• NES-XX-SCN-2 (sic!)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #826604  by Sol
 
Då var det kanske dags igen!?

Vad bör uppdateras i den nya versionen?
Något som borde tas bort eller läggas till?

Kom med ris och ros.

(Den är redan finansierad, vilket är helt sjukt.)

NES-XX-SCN-2 saknar några få bilder för att boken ska bli helt komplett. Hjälper du till att skanna skickar jag ett gäng tablettaskar!

FÖLJANDE SAKNAS:
Caltron 6 in 1 (manualen!)
Fantastic Dizzy (höger sida av boxen!)
Menace Beach (hyromslaget!)
Mission Cobra (höger sida av boxen!)
Super Pang (manualen!)
Last edited by Sol on 13 Dec 2017, 20:21, edited 1 time in total.
 #826606  by Lirod
 
Oj, kan försöka gå igenom lite grejer. Hur finansierade du den?
 #826611  by Ufouria
 
Kul att den är finansierad :good: Har dock på rak arm inga förslag på vad som bör uppdateras.
 #826639  by Andreas No 1
 
ÄNTLIGEN! :good:

Uppdateras:
Nya priser som avspeglar marknaden av idag (kanske bara de 100 mest populära titlarna?)

Tillägg:
En text från Owe Bergsten eller Lars Jarhamn?
Eller en text om Gameland-debaclet?
 #826713  by Sol
 
Kontaktade spelbutiker av intresse, och ja de ville köpa in tillräckligt för att den ska gå runt.

När är RSM? Borde vara klar tills dess!

Gameland? Berätta. Begagnade spel-grejen? Kul, men tror inte det passar, var väl inte NES-specifikt?

Uppdatera värde, jo det ska göras en del.

Vågar inte fråga Owe. Skickade första boken till Nintendos japanska chef. Owe ringde upp och sa att de nog tänkte stämma mig om jag tryckte fler.... Gjorde ju dock XX-1 ändå. :) Tomt hot förmodligen, men ändå. :P
 #826722  by robNES
 
Retrospelsmässan 2018
Lördag 26 maj
Bananpiren, Göteborg
 #826730  by Andreas No 1
 
Gott att den redan är finansierad, ett problem mindre. :)

Precis, men det var ju inte NES-specifikt. Började 1992 och slutade runt 2002 tror jag. En sida om Yapon då? Även om dem inte heller bara hanterade NES-spel.

Eller, som jag skrev på FB, ytterligare en text med minnen från din NES-tid. :good: Kanske hur du började samla och hur marknaden såg ut innan Tradera - med Blå Börsen och tidningarnas annonssidor i högsta hugg. Loppmarknader osv. :D

Coolt att du skickade till Nintendo Japan! :D Synd att det företaget inte inser att retromarknaden är enormt mycket goodwill för Nintendo själva, och i viss mån bidrar till inköp av nya konsoler. Win - win, men Nintendo är speciella... ](*,)
 #826759  by Sol
 
Yapon finns ju redan med.

Vad är Blå Börsen? Minns Gula Tidningen dock, den var grym!

Mer NES-minnen, ska fundera på det.
 #826763  by SuperGamer
 
Visst var det så att du tog bort bilder på sprites från spelen i NES-XX-SCN-1 av upphovsrättsskäl? Jag kan verkligen inte se hur det skulle kunna betraktas som ett avgörande övertramp. Jag menar, se på Bjarnebys 8 bitar.
 #826764  by Andreas No 1
 
Jag får kolla i boken när jag kommer hem. :)

Blå Börsen kanske var en västkust-grej? Den var väldigt stor kring Göteborgstrakten, exakt samma upplägg som Gula Tidningen. Köpte mitt första NES-paket via BB, 500 kr 1999 för två konsoler (blinksjukan ni vet.. ;) ) och 13 kompletta i mkt fint/NM-skick. Good times! :D

Edit: Korrläser gärna XX-SCN-2 :good:
 #826909  by Sol
 
Typ så SuperGamer. Frågade om Bjarneby haft någon dialog med Nintendo/Bergsala om sin bok, men inte alls faktiskt.
Hade jag gjort en "fotobok" över pixlade spel hade jag nog försökt gräva i rättigheterna lite mer än så.

Andreas: Behövs nog knappt någon korr, men messa din mejl iaf.

Vem äger hyrversionen av MENACE BEACH numera? Vill ha den skannad till denna boken.
Saknar gör även finska hyrversionen av Micro Machines, men den verkar inte finnas alls?
 #826927  by segasonic
 
Sol wrote:Vem äger hyrversionen av MENACE BEACH numera?
Kolla först med kralleman, och finner du ingen lycka där så testa Hrossharsgrani.
Lycka till!
 #827038  by Sol
 
Nope, Kralle gissa på Rickard Ingvarsson?
 #827131  by tordur
 
Et forslag kunne evt. være at liste de andre kendte skandinavisk solgte spil?

Altså, dem der har fået vedlagt dansk eller finsk manual, og ikke er SCN.
 #827220  by Sol
 
De finns med redan. Om jag tänker på samma sak som du.

Övriga importer som har hittats i Danmark är följande. De flesta borde ha kommit genom Nintendos officiella importör men det är inte bekräftat.

Astérix (NES-AX-FRA) Se Infogrames, osäkert om manual existerar
Bigfoot (NES-A8-ESP) Återutgivning
George Foreman KO Boxing (NES-KB-NOE)
Gremlins 2 – The New Batch (Okänt vilken version)
Kung Fu (NES-SX-FRA)
Little Samson (NES-LT-ESP) Taffligt gjord A4-manual
Mario & Yoshi (NES-YM-ESP) Manual ej funnen, men danskt klistermärke på boxen
Etc..........
 #827221  by tordur
 
Ah, okay.

Der er dog nog mange flere dukket frem sidenhen.

Min egen liste er på mellem 40 og 50 stykker.

Hvis du er interesseret, så kan jeg hjælpe dig med at lave en mere opdateret liste til din bog.
 #827234  by Andreas No 1
 
Tordur: Din lista inkluderar olicensierade NES-spel va?
 #827236  by Sol
 
Tordur: Fixa gärna lista. Men kolla gärna först i XX-1-boken så du vet vilka som fattas.

Finns att låna på bibbla eller så. Har inte ens någon egen bok nu... :( Min är utlånad.


SANNA DILLADE OM EN HYRUTGÅVA TILL KING NEPTUNE PÅ TRADERA TIDIGT 2017!
Vart tog den vägen? Nån som har bildbevis? Hon postade en länk................... eh.... värdelöst 1 år senare.
 #827251  by SuperGamer
 
Något jag har lärt mig av de senaste årens amerikanska böcker, främst I Am Error, är att källförteckningar kan vara ytterst ambitiösa. XX-böckerna innehåller många påståenden som gärna hade kunnat styrkas av fotnot och källa (till exempel tvisten om koden till Donkey Kong). Med den förteckning över internetkällor som finns i XX-1 (sidan LVIII) är man i stort sett hänvisad till att söka på internet själv om det är något man vill kolla upp. Kanske uppskattar läsarna inte källförteckningar tillräckligt mycket för att det ska vara mödan värt att sammanställa dem enligt konstens alla regler, men det är i alla fall något jag ser som ett utvecklingsområde.
 #827315  by Sol
 
Jo, det hade varit trevligt med mer referenser. Detta är dock ingen avhandling och de flesta NES-samlarsidor lätt flyktiga. De finns kanske inte kvar om 10 år. Wikipedia är ju helt fullt av döda länkar. Och i böcker finns inte mycket om NES-nörderi om SCN-märkning.

DK-koden? Berätta, minns inte.

Samt, vem vill se en hel bok nedlusad av sådana här länkar?
http://nintendoage.com/index.cfm?FuseAc ... 09&sID=409" onclick="window.open(this.href);return false;
 #827429  by SuperGamer
 
Vissa påståenden i XX-böckerna är allmänt kända och vedertagna fakta. Vissa är dina åsikter. Andra är dina observationer av marknaden. Men så kommer enstaka fakta som måste vara hämtade någonstans, utan att du anger var.

Vi kan titta på uppslaget med Donkey Kong. Först kommer allmänt kända och vedertagna fakta: "Arkadversionen designades av Shigeru Miyamoto, men utvecklades av elektronikföretaget Ikegami Tsushinki."

Sedan kommer faktan som du måste ha hittat någonstans: "Dock hamnade de snart i en tvist med Nintendo som stämde dem. Efter en förlikning 1990 fick Nintendo rätten till koden i spelet."

Och så avslutar du med din observation av marknaden: "Mycket ovanligt att finna komplett i bra skick."
 #827565  by SuperGamer
 
Det jag ville få fram var att utan fotnoter har man inte en susning om vilken källa man ska leta i. Kanske bättre då att utelämna påståenden som behöver styrkas? Det kan trots allt räcka ganska långt att bara beskriva spelet och dess ställning på samlarmarknaden.

Nu står Gamasutra inte med bland källorna, men eftersom man ändå behöver leta på internet själv för att verifiera påståenden i boken spelar det mindre roll. Dessutom vederlägger Gamasutra påståendet i boken, att Nintendo fick rätten till spelet kod. Från artikeln du länkade till: "In 1990 a court ruled that Nintendo did not have the rights to Donkey Kong's code, and the two companies settled out of court for an undisclosed sum."

Det kan förklara att Donkey Kong på Wii har copyright 1983 istället för 1981. Nintendo äger alltså inte rätten till arkadoriginalets kod.
 #827569  by Andreas No 1
 
Det känns som att du är tämligen ensam om dylika funderingar angående källkritik osv. Nu har jag inte läst din bok Supergamer, men jag gillar verkligen allt med NES-XX-SCN, och dess senare utgåva. Självklart kommer författarens åsikter fram i dennes bok, det vore väldigt konstigt (och tråkigt) annars. ;) :) Jag anser det vara en väldigt bra blandning mellan fakta och egna tankar.

Ser verkligen fram emot NES-XX-SCN-2 :good:
 #827589  by Sol
 
Som sagt, hade det varit en C-uppsats eller högre hade jag skrivit annorlunda. Nu är det INTE en uppsats inom universitetet.
 #827598  by Vigdul
 
Om du inte vågar kontakta Bergsten så vore det kul om du hade med Jens Ohlin. Han var ju ändå Nintendos/Bergsalas ansikte utåt under den "gyllene eran" för NESen. Typ en lättsam intervju att inleda boken med, det tror jag många skulle uppskatta (både Martin och Tobias har ju med små intervjuer med honom i sina böcker, men jag tror man kan pumpa mannen på betydligt fler anekdoter – har en känsla av att han är full av dom).
 #827599  by Vigdul
 
Jag har en anmärkning. Jag kommer inte ihåg vart det står, kanske i uppslaget om Goonies II. Du skriver något i stil med att det släpptes tre spel som började på G och att alla var uppföljare, ja nåt åt det hållet. Ta bort det. Skriv något annat istället. Det känns insnöat på ett osunt sätt.

Instagram #sndb.se