör ändå :P
 #739030  by Alas
 
exakt ha double

Instagram #sndb.se