• Prototyper

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #3502  by skaanlj
 
Har nu bestämt att jag kommer att sälja prototyperna.
Nu handlar det bara om var och till vem.
Överväger Tradera och Ebay men jag gillar inte möjligheten till sniping..
Dessutom vore det kul om dom stannade i Sverige.

Mvh / Skaanlj

 #3524  by washout
 
Det är ju inget snack om att du får mest pengar genom att sälja på ebay. Håller dock med om att det skulle vara kul om dom stannade hos nån svensk samlare.

Prototypsamlande är väl som tidigare konstaterat helt enkelt inte så vanligt i Sverige. Kanske eftersom det nästan aldrig dyker upp några :-)

Jag skulle själv vara intresserad av att köpa, men tyvärr inte för ebay-mässiga priser. Har ju fortfarande 60-70 spel till komplett SCN att fokusera på!

 #3527  by Kreese
 
Nån får plocka fram plånboken och se till att dessa stannar i Sverige. Det blir dock inte jag som kanske har sämst ekonomi på hela TUNG. :?

Den där Marcus kanske är lite sugen? Såg att han kommit in hit nu med...

 #3535  by Lakanman
 
Kreese wrote:Nån får plocka fram plånboken och se till att dessa stannar i Sverige. Det blir dock inte jag som kanske har sämst ekonomi på hela TUNG. :?

Den där Marcus kanske är lite sugen? Såg att han kommit in hit nu med...
Du har inte sämre ekonomi än mig du. Det kan jag lova dig. Sätter inget på det :)

 #3568  by Den där Marcus
 
Kreese wrote:Den där Marcus kanske är lite sugen? Såg att han kommit in hit nu med...
Ja, jo, sugen är jag absolut, det vore oerhört grymt med en hel bunt prototyper, men jag lider av ungefär samma "för liten plånbok"-syndrom som alla andra. Jag kan inte bjuda så mycket att auktioner känns överflödiga. Förstår att det är lite klurigt med hur spelen ska säljas. Tradera kan nog ge hygglig utdelning om det gäller ett par spel, men jag tror inte att Tradera kan hantera 15 samtidigt. Samtidigt är det ju typ omöjligt att sätta pris på spelen utan budgivning eller auktioner.

 #3577  by skaanlj
 
Lite knivigt är det.

:?: / Skaanlj

 #3652  by Hundägaren
 
Se där ja, då verkar det som man fått uppleva att ett prototyp, eller annat udda fynd, verkligen är äkta, riktigt kul :)

Lycka till med försäljningen, har som sagt varken intresse eller erfarenhet nog att kunna hjälpa dig, men jag tror säkert det kommer att gå bra !!

Jag är somsagt mer intresserad av att se bilder på de "vanliga" spelen du köpte och om du ev ska sälja även dom 8)

MVH H Ä

 #3728  by skaanlj
 
Last edited by skaanlj on 02 Nov 2005, 08:50, edited 1 time in total.

 #3730  by skaanlj
 
Last edited by skaanlj on 02 Nov 2005, 08:48, edited 1 time in total.

 #3731  by slaneby
 
har hört lösa rykten om att en prototyp gick upp mot 20 000 svenska riksdalen, måste vart en speciell då va? Vad tror du du får för en kassett? vad hoppas du på :?:

 #3740  by Lakanman
 
Har det inte kommit in bud som överstiger res.priset innan sista dagen på auktionen kommer jag att avbryta den för att förhindra snipe/sniping, det är INTE auktioneri.

Vad äre snipe/sniping??

Jäkligt fin ver av mario bros asså

 #3744  by skaanlj
 
folkow: Måste ha blitt nått tok fel där!!! :D

/ Skaanlj

 #3745  by skaanlj
 
Slaneby: Ingen aning, har inte sett någon auktion eller försäljning av prototyp innan så jag har inget att jämföra med.

/ Skaanlj

 #3754  by Kreese
 
Angående denna auktion:
http://www.tradera.com/auction/TV_spel_ ... d_20275610

Märkligt att man överhuvudtaget lägger ut den då. På en riktig auktion kan man även där vänta in i det sista innan man kommer med ett bud. Inte fasen trissar man upp priserna så mycket som möjligt, utan håller sig kall och visar sig måttligt intresserad tills rätta läget kommer. Skanlj lägger du ut auktioner bara för att kolla priserna, eller vad är syftet?

 #3758  by skaanlj
 
Kreese: Om du varit på en riktig auktion så vet du nog att auktionsutroparen "ropar" så här:

25kr första...........25kr andra............25kr tr, precis här innan auktionsutroparen hinner ropa 25kr tredje så bjuder någon 30kr.
Inte vinner väl den som då bjuder 30kr auktionen direkt?

Nej, då börjar auktionsutroparen om på:
30kr första...........30kr andra osv. osv.

Eller?

/ Skaanlj

Tillagt: Syftet är väl som för alla andra, man vill ha så mycket som möjligt för det man säljer, ellerhur?
Jag har skickat in ett förslag till Tradera att om det kommer ett eller flera vinnande bud, låt säga dom sista 5 min på en auktion så skulle man förlänga auktionen med 1 min per vinnade bud för att ge alla chansen att hinna med att bjuda igen.
Får se vad det blir av det.

Och ang. mitt res. pris så finns det där.
Last edited by skaanlj on 02 Nov 2005, 13:42, edited 1 time in total.

 #3759  by Hundägaren
 
Jag måste faktiskt också fråga dig skaanlj vad du menar med att snipa en auktion och hur du tänker när du ska ta ned den om den inte nåt upp till res priset och hur du menar med att snipning inte är auktioneri ??

Om ingen lagt bud över ditt res pris så kan ju inte auktionen snipas iaf. Kommer det ett bud den sista sekunden så får du ju bara ditt res pris oavsett om budaren lägger 100 000 i bud.
Du vill alltså inte sälja det ens för ditt res pris, är det så du menar ??

Vad är din tolkning av snipe, tror inte den är samma som min, och varför är det fel ??

Annars var spelet i grymt skick, och jag vill ju se bilder på och undrar om de andra 69 st, eller vad de var, är till salu och om de var lika fina ??

MVH H Ä

 #3761  by Bonomaul
 
Är också intresserad av de andra liren..

 #3764  by skaanlj
 
H Ä:
Visst är det som du skriver, men det hela handlar om att jag inte gillar upplägget med att man kan lägga ett bud 20sek innan auktionen slutar och sedan vinna den pga av att en annan köpare som kanske kunnat tänkt sig att bjuda högre inte hinner med det.

Har det aldrig hänt dig att du förlorat en budgivning för att senare komma fram till att du kunde ha sträckt dig lite längre, tex. lite över det budet som vann auktionen?

Mvh / Skaanlj
Last edited by skaanlj on 02 Nov 2005, 14:19, edited 1 time in total.

 #3766  by Kreese
 
Skaanlj: Ok då fattar jag din tanke bättre. Kan hålla med om att det skulle gynna dem som säljer saker om det var så att auktionen förlängs nån minut om bud kommer i sista minuten. Faktiskt en intressant tanke och förslag.

Men har man satt ett reservationspris på en auktion, och någon lägger ett bud som motsvarar detta, ser jag det inte som ett stort problem. Du sätter ju förhoppningsvis ett reservationspris som du kan tänka dig att sälja det för. Med andra ord, borde det vara nog med den summan. Allt som blir över reservationspriset blir ju en bonus. Ibland får man bonusen och ibland är varan inte så intressant så då kanske man inte ens kommer upp till res. priset...
Har det aldrig hänt dig att du förlorat en budgivning för att senare komma fram till att du kunde ha sträckt dig lite längre, tex. liteöver det budet som vann auktionen?
Jo visst har det hänt, och det kommer nog att fortsätta hända om och om igen. Det har även hänt att jag bjudit för mycket, att priset sprungit iväg som tusan. Och att man blir förbannad och bjuder och bjuder. För ett tag sedan lyckades jag och Bonomaul trissa upp en kassett till över 200 kr, vilket kanske blev på tok för högt...

Om man sätter sitt bud på 80 kr, så kanske nån bjuder 81 kr. Och man förlorar auktionen. Trist, men man har sig själv att skylla egentligen, hade man inte varit så snål och bjudit 90 spänn i stället så kanske man hade fått det.

Att handla och att sälja på Tradera är en konst, som kräver mycket träning! :) Det smartaste sättet är kanske att tänka ut en summa som man MAX vill pröjsa, lägga budet i sista minuten, vinner sen nån med 1 krona över det, så har man ju iallafall gjort ett tappert försök.
Last edited by Kreese on 02 Nov 2005, 14:27, edited 1 time in total.

 #3767  by skaanlj
 
Visst, där kan jag hålla med dig ang res. pris och allt ovan det är bonus.

Men det finns ytterligare en asspekt i det hela och det är för oss stackare som sitter med modem, vi har lite mindre chans en dom som sitter med bredband att hinna med.

Mvh / Skaanlj

 #3768  by Bonomaul
 
Dom andra spelen då? Vad var det för ena, samt ska du sälja dom?

 #3769  by skaanlj
 
Bono:

Dom andra spelen i mint. kond. är Pinball, Pro Wrestling och Hogans Alley.
Sen var det en massa andra spel, bara kassetter och bruksar, men bruksarna och kassetterna var i mint kond. då.

Mvh / Skaanlj

 #3770  by skaanlj
 
Kreese:

Det är precis det jag menar:
Att man förlorar en vara som är skitfin med futtiga 1kr. Visst är det ens eget fel men i efterhand tycker man ju att: Fan ju kunde ju ha bjudit 10kr till det hade ju varken gjort från eller till i matkassan..... :D

Mvh / Skaanlj

 #3772  by Lakanman
 
skaanlj: du behöver inte svara på mitt PM. Läste svaret här

 #4060  by Hundägaren
 
@ skaanlj:

Att blanda in hur det går till på en vanlig IRL auktion är tämligen onödigt när det snackas om en Internetauktion här.
Det är totalt skilda saker och ska aldrig jämföras öht !
Bara ordet "auktion" är det som är lika i bägge men resten skiljer sig.

På Tradera, och Ebay samt typ alla auktionssidor jag känner till, så har du en fast sluttid och innan dess kan du lägga ditt bud, punkt.
Om man vill göra det i sista sekunden eller i den första minuten är helt upp till budaren och inget en säljare ska försöka styra enligt mig.

Du har när du reggade dig på Tradera godkänt deras upplägg och regler och då är det enligt mig helt fel att du kommer med såna grejer i din auktion. Gillar man inte utformningen så får man väl skita i och använda systemet.

Och om du inte fått bud över res. priset ditt den sista dagen så kan ingen snipa den, lägger någon ett bud över ditt res. så blir det bara ditt res. som är vinnande, lär dig hur budbetjänten funkar på Tradera.
När du säger som du gjort i den auktionen så tolkar jag det som att du inte är villig att sälja det för ditt res. pris ens, du är ju orolig att du bara får det och ska ta ned auktionen i förväg.

Att buda i sista sekunden är absolut auktioneri på Traderas auktioner, det är ju fullt tillåtet.
Precis lika tillåtet som res. pris är, vilket jag däremot hoppas de kommer ta bort snarast, då det INTE är auktioneri enligt mig.
Man sätter det minsta utropet man vill ha för grejerna så får folk buda om de känner för det, att hålla på med lägre utrop och ett gömt res. pris är bara dumt och trams tycker jag.

Finns folk som skriver: "Utrop" eller "Från" 1 kr i rubriken och sen har res. pris på flera tusen, det är skitlarvigt och skulle tas bort helt.

Det värsta var en bil som låg ute och en budare började med 1 kr, sen tickade det på några till och när budet låg på 48000 la säljaren in en kommentar om att res. priset var 95k.

Tycker du att det är en auktion ??

Annonsera på Blocket eller andra ställen om man måste hålla på med res. pris och "köp nu" som ligger 1 kr över utrop, sånt är inte auktioneri enligt mig utan tillsalu annonser och här inte hemma på Tradera, enligt mig då förståss :wink:

Och ja, jag har blivit överbjuden flera ggr i slutsekunden men det är ju så det funkar. Blir jag överbjuden har jag lagt mitt "högstabud" för lågt och någon som ville betala mer vann den istället, det är ju så budbetjänten funkar.
Det är sällan du kan veta att du förlorat med bara 1 krona, du vet ju nästan aldrig vad den andra lagt för maxbud. Bara för att det blir 1 kr till i auktion betyder inte att det var vad den andra budade, återigen lär dig hur budbetjänten funkar.
Blir man överbjuden har man lagt ett för lågt "maxbud" och kan inte gnälla om någon sen vill betala mer.

Att det sen finns människor som måste använda dataprogram för att vinna auktioner får stå för dom, det tycker iaf jag är kraftigt över gränsen, men folk gör ju som de vill.

Detta var mina små tankar om Internetauktioner och jag är fullt medveten om att många kommer tycka annorlunda, och det är helt OK 8)

MVH H Ä

 #4062  by maldrok
 
Hundägaren wrote:@ skaanlj:

Att blanda in hur det går till på en vanlig IRL auktion är tämligen onödigt när det snackas om en Internetauktion här.
Det är totalt skilda saker och ska aldrig jämföras öht !
Bara ordet "auktion" är det som är lika i bägge men resten skiljer sig.
Bra sagt, tycker för övrigt att det är bra system ... då kan man ju räva till sig spel :-P fast visst har man blivit snuvad ibland.... :-(

 #4136  by skaanlj
 
H Ä

För mig är det helt OK för mig att du har en annan åsikt, det är därför vi har åsiktsfriheten.
Det jag menar är bara att om du som säljare skall sälja något vill du då inte ha så mycket som möjligt för det då??
Om res.priserna skulle tas bort skulle både Traderas provision och säljarnas inkomst minska ellerhur, eftersom då skulle alla vänta med att bjuda tills sista minuten precis som maldrok skriver:

Tycker för övrigt att det är bra system ... då kan man ju räva till sig spel

:? / skaanlj

 #4149  by Hundägaren
 
@ skaanlj:
Jag tycker som jag gör och andra får tycka som dom vill, det skrev jag ju även i slutet av mitt förra inlägg.
Sverige är ju som tur är ett fritt land :D

Jag ogillar starkt res. pris för att jag tycker dels det är falsk mot intresserade köpare att ha ett dolt lägsta försäljningspris på en auktionssida samt att det är trams att lägga ut en auktion från 1kr men sen inte sälja för det utropspriset.
Kolla t ex denna som rör spel:

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=20601975

Utrop 1kr men uppe över 3000kr men ändå ingen vinnare, du tycker alltså att detta är en bra auktion, det gör inte jag.

Jag vet inte om jag missuppfattat dina inlägg och auktionstext totalt men vad jag sett dig skriva så verkar du inte ha nån kläm på hur auktioner på Tradera funkar öht.

Förklara t ex gärna för mig hur du får ihop att säljare och Tradera förlorar pengar på att res. pris tas bort ??

Det är ju bara att man sätter den summan man lägst vill ha för varan som utropspris direkt, är då folk villiga att betala det så blir det affär och köparen ser direkt vad varan kostar.
Detta är iofs inte min ide av en auktion heller utan mera en salumarknad men det är fasen så mycket ärligare och rakare att göra så än tramsa med res. pris.

Sen tror du även, om jag fattat dig rätt, att du undviker snipning med res. pris och det fattar jag inte heller hur du fått till.
Auktionen har ju en sluttid och den är samma oavsett om det finns res. eller inte och man får lägga bud när man vill under den tiden.

Återigen, får du ett bud i slutsekunden som är högre än ditt satta res. pris så får du ju iaf bara den summan som res. ligger på, även om köparen lägger 2000kr över det.

Och varför i hela världen skulle budgivningen bli mindre om res. togs bort ? Kolla budgivningen på alla de auktioner utan res., enligt did skulle ju ingen av dessa ha bud förrens i slutminuten.
Det är väl snarare så att folk tröttnar att bjuda på dessa värdelösa 1kr auktioner när de bjudit 1000tals kronor men ändå inte har vinnande bud ?

Hur tror du att du hindrar folk att bjuda i slutminuten bara för att du har ett res. pris ??

Du får ursäkta mig men jag fattar inte mycket om hur du resonerar och får ihop dina tankar kring detta, därför undrar jag somsagt om jag totalt missförstått dig hela tiden eller om du totalt missförstår Traderas system.

Du är livrädd att folk ska bjuda i slutet på dina auktioner och tror du kan hindra det genom ett res. pris och du tar även ner auktionerna i förväg om du inte fått bud.

Vore det inte enklare om du antingen bara satt ut det du vill ha som lägst för dina grejer eller kanske struntade i auktioner helt och annonserar på Blocket och andra ställen. Där behöver du ju inte bry dig i sluttider eller res. pris alls utan bestämmer vad du vill ha för varan bara.
Du kan ju även skriva att du tar bud i en Blocketannons så bestämmer du ju alldeles själv när det är bra och färdigt.

MVH en något trött H Ä som kanske inte begriper nåt alls i kväll :)

Instagram #sndb.se