• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #317828  by DavidBluBB
 
pinge80 wrote:även MegaMan 6 sägs ju ha sålt i Sverige av ngt "källarföretag", och i det fallet så ska det tydligen sitta en converter i kassetten som går förbi regionslåset, ungefär som det gjorde i amerikanska gyromite om ni känner till det!
Jag har en kompis som envist hävdar att han köpte och spelade Mega Man 6 när han var liten. Jag har sagt att det inte såldes i Europa men han ger sig inte ens efter att ha sett film på spelet.

Jag har avfärdat honnom som dum i huvudet tidigare men det var kanske på det här sättet det gick till. :-k
 #317861  by smid
 
Jag har också spelat väldigt mycket smb3, mer än något annat spel tror jag. Jag vill minnas att staven har landat snett. Oftast tog man den ju i luften, men fångat den snett har jag aldrig sett. Hur skulle det ens se ut?
 #317910  by Pinge
 
Davidblubb: jag fick höra storyn om att MM6 såldes i Sverige från Martin Lindell.. känns som han inte skulle ljuga ihop ngt sånt :)
 #317924  by smid
 
I gula tidningen eller? Trist att köpa spel som inte fungerade på ens Nintendo Videospel :(
 #317967  by Perry
 
Fånga spiran snett lär ju inte gå, men det som Chefren skriver är ju att den landar snett på marken. Jag har heller aldrig varit med om det, därav min skepsis. Men jag fångar den oftast i luften, så jag kanske egentligen inte ska uttala mig... :s
 #318075  by Chefren
 
BelfegorC4 wrote:Har spelat SMB3 väldigt mycket men har aldrig tagit tag i spiran snett.
Inte jag heller, men har du vart med om att den landar snett?
 #318208  by smid
 
Den landade snett på 3e bossen, när jag tog den så höll Luigi den dock rakt :(

Image
 #318644  by DavidBluBB
 
BelfegorC4 wrote:Har han kvar spelet?
Tyvärr inte :(
 #319037  by smid
 
Vänster vill jag minnas, tror inte att jag hoppade över den och tog den.
 #319192  by Gsmhacker
 
smid wrote:Vänster vill jag minnas, tror inte att jag hoppade över den och tog den.

DÅ får du prova igen från höger
 #320300  by Kveldulver
 
pinge80 wrote:även MegaMan 6 sägs ju ha sålt i Sverige av ngt "källarföretag", och i det fallet så ska det tydligen sitta en converter i kassetten som går förbi regionslåset, ungefär som det gjorde i amerikanska gyromite om ni känner till det!

Har du kvar kassetten? isåfall öppna den och ta ett par bilde!
Här kommer lite bilder!
Image
Image
 #320314  by Pinge
 
the lilla chippet bredvid CHR-chippet är väl lockout chippet?, det ser definitivt utbytt ut, det brukar vara siffror även på det! även "korea" chippet ser misstänksamt ut... bilder på baksidan?
 #320320  by Pinge
 
lockoutchippet är definitivt utbytt! givetvis så det ska funka på europeiska konsoller... funkar det även på en amerikansk?
 #320323  by Kveldulver
 
Det vet jag faktiskt inte, äger inget amerikanskt NES. Men om det blir någon spelträff här på byggden kanske någon har med sig ett sådant så vi kan testa :)
 #320324  by Ufouria
 
Wow, häftigt!!
Trodde först det var Mega Man 6 och hade tänkt erbjuda en miljon för den kassetten men sedan läste jag tidigare inlägg.

Är det någon som kan fixa en MM 6 kassett som är modifierat så att det går att spela i omodifierad SCN konsol? [-o<
 #320325  by instinqt
 
Kommer det inte gå för långsamt då?

Coola grejer med haxxade regionslås, regionspärrarna irriterade folk redan då :)
 #320329  by Ufouria
 
Tänkte att man kanske kan fixa det så att det går i samma hastighet som om man spelat en amerikansk kassett i en USA konsol.
 #320334  by Kveldulver
 
Spanade på lite youtube filmer på Rainbow Island. Konstaterade att mitt spel går aningens långsammare än när det är spelat på en NTSC maskin.
Så chippet i min kassett ökar inte hastigheten.
 #320341  by Kveldulver
 
Ja det är musiken jag går på. Usch vad det lät fel i mina öron :)
Håller med! Det är inte lätt att se skillnaden, om man inte spelar det personligen.
 #320350  by Pinge
 
sanna: spelen går precis som amerikanska på en pal enhet (för det e ju det dom är), bara att man lurar maskinen att spela spelen
 #325449  by Hilmarf
 
Nei, musikken vil gå tregere (langsommare). NTSC nes er must. Bättre bilde, større screen ratio. Jeg har en pal nes med powerpak med pal exclusives og en ntsc nes med powerpak med alt som er ntsc. 50/60hz mod finnes ikke til nes. GPU'en kan kun gi ut pal på en pal nes.
 #329203  by smid
 
Coolt med Megaman 6, undrar hur många sådana det finns. Vad står det på kassetten? Usa?
 #358883  by Cpt Tuttle
 
Jag minns att Nordic Games annonserade ut en massa nya spel runt -95/96 till NES som var sådana som inte släppts i Sverige i många fall, typ Final Fantasy, Rainbow islands och som sagt, Mega man 6. De skrev heller ingenting om att man behövde regionsmodda konsolen eller så vilket jag ju alltid tyckt var lite märkligt, för hur många reklamationer hade de inte fått av folk som inte fattade att de inte gick att spela på svenska konsoler...

...nu när jag läser detta så funderar jag, kan de ha sålt moddade spel?
För jag kommer ihåg att de hade rea på Zelda II "pga ett litet grafikfel uppe i högra hörnet", kan det vara nåt som en sån här mod kan orsaka på vissa spel?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Instagram #sndb.se