• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #252264  by Kreese
 
CPU 11?

På ett Europiskt NES ser ju moderkortet ut så här:

Image

RP2A07 heter processorn. Vad RP2C07-0 gör vet jag dock inte...

Du menar alltså att din processor heter RP2A11 eller något liknande?
 #252418  by PPeter
 
Njae, processorn har samma beteckningar, lika den andra oxå.
Det är på kortet som märkningen NES CPU-11, samt mellan connector och RF modulator; märkt 11.

Vad jag förstått så är CPU-11 bland de senaste (med sträv plast)

På den äldre konolen som jag kan spela piratspelet på utan modifiering är kortet märkt NES CPU-07 och mellan connector och RF modulatorn; 07

Bilden du länkade till som är märkt CPU-08 verkar ha andra kretsar för ramminnena, jämfört med min CPU-07 (PE258652) som har mindre format på dessa och märkningen TMM2115BP-15.
Kretskortet verkar däremot vara förberedd för de större ramminnena.

Jag tycker det är lite konstigt att piratspelet fungerar i min äldre omoddade och jag var tvungen att modda den nyare.
båda är ju bergsala med CIS/regionskrets märkt 3195A.
Jag skulle ha testat flera utlänska och pirat spel i den konsollen
för att se om den tar dessa oxå.

Det kanske ligger någonting i att vissa (serier?) är regionsfria ?
forumanvändaren " Medalist " med bergsala PE237617 verkar en likadan piratkopia av SMB 3 och kunna spela det utan modds oxå.
viewtopic.php?f=2&t=1145&hilit=piratkopia

Såg att Lakanman har PE259890, eller hade iaf, tråden var från 2005 :roll: skulle vara intressant att veta om den konsolen klarar andra regioner oxå, då den ligger nära mitt serienummer.
 #252489  by Pinge
 
Om man vill bevisa att en enhet är regionsfri utan moddning så är det inte piratspel man ska testa med [-X
 #256944  by 0LD5K00L
 
jag har moddat mitt NES regions fri, jag behövde bara klippa av ett utav benen på Lock-out chipet inuti \:D/
 #256983  by instinqt
 
oldschoolgamer wrote:mmm, nästa steg blir Final Fantasy 1 :D
Men du vet att hälften av textdialogerna försvinner om du försöker spela det på PAL-enheter?
 #256986  by 0LD5K00L
 
instinqt wrote:Men du vet att hälften av textdialogerna försvinner om du försöker spela det på PAL-enheter?
det visste jag inte, men jag har ändå min FCMII(amerikansk) i såna fall
 #272220  by Silvervirvelillusion
 
Det här är säkert old news vid det här laget, men alla kanske inte vet att man kan hoppa över flaggstången på fler banor i SMB på grund av screen wrapping?

Man behöver en bana med stup och grön sköldpadda (inte anka ;)) och en möjlighet att nå en bit över övre bildkant vid flaggstången. Det finns säkert videos att finna som demonstrerar tillvägagångssättet.
 #272228  by Silvervirvelillusion
 
Nej, det var inte det jag tänkte på.

Jag ska förklara:

Du vet att om en svamp ramlar ner i ett stup kan man ta den genom att hoppa över bildkanten på samma ställe "fånga den" vid skärmens botten.
Det är det som är själva wrapping-mekanismen.

Det man måste göra för att lyckas hoppa över en flaggstång är att hoppa på en grön sköldpadda när den faller utför ett stup, så att det stampade skalet stannar i luften.
När sedan sköldpaddan vaknar igen börjar den traska framåt därifrån.
Följ med den till flaggan och hoppa högt över bildkanten vid flaggstången så att du träffar sköldpaddan som knatar i bildens nederkant och studsar över flaggstången. Ska se om jag kan finna något klipp på detta.
 #272229  by Bucket
 
Det har jag aldrig hört om men det skulle definitvt vara intressant att se!!
 #272234  by Bucket
 
Om jag förstår rätt så screen-wrapen gäller övre och undre kanten alltså borde mario dyka upp i stupet med huvudet och titta fram. alltså om man hoppar så man kommer utanför skärmen samtidigt som en svamp ramlar ner i ett stup på samma ställer (under en) borde man kunna få den?
Men jag vet inte säkert, vill se video på det.
 #272294  by Pinge
 
min mor har hoppat över flaggstången, i slutet av 80-talet!

edit: fast inte på bana 1-1
 #272629  by WarioMaster
 
Lite nice att ha päron som diggar tv-spel. Får man byta me dig? Mina kör bara Kungen, Hjärter och Harpan på PCn... Puh...

Minns när syrran lyckades på någon av ?-3 banorna. Troligen 3-3... Jag lyckades aldrig konstigt nog. Och detta va för 15år sen. Inte provat sen dess. Kanske dags nu...
 #272677  by segis
 
Jag hoppa över flaggstången på SMB2J 1-2, blev lite lätt paff att det var så lätt :/
Fast jag var ju luigi och alla vet ju att han är bättre än mario : )
 #272811  by Bucket
 
wow, Då borde man om kan hoppa tillräckligt högt komma upp ur skärmen där nere?
 #273223  by Silvervirvelillusion
 
Det faktum att det är en emulator förändrar inte förutsättningarna för genomförbarheten på ett riktigt NES. Det vill säga, om inte emulatorn och/eller ROM-filen är konstruerade så att de inte överrensstämmer rent kodmässigt, och detta föranleder möjligheter till att göra saker som annars inte är möjliga.
Den företeelsen är ganska osannolik, och detta trick är såpass välkänt och ofta förekommande att det inte finns anledning att tro att det skulle röra sig om någon konstruerad fakeversion som används för att lyckas med tricket.

Däremot är det ju lättare att med hjälp av save states göra omtagningar för att tillse att man gör rätt när man utför tricket.
 #273647  by 0LD5K00L
 
buckethead wrote:Spelet du pratar om är lost levels och här är ett videkolipp av hur det ser ut.
http://www.youtube.com/watch?v=FhkxPab5rhY

EDIT : Passade på att läsa kommenterarena och det fanns intressant info där :D
Fast i SMB2(LL) kan man lätt hoppa över flaggstången i stort sätt alla banorna om du spelar som :luigi: . Han hoppar nämligen högre än :mario
 #288972  by R.J
 
Vet inte om den här myten blev så stor i Sverige men på Amerikanska forum va det mycket snack om det. Det ska finnas 1985 Collectors edition av Zelda som ska va värda runt 3 000 $. Sättet man kollar om man har en av de super rare kopiorna var att Ganon va lila när du klarade hela spelet för andra gången. Som sagt så är det en myt men då och då är det folk som försöker sälja 1985 Collectors edition Zelda på ebay för sjuka summor.

Image

http://cgi.ebay.com/The-Legend-Of-Zelda ... freshZtrue
 #290025  by Gsmhacker
 
WHEN YOU BUY THIS ITEM I WILL GIVE YOU 2 WEEKS TO BEAT THE GAME AND CONFIRM THAT THE LAST BOSS IS PURPLE!!! IF FOR SOME MAGICAL REASON HE IS NOT I WILL REFUND ALL YOUR MONEY PLUS 1,000 DOLLARS

12 omdömmen


får man trekraften i samma rum som ganon och hur kan ganon va i bild för man får väll trekraften efter att man dödat honom
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Instagram #sndb.se