• Om ni fick välja 18 famicom-spel att lagra i en briefcase vilka skulle ni välja då?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #825268  by Elrinth
 
Spelen ska rymmas i en sån här så det får inte vara några av de större spelkassetterna eller såna som endast släpptes på diskett:
Image
 #825283  by Elrinth
 
Grymt jädra bra tips där alltså. Jag saknar en del av spelen dock. Har inte riktigt budget att införskaffa dem inom snar framtiden heller.

I högen jag plockat fram så finns iaf av de du listar: Crisis Force, Wai Wai World 2, New Ghostbusters 2, Hebereke och Bio Senshi Dan.
Har även: Kirby, Tetris, Holy Diver, Joy Mech Fight, Mother, FF3

Akumajou Dracula har jag endast på diskett.
 #825410  by Ufouria
 
Har ännu ingen 18-lista men snubblade över detta. Ser ut som en blandning mellan Bionic Commando och Rygar och musiken är bra. Skulle nog ge det spelet en av de 18 platserna.
Älskar musiken på bana 1, 4, 6. Bästa jag hört på länge. & ja, jag har bestämt mig att detta spel tar en av 18 platser.
 #825562  by Elrinth
 
såhär vart det: http://elrinth.com/pics/20171105_211642.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
det kan hända att det kommer förändras. tror spel får åka in och ut ur väskan efter man klarat ut dem.

Arumana no Kiseki är FDS-spel, så det står i hyllan :)
http://elrinth.com/pics/20171107_003319.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Elrinth on 07 Nov 2017, 09:12, edited 1 time in total.
 #825617  by Elrinth
 
Ai Senshi Nicol. Ett topdown labyrint-aktigt-spel med jättebra musik! :D Typ lite som Guardian Legends topdown-nivåer. Tycker spelet är riktigt skoj.

Såhär låter soundtracket:
https://www.youtube.com/watch?v=RRbrrICPnjA" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by segasonic on 08 Nov 2017, 17:07, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #825696  by Elrinth
 
VARNING, TEXT OF DOOM, läs på eget bevåg

Umm jättebra fråga. Hade många fler och det är nog bara flax att just dessa spel ligger i väskan. Gimmick ligger iaf inte i väskan för jag har det ståendes på hyllan så fint och prydligt och det är ett spel jag håller på försöka spela igenom just nu ändå så.

Men såhär säger jag:
1. Adventure Island 2 tror jag det är är ett spel som följde med i briefcaset och jag tycker faktiskt det var lite roligt när jag testade. Ser fram emot att spela ut det!

2. Battle Toads - Jag har aldrig klarat ut och spelet har både bra coop och bra singleplayer. Grym musik också.

3. Life Force - Har nog klarat ut som barn, men aldrig i två-spelarläget. Mycket av musiken är great, tyvärr har det sjukt irriterande gameplay så dör man så är spelet nästan omöjligt, precis som Gradius 1

4. Yokai Club - Troligtvis min favorit hidden-gem till Famicom som typ ingen vet om. Grym jädra musik. Sjukt suspekt gameplay med dolda dörrar och föremål man inte har en aning vad dom är till för. Platforms action-spel som är ganska svårt.

5. Bio Senshi Dan - Ännu ett Famicom-lir med suspekt gameplay. Det har grym musik och det är väl därför det ligger i lådan. Det har en del text som kanske man borde kunnat läsa, men jag får för mig att spelet går att spela utan japansk läskunnighet ändå. Får lite Zelda 2-vibbar av spelet, fast utan världskartan då.

6. Kung Fu / Spartan X - Jag kommer inte ihåg att jag spelat ut det. Jag får för mig att det är simpelt gameplay och roligt. Ligger kvar i väskan tills jag klarat ut det

7. Over Horizon - Detta är sjukt svårt shmup som vanligt med nice grafik och musik. Hade varit trevligt att försöka klara ut.

8. New Ghost Busters 2 - Topdown-spel som borde ha coop, men inte har det. Det är iaf rätt skoj och har rätt skön musik.

9. Power Blazer - Rätt bra actionplatformsspel med hyfsad musik. Får för mig att det lämplig längd och svårighetsgrad, så ligger kvar i väskan tills man klarat ut det .

10. Turtles 2 - Detta är svinigt bra men svårt som attans för mig iaf. Har bra 2-spelar coop-läge och bra musik. Hade varit trevligt att klara ut nån gång :D

11. Turtles 1 - Rätt säker på att jag klarade ut detta som barn, men jag har inget minne av slutet så tänkte köra igenom det. Folk tycker det ofta är ett dåligt spel, men jag gillar det faktiskt.

12. Wai Wai World 2 - Har grym musik helt enkelt och booooorde inte vara ett omöjligt spel att lira igenom. Tar element ifrån många Konami spel och sätter ihop till ett platformsaction med diverse autoscroller/shmup-sektioner.

13. Contra 1 - Alla skryter om att dom klarat Contra utan Konamikoden. Jag tror jag inte ens klarat det MED konami-koden hahaha. Hade varit trevligt att spela igenom. Plus att det har grym 2-spelarläge. Dock tråkigt att man bara kan skjuta ett halft skott åt gången för NESens limitationer.

14. Bucky O' Hare - Vi kör gamenight här i Umeå och då har jag sett MIKEGYVER spela detta och det verkar asballt, men nästan omöjligt svårt. Hade varit trevligt att köra igenom helt enkelt. Och det har oändligt med continues såsom jag förstår det.

15. Crisis Force - Sjukt snygg shmupp med grym musik och svårt som attans. Ligger kvar i lådan tills jag spelat igenom det.

16. KAGE - Detta har jag faktiskt redan klarat ut, men aldrig i 2-player. Det är i mitt tycke världens bästa spel till NES/Famicom för att det har 1. Superbt soundtrack rakt igenom, inte en låt är dålig eller irriterande 2. 2-spelar COOP samtidigt som faktiskt fungerar bra. Man kommunicerar med varandra om vem som bör ta vilket vapen och när man ska tajma hoppen osv. 3. Snygg grafik 4. Tajt gameplay 5. Lagom svårighetsgrad och längd

17. AbadoX - Frän shmup som jag aldrig spelat förr. Med halvläcker musik och snygg grafik. Verkar väldigt svårt, men ett spel som passar mig som handen i handsken.

18. Final Mission - Jag älskar shmups som kanske ni märkt? Har inte klarat långt i detta spelet, men det hade varit sjukt skoj att köra igenom. Det har också rätt okej 2-spelarläge, men lider av samma problem som Contra att man bara kan skjuta ett halft skott åt gången för annars exploderar ens NES för den kan inte hantera så mycket skit på skärmen samtidigt
 #866293  by WERY
 
Ufouria wrote: 04 Nov 2017, 21:55 Har ännu ingen 18-lista men snubblade över detta. Ser ut som en blandning mellan Bionic Commando och Rygar och musiken är bra. Skulle nog ge det spelet en av de 18 platserna.
Synd att det bara släpptes på FDS. Ser ju ut som ett typiskt WERY-spel...

Instagram #sndb.se