• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #853796  by Martin
 
Ja och nej. Vissa gjorde samlingsannonser med flera spel, tänk Yapon och Wendros som exempel. Ibland användes dock originalannonser från förlagen som ej redigerades annat än att möjligen svenska distributörens logga eller anpassning till tidningsformatet gjordes.

Min teori är att Attack som en del av CW blev uppköpta av IDG. För Capcom var det enkelt att köpa globalt annonspaket billigt där IDG placerade i samtliga speltidningar de hade i olika länder. Skulle det varit via Bergsala hade nämligen annonsen snarare hamnat i klubbtidningen eller Nintendo-Magasinet. Men jag tror inte de hade någon aning och frågade säkert exportsäljaren på Capcom om hur det kommer sig att Mega Man 6 annonseras när de knappt har hunnit förhandla Mega Man 5 (eller precis klargjort och pris och volymer för SCN).
 #857014  by sonar
 
Maniac Mansion
Det finns ett igenspikat fönster, och när man försökte öppna det på olika sätt så fick man hela tiden hintar om att det kunde gå - men inte på det sätt man gjorde.
Nintendo Magasinet hade dessutom spätt på ordentligt och jag är säker på att jag läst en fråga i Pro's Corner om hur man gör, och svaret var att man skulle "använda verktygen".
Hittade aldrig några verktyg som kunde användas till detta, och ringde även Nintendoklubben (0300-72100) och köade i eviga tider och nån där sa att man skulle använda verkygen ifrån garaget.

Super Mario Bros. 3
Nån skrev här i tråden att staven efter en boss kunde landa snett. Äntligen!! Detta har hänt mig som barn och ingen trodde på mig. Jag är helt säker på att jag inte drömt det, men har inte lyckats återskapa det. Nu måste det va sant.
 #857018  by sonar
 
Minus ettan i SMB1
Klassikern! Minns när detta började surra i skolan. Ryktena gick, på mellanstadieskolan jag gick på i Stockholm (Gustav Vasa) så fanns ett fritids i skolbyggnaden och de som gick på det fritidset hängde där på rasterna. Inga andra fick va där! Men nu fanns det ett NES där, så vi blev mästare på att smyga in där på olika sätt. Blev ett jävla liv ibland när det upptäcktes.
Hursom, här va det då nån snubbe som kände nån vars brorsa kände "Gabbe" som kunde komma till minusettan. En hemlig värld. Man skulle bara "hoppa bort ett par block och sen hoppar man såhär mot väggen åsså sugs man genom väggen". Som nån sorts magi. Lät helt absurt dessutom, vadå sugs genom väggen? Varför skulle man göra det liksom?
Ingen lyckades.
Men efter många månader så va det tillslut nån som hade lyckats komma över den sjuka kunskapen via rykten och instruktioner som spreds mellan skolgårdarna och fritidsen, och lyckades visa upp tricket på en lunchrast. Det va helt sjukt. Motsvarigheten idag skulle vara att nån upptäckt att man kunde vända ut och in på en iphone och förvandla den till ett livs levande marsvin.
 #857020  by sonar
 
Robo Warrior
I manualen står att det ska finnas ett block med 5 stjärnor på som man kan hitta, och som ger "?????? Score" har jag för mig. Poäng i detta spel är ju rätt relevant då det höjer Zeds tålighet mot fiender och bomber. Något sånt block har jag dock aldrig kunnat hitta trots att jag spelat mitt älskade Robo Warrior sjuukt mkt.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se