• Vi spelar Nes tillsammans | 035 Wizard & Warriors

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel ska vi spela i omgång 35?

Wizard & Warriors
4
57%
Little Samson
2
29%
Little Nemo: The Dream Master
1
14%
 #825784  by rakapparat
 
Edit 171118: Tack för alla röster, Wizard & Warriors it is! Vi kör i två veckor innan ny omröstning. Passa på att spela lite NES och kanske ett spel ni inte provat direkt förut! Dela med er vad ni tycker, få tips om grejer osv. Hoppas ni är med!


Vi kickar vidare med en ny runda!

Allt går till såhär, tre spel som inte spelats slumpas fram. Ni får rösta på vilket vi ska spela i denna omgången. Det som vinner spelar vi på var sitt håll, delar med oss om vad vi tycker, recenserar, hatar, älskar etc.

Slumpen avgjorde följande spel:
Image
Image
Image

Kul att två små killar kom med i omröstningen :) Ni har till nästa lördag på er att rösta, nu kör vi!
 #825791  by Ufouria
 
W&W ligger mig varmast om hjärtat så jag valde det :birdo: Var länge sedan jag spelade det så jag kan tänka mig att damma av min kassett och köra en runda.
 #825804  by Ashaman
 
Jag har tidigare revanscherat migpå lille Nemo, Samson klarade jag på GÅS i somras... båda två är riktigt bra spel!

W&W har jag aldrig spelat... :-k
 #826241  by Ufouria
 
Oj, vad hände där. Aldrig varit med om en bugg vad jag vill minnas. Bara för att jag säger det kommer det väl hända mig oxå när jag spelar :lol:
Det är ett så sjukt bra spel spel. Kan vara det bästa till NES snudd på.

Iron Sword är oxå bra men det är så svårt på slutet. Har klarat det ett par gånger men tycker slutbossen ändå för svår. Har för mig att man har begränsat med continues och kan köra om den hur många ggr som helst.
 #826254  by Ufouria
 
Trean är helt klart sämst av de (mest för att det inte är linjärt och inte fullt så mysigt) men jag tyckte det var lite skoj ändå när man var i grottorna och man kunde spela som tre olika karaktärer som man väl levlade upp så att de klarade mer och mer. Jag minns knappt hur det var trots att jag spelat igenom det minst tre gånger. Blir kanske att spela 2:an efter detta och sedan 3:an för att liva upp minnena.
 #826262  by Ashaman
 
Mina intryck av Wizard & Warriors:

Vi läste manualen innan vi började spela, det är jag ganska glad för, just för att de beskrivit att föremålen man kan hitta betyder rätt mycket för fortsättningen av spelet.

Vi sökte rätt på de flesta objekt (missade skölden vid första genomspelningen) och det funkade bra. Jag gissar att levitationen och fjäderfallandet är näst intill måsten mot slutet.

Jag kände från början att det var lite rörigt, men det avtog snabbt.

Spelet i sig var ganska enkelt. Ska man jämföra med Samson och Nemo som också var med så upplever jag dem som svårare och klart mer kompletta som spel. W&W är rättframt. Inga stora konstigheter att klara. Det var en boss vi fick spela om några gånger och lite vad gällde anträffande av röda nyckeln på tredje banan och nyckeln på klätterborgen. Ett väldigt förlåtande spel eftersom man får fortsätta precis där man dör varje gång.

Grafiken är rätt.. trist. Men med tanke på hur tidigt spelet är så är det förlåtet. Tänker man på det så är det klart godkänt.

Musiken är helt ok, dock jävligt störigt med "stressljudet" när man kommer ner på tre ploppar hälsa som var mer störande än något annat. Ljudeffekterna var väl... ok..

Kontrollen var bra och förvånande tight för ett så tidigt spel. Det jag dock ogillade var att han är sjukt trög i att vända sig.

Ett helt ok/bra spel. Inget toppbetyg, saknar lite svårighetsgrad och var lite väl platt helt enkelt. Det var aldrig den riktigt sköna känslan att klara ett spel, men ändå som sagt klart spelvärt!
 #826263  by Ufouria
 
:good:

Var det skelettbossen som blir större och större som ni fick spela om?

Klarade ni det utan Game Over andra gången ni spelade? Bra gjort isåfall! Då har ni troligen maxat poängen oxå (999,999).

Jag har aldrig läst manualen :P Har undrat över vad man ska ha den gröna slöjan till. Man blir ju osynlig men till vilken nytta då man fortfarande tar skada. Undrar även vad som är poängen med den rosa, röda och blå bägaren? Man skulle kunna tro att man hoppar högre och eller längre men jag märker då ingen skillnad. Kanske att man blir oskadligbar med någon av de men isåfall vilken bägare?
 #826265  by rakapparat
 
Bra text, my partner in crime!

Du tar upp mycket vad jag kände med kring spelet. Rätt skönt att var ganska linjärt och inte så mycket klurigt. Men just partierna där,
man åker upp på en bubbla för att komma åt en röd nyckel och banan utanför slottet där man ska klättra upp och sedan hoppa till ett torn åt vänster,
var nog de enda partierna som inte var direkt logiska.

Det roliga med musiken, som är utvecklat av Rare, är gjord av David Wise. Killen som gjort soundtrack till exempelvis Donkey Kong Country. Kan säga att musiken här inte riktigt i samma klass :D

Ljudeffekterna, speciellt när man har lite hälsa är bara irriterande. Schysst animation på riddaren man spelar.

Jag upptäckte en grej igår när jag såg en speedrun,
man kan sparka upp alla kistor om man har dom blåa skorna!
 #826291  by Ufouria
 
Spelade ett varv idag. Dör som en fluga. Säkert 50 continues :lol: Har maxat poängen tidigare utan att dö så jag känner att jag måste göra det igen. Varför valde jag W&W ](*,)

http://www.sndb.se/viewtopic.php?f=15&t=6236

Finns en glitch på någon bana som gör att man slipper plocka diamanterna. Dock innebär det även att det blir jobbigare/tar längre tid att maxa poängen.
 #826354  by Ufouria
 
Har spelat ett par till varv av W&W (får inte nog av detta sköna spel) men har inte klarat det igen utan game over och alltså inte fått maxpoäng. Skelletbossen blev inte svår när man har den vassare yxan. Går att kombinera yxan med skotten från trollspöet. Det som däremot är svårt är dödskallarna som främst finns på de sista banorna. De sprutar ju ut skott som tömmer ut livsbehållaren. Någon som har tips där. Hade önskat att man kunde skjuta sönder de men det verkar inte gå. Inte heller är den bättre skölden till mycket nytta.
 #826367  by Ufouria
 
Det går förvånansvärt lätt att trycka på både select och skjutknapparna och mata med skott. Tror jag kommer att klara det nästa gång jag spelar för idag dog jag på nästa sista banan (precis innan slutbossen) där man måste döda fiender för att få tillräckligt med diamanter. Tror man behöver det iaf för jag har letat efter gömda rum och bara hittat två och det räcker inte med diamanterna som finns i de samt på banan.
 #826433  by Ufouria
 
Trodde femte gången gillt skulle göra susen men det gick åt skogen. Hade inte så mycket energi kvar när jag kom till slutbossen och där slutade äventyret. 780.000 poäng, men jag har inte gett upp. Nytt försök i helgen! Dödskallarna gör mig tokig! Likaså sista (gröna) banan precis innan slutbossen tar musten ur en.

Instagram #sndb.se