• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #290071  by wazztand
 
Hmm.. får man inte trekraften i den askhög som ganon lämnar efter sig? Eller minns jag dåligt nu?
Måste nog köra lite Z1 vid tillfälle.

Men det där med lila collectors edition verkar ju crazy..
 #290398  by wazztand
 
Minns att det gick ett rykte om Castlevania bland mina vänner när jag var liten. Att om man kunde hoppa upp på trappan uppe till höger på bilden här så kom man direkt till Dracula. Minns att jag försökte som fasen men lyckades aldrig. Inser idag att det nog inte fanns mkt till substans i det ryktet. Nån som känner igen?
Image
 #290403  by smid
 
Märkligt att trappan finns där :(

Jag kommer mest ihåg rykten om att kunna slå domaren i Tennis eller Blades of Steel/Ice Hockey (kommer inte ihåg vilket). Jag försökte fan att slå eller skjuta bollen/pucken på domaren i flera timmar när jag va liten utan att lyckas, ännu mer sur än när jag började försöka.
 #290407  by Ufouria
 
Mm märkligt att trappan är där (har inte hört den myten tidigare). Man kanske kommer direkt till Dracula i collectors edition av spelet. :D
 #290413  by Smart Cat
 
Det är väl inte så konstigt egentligen. Slottet är ju halvt i ruiner så det är ju fortsättningen på trappan såklart.
 #290547  by Pinge
 
exakt som katten säger! har ju varit solklart för oss genier i över 20 år :)

angående zelda så kan man ju flrtydliga att man samlar ihop den ena trekraften i alla palatens och en får man av ganon
 #291380  by Bucket
 
Han fick ett RIKTIGT bra pris för kassetten dock :o
 #291439  by smid
 
Sådant skit ser man ju jämt på Ebay, frågan är väl om personerna verkligen får pengarna på riktigt?
 #309662  by Kveldulver
 
Här kommer en myt... Eller? :-k

SMB3- När man klarar en av Bowsers barn och spiran flyger upp och snurrar så kan man fånga den snett. Alltså att Mario eller Luigi håller den snett vinklat istället lodrätt. Detta skulle tydligen ge guld och gröna skogar (massa liv).
 #309734  by Pinge
 
MYT är jag ganska säker på
 #309736  by Bucket
 
+1 till Pinge
Jag spelade just igenom spelet och jag fångade den inte en gång snett (inte för att jag försökte)
Men jag är säker på att det är en myt annars hade det väl hänt runt 50% av gångerna man tog den?
 #309751  by Kveldulver
 
Det borde till och med hända oftare om det ginge. Animationen av staven ser väl ut att vara ungefär 8 olika bilder? Eller säg att den är 4 olika bilder. Då skulle chansen vara 3 på 4 att man fångar den annat än lodrätt vänt uppåt. :)
 #309753  by Kveldulver
 
En annan myt... Or is it? :-k

Denna myt minns jag florerade rikligt en period på skolgården. Att med någon form av list och knep (flytta ljuspistolen till port 2 eller något liknande). Så kunde man styra Det. Stevenson med en hand kontroll medan en annan person kunde hjälpa till med ljuspistolen. :DOG
 #309813  by Pinge
 
ljuspistolen ska väl alltid sitta i port 2 eller? iaf är det en myt att man kan styra Stevenson,.. men ankorna i duckhint kan kan ändra riktning på med en kontroll
 #309827  by Kveldulver
 
Ja det är möjligt att den kanske ska, minns inte riktigt. Har inte spelat något ljuspistol spel väldigt länge, tjock teven lade av för mig för snart fem år sedan. :(
 #314678  by Kveldulver
 
Mina damer och herrar jag måste tyvärr röra runt lite i regionsfri grytan igen.
Hur är det med Rainbow Island, märkt "Rev-A" och "NES-RL-USA" på kassetten.
Den borde inte gå att spela på en omodifierad Bergsala konsol, eller?
 #314686  by Kveldulver
 
Hur ser man det? Spelet fick jag nytt i julklapp någon gång i början av 90-talet och jag har definitivt inte varit där och pillat :)
 #314705  by Pinge
 
även MegaMan 6 sägs ju ha sålt i Sverige av ngt "källarföretag", och i det fallet så ska det tydligen sitta en converter i kassetten som går förbi regionslåset, ungefär som det gjorde i amerikanska gyromite om ni känner till det!

Har du kvar kassetten? isåfall öppna den och ta ett par bilde!
 #314708  by Kveldulver
 
Jo då jag har kvar den och fotar den jätte gärna! Men vart köper man lättast, bäst och billigast bits för att öppna kassetter?
 #317374  by segis
 
har för mig att GNo1 har ett gäng :) prata med han ^^
 #317602  by Chefren
 
Angående det där med staven i SMB3 så kommer jag ihåg att den ibland landade snett, alltså att den låg snett på marken och inte rakt pekade rakt upp som den oftast gör.
 #317622  by Kveldulver
 
Coolt! Det har faktiskt aldrig hänt mig. Det måste ha varit väldigt sällan eller? Mins du i vilken värld?
 #317666  by Chefren
 
Ingen aning men vet att det hänt ett par gånger så helt ovanligt kan det inte vara! Jag väntar iallafall alltid med att ta den för att se om den hamnar på sniskan :D
 #317675  by Pinge
 
nu var det ju inte frågan om att den landade snett, utan om han fångade den snett
 #317678  by Chefren
 
Jag vet, men ville bara berätta och se om nån annan hade vart med om att den landar snett. Kanske vart lite klumpigt formulerat! :roll:
 #317712  by Perry
 
Chefren wrote:Angående det där med staven i SMB3 så kommer jag ihåg att den ibland landade snett
What?!! Innan jag får se bilder måste jag nog fundera på om detta ska sorteras under "myter" eller "kuriosa". :-k
 #317765  by Chefren
 
Har det alltså aldrig hänt någon annan här!?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Instagram #sndb.se