• Vi spelar NES tillsammans | 039: Castlevania II: Simon's Quest

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 39?

Gradius
2
22%
Castlevania II: Simon's Quest
4
44%
The Incredible Crash Dummies
3
33%
 #833767  by rakapparat
 
På begäran från SCHNEIER ( :good: )så drar vi igång en ny omgång där vi spelar NES tillsammans. Tre spel att välja mellan, ni röstar för vilket ni vill spela under en vecka, sedan kör vi tillsammans!

Följande spel har av slumpen valts i omröstning för omgång 39:
Gradius
Image
Castlevania II: Simon's Quest
Image
The Incredible Crash Dummies
Image

Let's Vote!
Röstningen avslutas söndag 22 april.

EDIT: Castlevania II är vår vinnare. Kör hårt och dela med era tankar i tråden!
 #833801  by Ufouria
 
rakapparat wrote: 17 Apr 2018, 20:44 Min lott föll på Crash Dummies. Inte testat mer än max 5 min!
5 min räcker gott och väl till den skiten. Jag blir åksjuk efter 3... Blir man inte åksjuk kanske spelet är spelbart, så det vore lite roligt att höra vad ni tycker som inte blir åksjuka.
 #833817  by Ufouria
 
HEJA, HEJA! Synd att det inte går att ändra. Jag valde Simons för det spelet gillar jag och kan tänka mig att spela (men när ska jag hinna det!?), men jag är samtidigt nyfiken på vad andra tycker om Dummies.
 #833970  by Ufouria
 
Samma här så jag kan tänka mig att spela det snart igen. Vet man bara om de kluriga grejerna (hukningen i typ 5 min och ha rätt kristall på sig) så är det ju ett riktigt trevligt spel med magisk musik. Måste få lite avbrott och rast då och då så då kan jag ju faktiskt spela Simons de rasterna. Minns inte om det var passwords fast man kan ju bara låta NESet stå på.
 #833973  by segasonic
 
Det är med lösenord :good:
 #833981  by Speedmouse
 
Eftersom Simon's Quest är ett spel folk brukar skrämmas med så valde jag det! Har aldrig kört det tidigare just för att folk brukar varna för det, men jag har kört flera andra spel i serien. Folk brukar ha liknande attityd åt Zelda 2 med och därför spelade jag igenom det första gången för ett år sen ungefär och det visade ju sig för tusan vara topp 3 NES-spel!

Nu är det dags för Simon's Quest! :good:
 #834032  by SCHNEIER
 
Då har jag kommit igång lite. :good:

Klarat den första herrgården, men känns som att jag missat saker där. Kommer till återvändsgränder där det borde finnas saker att hitta...

Image

Sen hade jag helt glömt bort att det här spelet kräver väldigt precisa hopp på sina ställen.
 #834035  by Ufouria
 
Grymt! :good:
Jag minns inte heller att det krävdes precisa hopp, men kan se framför mig hur Simon faller ned från ett block med en tung duns.

Har du ett amerikanskt exemplar? Så snyggt med den svarta runda SoQ (tidigt SoQ).
 #834038  by SCHNEIER
 
Finns vissa plattformar som kräver ganska exakta hopp. Har ramlat i vatten några gånger redan när jag misslyckats med vissa hopp.

Stämmer, det är ett amerikanskt exemplar. Köpte här på forumet för väldigt många år sedan. Hade det i min samling tidigare, men den förstördes av oaktsamma släktingar. Kände att jag ville ha ett fint exemplar, så köpte då denna REV-A. Nu äntligen börjar jag spela det också. :D

Förresten, är det bara möjligt att få ett lösenord om man förlorar sina tre liv? Fick sluta spela nyss och fick då dränka mig tre gånger för att få fram lösenordet. Känns lite b. Lär ju inte få bästa slutet direkt. :?
 #834117  by SCHNEIER
 
Fick en liten stund över och plötsligt har jag kommit en lång bit känns det som. :good:

Nu har jag sprungit igenom fyra herrgårdar och hittat Draculas tillhörigheter i alla dessa. Jag tror kanske bara det är en herrgård kvar att utforska.

- "Bara lite till"

Och plötsligt står man framför ingången till en ny herrgård eller by. Då kan man inte sluta spela ju. Typiskt ett sånt där spel man vill fortsätta utforska. Om man avslutar, då startar man ju från början i den första byn igen.
 #834121  by SCHNEIER
 
Hehe! Ja, det är ju en lösning! Dock är jag inte helt förtjust i att ha gammal elektrisk utrustning på när jag inte är hemma eller sover.

Jag tror jag kommer att springa igenom det nästa spelsession, om jag får spela ca 1-2 timmar. Har en plan på vart jag ska ta vägen i spelet, bara hoppas det inte leder till en återvändsgränd.

Usch, Rygar... det enda spelet i min barndomssamling som jag aldrig klarade av. Sista bossen var bra jobbig. :nogood:
 #834123  by Ufouria
 
Samma här! Hyrde det flera gånger och sista gången kom jag till slutbossen men där var det stopp trots hundratals försök. Tror inte jag visste att man kunde gå tillbaks till berget och fylla på energy och dryck.

Nej, jag skulle nog inte heller vilja låta konsolen stå på under natten i dagsläget.
 #834197  by SCHNEIER
 
Det här gick ju ganska enkelt. Som tur är kommer man ju ihåg alla halvkonstiga klurigheter. :good:
Image
Helt klart värt en genomspelning. Måste ju nästan varit 30 år sedan senast! :$
 #834204  by Speedmouse
 
Sitter själv med spelet nu och gillar det väldigt mycket hittills! Upplever att om man går in i ett nytt område som känns för svårt har man gått fel och missat att köpa nån pryl. Två herrgårdar avklarade! :good:
 #834211  by SCHNEIER
 
Man kliar sig lite i skallen när man går in i ett område där det visar sig finnas noll och inget. Finns flera sådana sektioner i spelet. Ganska märkligt egentligen. :)

Instagram #sndb.se