• Svarta Serien (Diskussionstråd till FAQ)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #644818  by Tronin
 
Här hittar du framsidan: viewtopic.php?p=644552#p644552.

Men efter att ha följt Sols resonemang i tråden kanske man inte ska dra allt för höga växlar efter ett ensamt Gumshoe. Det finns trots allt en FRG-utgåva med omärkt framsida som man kan ha mixtrat med. Fortsättning följer när segasonic får svar från säljaren.
 #644975  by SuperGamer
 
Köparen segasonics utlåtande:
segasonic wrote:Rewz säljer via Elin515 på tradera eftersom de bor ihop.
Ska höra med honom ifall det finns någon historia bakom detta exemplaret, ingen har trixat med kassetten iaf.

Sol framhöll att någon kunde ha bytt ut baksidan på en FRG-kassett, men i auktionstexten nämns det inte ens att spelet har fem skruvar. Så här (bilden nedan) såg auktionen ut med beskrivningen i sin helhet.

Märkligt för övrigt att auktionen har noterats här men att de fem skruvarna har gått obemärkt förbi.
 #645083  by Kreese
 
Känns som ett ex. inte är bevis nog. Snarare ett bevis på att nån trixat med baksidan. Känns lite overkligt att endast ett ex. synts till. Hade det rört sig om typ 10 st, så kanske. Nu spelar det inte mig nån roll, men för er andra som fortfarande samlar. Var inte för blåögda... Kommer det inom det närmaste dyka upp 10 ex. så är det ännu mer troligt att det är nån som försöker tjäna tusenlappar på detta.

Tror iofs inte att det behöver vara meningen att man försökt blåsa nån från början. Bara nån som bytt baksida för att slippa leta efter en SCN version... Nåväl. Lycka til med forskandet. :)
 #645120  by Kreese
 
Precis min tanke. Säg att nån köpt en svensk, med tre skruvars. Samt den där tyska femskruvars... Då blir ju tanken kanske rätt lätt:

FAN jag vill ju ha den bästa svenska versionen, så byter man helt enkelt ut den tyska baksidan. Lägger i kassetten i den svenska boxen och så har man den i samlingen tills man kanske börjar sälja av. Vips, så har man skapat förvirring. :)
 #645198  by smid
 
När Kralle köpte Spiderman med A4 så var det väl ingen som tvivlade på att detta var ett ensamt exemplar? Först senare har det kommit en ytterligare vad jag vet. Detta är ju i princip samma sak, vore väl inte allt för otroligt om någon eller några enstaka femskrivars letat sig upp till norden? Hade säljaren haft för avsikt att tjäna pengar på ett ovanligt spel så borde ju personen nämna det i annonstexten kan man tycka,.
 #645304  by Omega Supreme
 
Jag har suttit och tänkt samma tanke precis hela tiden. Denna kassett spelar i samma liga och är lika trovärdig som Spiderman. Vore underligt om man skulle reagera annorlunda på äktheten tycker jag...
 #646044  by Kreese
 
Nu vet jag inte exakt vad ni pratar om för A4. Inte så insatt i detta även om jag hört det nån gång.

Men att nån skulle göra en fejkad A4 på svenska är lika troligt som att nån bytt baksida på en kassett köper jag inte. Alltså jag menar, en svensk A4 (?) vore ju betydligt jobbigare att göra. Sannolikheten att den är äkta borde vara mycket högre!

Dessutom är det säkerligen ingen som bytt för att tjäna pengar, utan snarare för att kanske få ett snyggare ex själv. Jag kan erkänna att jag bytt baksida på flera kassetter när jag samlade. Kanske inte fler än ett par men ändå. Dock var jag noga med att det skulle vara samma region.
 #646161  by jalla
 
Det blir typ omöjligt att bevisa om det är bytt baksida eller inte. Själv om det skulle komma fram flera 5-skruvar Gumshoe, så kan man inte bevisa att dom exemplaren har fått bytt baksida eller inte. Svår situation.
Last edited by jalla on 18 Sep 2013, 19:00, edited 1 time in total.
 #646184  by jalla
 
KarlChristianLund: Fint exemplar :)

aerobert: Lugnt :) Jag är norska, så jag säkert flera skrivfel här och där hehe, så jag lärar om någon påpekar skrivfel. Provar dock att skriva mest möjligt korrekt =)
 #646192  by Ufouria
 
Enda sättet att bli lite mer övertygad om att det kom med 5 skruvar skulle vara om man hittade en kassett hos någon som aldrig samlat och som haft spelet sedan barnsben och har noll koll på värdet på NES spel.
 #646195  by Toktotte
 
Visist83/Morgan Bohman/Mr. Kalvträsk har ett Urban Champion med EEC-flärpar och en kassett som är omärkt fram och SCN bak. Köpt på Tradera runt 2006. Skumt?

Kassetten verkar inte vara synligt mixtrad med.
 #649806  by SuperGamer
 
Det som skiljer Spider-Man från Gumshoe är att en A4-manual med lätthet kan tryckas upp i ett hundratal exemplar. Minimikvantiten för Gumshoe bör ha varit 3000 identiska exemplar, och det verkar inte troligt att det finns så många med fem skruvar.
 #684986  by Oregondanne
 
Ufouria wrote:Enda sättet att bli lite mer övertygad om att det kom med 5 skruvar skulle vara om man hittade en kassett hos någon som aldrig samlat och som haft spelet sedan barnsben och har noll koll på värdet på NES spel.
Eller att ringa Bergsala? De har ju alla utgivna spel i sitt arkiv och kan säkert enkelt kolla upp saken om de nu inte skulle veta på rak arm. :MM
 #696648  by Kahn
 
Toktotte wrote:Visist83/Morgan Bohman/Mr. Kalvträsk har ett Urban Champion med EEC-flärpar och en kassett som är omärkt fram och SCN bak. Köpt på Tradera runt 2006. Skumt?

Kassetten verkar inte vara synligt mixtrad med.
Detta är spännande tycker jag :)
 #696782  by Pinge
 
Att ett Urban champion med scn baksida inte skulle vara "tampered with" finner jag som otroligt osannolikt. Mer troligt att tsunamin 2004 är bogus.

Instagram #sndb.se