• Vem har den äldsta (lägsta serienr.) fungerande enheten?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #274428  by Pinge
 
jkan det inte vara gemensamma europeiska serienummer då?
Sverige fick ju NES innan övriga Europa därför återfinns med största sannolikhet dom första x-antal tusen här, t.ex så såldes ju 6000 enheter första året i Sverige, då hade väl inte övriga europa fått några ännu!
 #274435  by WERY
 
Fokus ligger främst på det faktum att enheten är slät på ovansidan som dom tidigare enheterna är men jag har ju nummer på den iaf så jag tar med det

4 444 701

Jämförde med andra enheter och fick fram att dessa hade högre serienummer än detta och samtliga var av den senare sortens ovansida på sina chassin
 #274438  by Pinge
 
Wery: fokus my ass!
tråden heter "Vem har den äldsta (lägsta serienr.) fungerande enheten?"
inte "vem har en slät enhet oavsett serienummer"!
 #274490  by WERY
 
Jag talade för mig själv när jag yttrade mig om vilken tanke jag fick när jag inhandlat enheten men trots det följde jag regeln och tog med numret iaf. Således har jag följt riktlinjerna för tråden även om jag inte har större fokus på serienummer i vanliga fall
 #274814  by Pinge
 
nej du skrev ett inlägg som verkade hänvisa till att diskussionen gäller huruvida plasten har en struktur eller inte! sen sekundärt så tar du med serienumret, på en amerikansk enhet också antar jag!

Image
 #274877  by WERY
 
Jag skrev bara vad jag tyckte och hur jag relaterade till att det var en tidig enhet då det har sagts flera ggr att dom tidiga är med slät ovansida. Det som var relevant för tråden vilket jag visste innan var att man skulle presentera serienummer och det gjorde jag efter att jag sagt vad jag tyckte/relaterade till
 #275414  by sundrik
 
Så du har en Amerikansk enhet med högt nummer och med samma plast som med dom med lågt nummer.
Tycker det låter som att någon bytt plasten, alt. att det är ett lågt nummer för att vara den amerikanska marknaden.
 #275435  by WERY
 
Jag är säker på att ingen har bytt skal på den. Dock jämförde jag med mina andra enheter som hade den vanliga räffliga ytan och dom hade mkt högre nummer på sig

Vad som är högt eller inte verkar ju mest relativt när man läser vad alla skriver här. Förvisso tog dom in fler enheter där men ändå...

Edit; Dom skriver ju tillverkningsår på moderkortet så nästa gång jag servar den ska jag kolla vilket år enheten är gjord. Då slås det hål på myten om att nån skulle ha bytt skal
Last edited by WERY on 20 Apr 2010, 21:05, edited 1 time in total.
 #275439  by Pinge
 
hur kan du vara säker på att ingen bytt skalet? har du haft koll på den sen den tillverkades?
knappast! :)
 #275487  by instinqt
 
Bara för att underdel och moderkort "hör ihop" (hur man nu ska veta det?) behöver ju inte överdelen göra det. Den kan mycket väl förväxlats med någon annan om en tidigare ägare servat ett par enheter samtidigt.
 #275491  by WERY
 
Men va fan det står ju på moderkortet ett årtal. Är årtalet lågt så kvittar det vilket serienummer man har för enheter som gjordes 1984-86 måste ju räknas som tidiga. Får kika på det framöver
 #275495  by sundrik
 
Det är klart. Du vet vilket årtal moderkortet är från. Men man vet inte om överdel skeppades med det moderkortet. Någon kan ha fixat till den. En gulnad som man bytt till en snyggare.

Mer än 40% av alla amerikanska hushåll hade ett NES.
 #275496  by Pinge
 
Image

på baksidan av en SMB scn kassett jag har står det "Nintendo 1985" :o måste vara unikt och värt massor eftersom det är flera år innan releasen i Sverige!
 #275590  by WERY
 
Kassetter är inte samma sak då det står så på alla kassetterna. Men det står inte så på alla enheterna utan där är det olika årtal beroende på enhet. 2 vv dom jag senast servade var en gjord 1987 och en annan var gjord 1989. Enheterna är mer noggrant märkta med tillverkningsår än kassetter mao

Sundrik: Om jag vet att tidiga enheter var släta och årtalet på moderkortet är tidigt så vet jag att det är samma chassi den kom som om inte nån har bytt skal med en annan tidig enhet. Värst vad världen är full av konspirationer helt plötsligt
 #275594  by Pinge
 
Då kan jag meddela mister wiseass att det står datum inuti dem flesta kassetter jag öppnat! Står årtal samt vecka som det producerades!
 #275605  by pyton
 
sundrik wrote:Man börjar ju undra om det verkligen är serienummer. Som denna: Pe597259

Har ju svårt att tro att det var sålt nästan 600.000st konsoler i lilla Sverige? Det finns väl ännu högre "serienummer" än den på ett svenskt NES.
Men i hela skandinavien är de rätt lite :P
 #275611  by WERY
 
pinge80 wrote:Då kan jag meddela mister wiseass att det står datum inuti dem flesta kassetter jag öppnat! Står årtal samt vecka som det producerades!
Ja innuti men du pratade först om vad det står på baksidan av kassetten och där står det alltid samma årtal.
 #275612  by mikoto
 
Pyton: Nja, det låter väl som en ganska sund summa för hela Skandinavien tycker jag, det var ju andra konsoler som såldes också får man räkna in. Master System sålde väl bättre än NES i Europa överlag? Om det stämmer och de där 600,000 var för Sverige så skulle var åttonde svensk eller så sitta med en "modern" konsol i slutet av 80-talet. Det låter inte trovärdigt.
 #275850  by instinqt
 
Är det verkligen rimligare att Bergsala förde en separat serienummerföljd för enbart Sverige (och separata för övriga länder i skandinavien?) när det handlar om skandinavisk import och en regionskod som gäller för just hela skandinavien?

Då måste det finnas 3-4 exemplar av varje serienummer ganska långt upp i sifferkombinationerna och...varför ska man ha serienummer på något om det ska finnas 3-4 identiska exemplar i slutändan? :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Instagram #sndb.se