• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #43615  by J. Lilja
 
I arbetet med min lista (som blir mer och mer extensivt, den börjar ta formen av en bok) skulle jag vilja kunna redogöra för några av de vanligaste myterna kring olika NES-spel. Och vilka är då bättre att rådgöra med än er som hänger här? :)

Vilka myter känner ni till? Fusk som uppenbarligen inte fungerar och historier om spel som måste vara tagna ur luften m.m.

Kuriosa är också av stort intresse, små eller stora anekdoter som har med olika spel att göra m.m.

Samla er visdom här och hjälp mig med min lista! :)

NES FOREVER!

 #43638  by Bonomaul
 
Har ju bara indirekt med spel att göra iofs, men det här med att de första enheterna var regionsfria är ju rätt intressant. Detta bekräftas också av någon (tror det är i "Box Mario") i något nummer av NM under 1991 eller 1992.

Att (antagligen) samme någon har mage att hävda att tyska spel inte fungerar på svenska enheter är ju också rätt intressant.

Det överlägset bästa jag hört är annars att det ska finnas en sked på bana 1-3 i SMB. Denna ska man kunna gräva sig nedåt med(?).
(Tack Ulla i Uddevalla för att du förgyllt mitt liv!) :)

 #43708  by Anders
 
Ett gammalt rykte talade också om att man i slutet av bana 1-2 på SMB kunde warpa tillbaka till bana 1-1.

 #43709  by J. Lilja
 
Stenen är i rullning! Fortsätt så! :)

 #43721  by Super-Marko
 
jag hade fått för mig att om man i duck hunt , efter att ha skjutit en brun fågel, sköt hunden, så kom det nåt "mini spel"

 #43738  by BelfegorC4
 
Super-Marko wrote:jag hade fått för mig att om man i duck hunt , efter att ha skjutit en brun fågel, sköt hunden, så kom det nåt "mini spel"
8)
Wikipedia wrote:A popular urban legend within the video game community claims that players have found a way to shoot the dog.[8] While this is impossible in Duck Hunt's console release, it was made possible in a bonus round of the game's arcade version, Vs. Duck Hunt
Myth busted =D

 #43786  by Lakanman
 
Om du varvade Kung Fu 50 ggr fick du slåss imot Silvia istället för MR X.

The Myth? That if you beat/win Kung-Fu 50 times, you will fight Sylvia! [Yes, that's right, fight the very girl you are out to save.]

Is it true?: Nope.

Reasons/Proof?: At the moment, I've finished beating the game for a 53rd consecutive time, without losing a single life. Now the Myth doesn't indicate whether it must be done on Game A or B, not that this should really matter, since every other like trick can be done on either/or.

 #43804  by Tawny
 
roligt kuriosa är väl vilka filmer nes har varit med i.. som att de styr frihetsgudinnan i ghost buster med en advantage :)

 #43816  by BelfegorC4
 
Tawny wrote:roligt kuriosa är väl vilka filmer nes har varit med i.. som att de styr frihetsgudinnan i ghost buster med en advantage :)
Ghostbusters 2 var det väll ändå i? Sen har vi the Wizard när dom lirar Super Mario Bros 3 med en advantage :D

 #43896  by Anders
 
Jag minns förresten att det var någon TV-spelshandlare som i början på nittiotalet hävdade att det funnits ett Track & Field som blivit indraget p.g.a. att det var för våldsamt. Man kunde visst hugga huvudet av någon i fäktningen.
I och med att jag bara hört det från en enda källa vet jag inte om det bara var lokal desinformation eller om det haft större spridning.

 #43900  by Bonomaul
 
Låter ju inte helt osannolikt att den myten uppkommit pga att T&F II släpptes innan ettan i Sverige. Kul ändå hur som helst.

 #43906  by Filurkatten
 
För mig är sköldpaddorna i SMB ankor. Fick för mig det av någon anledning.


Sedan trodde jag och några vänner bestämt att man kunde åka upp till rymden på Maniac Mansion när man hade fått skyddsdräkten.

 #43914  by Bonomaul
 
Sköldpaddor? Det ÄR ju ankor!!

 #43916  by Ufouria
 
Ja visst är det väl ankor. Har jag alltid trott oxå. Iofs har de väl skal, eller? :?

 #43917  by J. Lilja
 
Nämen nog är det väl ändå sköldpaddor för farao! :) De har ju skal de kryper in i när man hoppar på dem. En kompis kallar dem också ankor, fast han anser att det är sköldpaddor dock. :roll:

 #43923  by Filurkatten
 
Jag säger fortfarande ankor, men jag tror att det är tänkt att det skall vara sköldpadder eller något liknande.

Kanske en bland ras då några har vingar?

 #43932  by Nystroem
 
Vi har haft diskussionen förr. Det var till och med en omröstningstråd om det på gamla LMG, och en VÄLDIGT het diskussion.

Jag anser att det är ankor. Skal eller icke, ankor it is.

 #43936  by Filurkatten
 
Någon borde skriva till Nintendo och fråga hur de har tänkt, anka med skal eller sköldpadda som liknar en anka. ;)

De är ankor för mig i alla fall, är och har alltid varit!

 #43938  by J. Lilja
 
Image

Definitiv sköldpadda! Det syns ju på stövlarna! :lol:

 #43939  by J. Lilja
 
Filurkatten wrote:Någon borde skriva till Nintendo och fråga hur de har tänkt, anka med skal eller sköldpadda som liknar en anka. ;)
Jamen, är inte en sköldpadda egentligen en anka med skal då? :-k

 #43940  by Filurkatten
 
Det har du rätt i! Har aldrig lagt märke till dem förr... Vad dum jag känner mig...

;)

 #43941  by Filurkatten
 
J. Lilja wrote:Jamen, är inte en sköldpadda egentligen en anka med skal då? :-k
Sköldpaddan borde kommit före ankorna, så ankor är kanske sköldpaddor utan skal? Men sköldpaddor har näbbar och sådant, samt ett skal så jag antar att det är tänkt att det skall vara sköldpaddor, men de liknar bannemig ankor. :P I alla fall i SMB.

 #44069  by Frezy_man
 
Anders wrote:Ett gammalt rykte talade också om att man i slutet av bana 1-2 på SMB kunde warpa tillbaka till bana 1-1.
Ett rykte som faktiskt var sant.

MAnnen som klarade Kung fu 53 gånger i rad heter Kelly R Flewin. Mannen som har hand om NES delen på Twingalaxies. Verkar vara en kille som har fötterna på jorden. Han borde vi tro

Sen har vi den mytomspunna tunneln på Rush´n attack. Från någon bana som leder direkt till sista banan. Har hört folk berätta flera gånger men har inte hittat svaret själv. Om den finns eller inte. Den verkar i alla fall inte finnas på den Amerikanska eller europeiska NES versionen. Ryktet kan ju komma från någon arkad eller japansk version.

Sen har vi ett par omöjliga spel. Ikari warriors utan fusk, werewolf, Ghost n goblins Rygar...
Det är inte omöjligt att klara spelen. Bara svårt. För min del ska det bli intressant. Vilket spel som faktiskt är svårast. Werewolf eller Ikari warriors. Har hört att någon shooter ska vara brutalt svår också. Om det var någon titel som började på Z eller Y... kommer inte ihåg.

Ett annat rytke som jag hörde många gånger var en hemlig nionde värld på Mario 3.

Jag klurade ut hur ryktet faktiskt var delvis sant. Den officiella Nintendo guiden säger att man kan trolla sig till den nionde världen med hjälp av flöjten. Där man får välja vilken värld man vill gå till. Så alltså är warpen värld nummer nio. Där satte vi punkt.

 #44099  by WERY
 
Kan det vara Zanac du tänker på eller Section Z

 #44157  by Anders
 
Frezy_man: Jag vill inte ifrågasätta din expertis, men är du verkligen helt säker på att man kan ta sig tillbaka till 1-1? Du tänker inte på minusvärlden?

 #44186  by BelfegorC4
 
Frezy_man wrote:
Anders wrote:Ett gammalt rykte talade också om att man i slutet av bana 1-2 på SMB kunde warpa tillbaka till bana 1-1.
Ett rykte som faktiskt var sant.
Om det inte finns bildbevis eller en film eller en respekterad hemsida som säger hur man gör det, så är det tyvär en myt. Men du kanske har någon länk som kan bevisa att denna myt är sanning?

 #45071  by Faxandu
 
Det är en myt att den första versionen av NES konsolen (den släta) är regionsfri, har hört detta på nån sida och testade idag med Maga Man 6 men det blinkade, precis som det gör på en omoddad konsol.

Nån mer än jag som har hört detta?

 #45082  by Bonomaul
 
Bonomaul wrote:Har ju bara indirekt med spel att göra iofs, men det här med att de första enheterna var regionsfria är ju rätt intressant. Detta bekräftas också av någon (tror det är i "Box Mario") i något nummer av NM under 1991 eller 1992.
Det bekräftades alltså i Nintendo Magasinet att så var fallet, och jag har för mig att någon av våra norska vänner också hade utfört en del test som pekade på att det faktiskt stämde.

 #45088  by Faxandu
 
Funkar inte för mig, ska ta och testa med min andra enhet med. Det är alltså USA spel jag talar om.

 #45092  by Bonomaul
 
Har nog snarare att göra med vilket serienummer enheten har än vilken sorts skal den har också, även om de släta var väldigt tidiga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se