• Bästa NES spelen - Topplista!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #354877  by 0LD5K00L
 
Jag tycker smurfarna är rätt underhållande, långt ifrån min top 5 men ändå bra enligt mig :) . Det finns betydligt mycket värre spel till NES.
 #355172  by Miller
 
1. The Legend of Zelda
Tog mig i kragen och spelade ut detta i somras. Har varvat det 3 gånger sedan dess. Ett spel jag inte klarade som ung men ändå gillade är idag ett av de bästa spelen jag fått nöjet att spela.

2. Super Mario Bros. 3
Bästa plattformsspelet till NES.

3. Mother
Sofistikerat, utmanande och annorlunda. Inte ett spel för alla men definitivt något för mig.

4. Crystalis
Fantastisk (och bortglömd i Sverige åtminstone?) Zelda-klon som känns fräsch än idag eftersom jag bara spelat det på äldre dagar.

5. Mega Man 3
Näst bästa plattformsspelet till NES.

Bubblare:
Mega Man 2 & 5, Final Fantasy 3, Metroid, Super Mario Bros.
Last edited by Miller on 01 Jan 2011, 22:57, edited 1 time in total.
 #355183  by andersb80
 
Lite förvånande att Gun.Smoke hamnar på listan, det är inte direkt en av klassikerna man tänker på när man tänker NES
 #355197  by Leopardkungens
 
Gun Smoke INTE en av klassikerna :o ? Skrev du fel eller menade du det? Det är väl nästintill så klassiskt spel som ett spel kan va :D .

Riktigt svårt att lista spel men 8 av toppspelen utan någon speciell ordning:
Super Mario Bros
Super Mario Bros 3
Ghost n Ghoblins
Gun Smoke
RC Pro Am
Life Force :D
Mike Tysons Punch out
Mega Man 2
 #355206  by Omega Supreme
 
1. The Legend Of Zelda
2. Mike Tysons Punch-Out!!
3. Super Mario Bros. 3
4. Zelda 2
5. Mega Man 2
6. Mega Man 3
7. The Goonies 2
8. Life Force Salamander
9. Probotector
10. Super Mario Bros. 2

:good:
 #355234  by Ufouria
 
Life Force var otippat! Dock ett väldigt bra spel, det håller jag med om. Mysigt framförallt och bra musik.
 #355401  by Silvervirvelillusion
 
Sanna wrote:Life Force /.../ Mysigt
Ja, det är så mysigt när hjärnan fumlar runt med sina blåfrusna stela armar. :D

Det är ett bra spel, ja. Men ettan är så klassiskt klassiska spel blir nästan, så därför minns jag mycket mer av det.
 #355437  by Pinge
 
ettan? är det det som bara heter salamander?
 #355592  by R.J
 
Silver & Pinge: Life Force Salamander är väll det fullständiga namnet? Och javisst är det en uppföljare på Gradius.
Som jag för övrigt tycker är 2 helt underbara Shoot 'Em Ups. Vill testa Parodius som ska va lite parodi på Gradius. (Varav namnet antar jag.)

Och om jag ska försöka hålla mig till topic så är jag nog för djupt ner i rpg träsket just nu för att göra en rättvist tio i top lista.
Här kommer iaf ett par favoriter utan någon som helst ordning:
  • Probotector
    Punch-Out!
    Bubble Bobble
    Zelda 1 & 2
    Castlevania 1
    Mega Man 2
    Kirby
    Metroid
    The Guardian Legend
 #355624  by Ufouria
 
Jag ser ingen som helst likhet mellan Gradius och Life Force förutom att de båda är shumps. :s I Gradius flyger man väl inte ens "uppåt" och man möter inte otäcka bossar utan endast extremt tråkiga i princip likadana flygande mojänger till bossar. Man vet ju inte ens när nästa bana tar vid. Har iofs nästan aldrig spelat (spelar en miljon hellre Life Force).
 #355843  by R.J
 
Sanna: Samma power-ups i båda spelen med va?
Har för mig att Gradius är namnet på planeten man ska "rädda" i både Gradius och Life force, Inte helt hundra men tror det.
 #356446  by Jedvard
 
Punch Out
Legend of Zelda
Kid Icarus
Metroid
Ninja Gaiden
Gun Nac
Heavy Barrel
Gun Smoke

aaarghhh!!! finns ju så många jag vill ha med :)
 #358001  by 3gengamern
 
Efter moget övervägande har jag kommit fram till att detta för stunden är min personliga lista över de tio bästa NES-spelen någonsin (av dem som jag hitintills testat) utan inbördes rangordning. Fast om man tittar riktigt noga så går det nog ändå att gissa sig till vilken titel som är min absoluta favorit. ;)

Blue Shadow
Ducktales
Ducktales 2
Guardian Legend
Mega Man 2
Nord å Syd
Power Blade
Shatterhand
Super Mario Bros. 3 :D
Legend of Zelda
Last edited by 3gengamern on 19 Nov 2015, 14:50, edited 1 time in total.
 #358383  by toffe-86
 
Punch-Out!!!
Battletoads
Gun Smoke
Ducktales
SMB 3
Batman
Mega Man 2
Bubble Bobble
Turtles 2
Chip N Dale
Utan någon ordning, förutom översta :good:
 #359442  by Ufouria
 
Sanna wrote: 1. Mega Man 1
2. Mega Man 2
3. Shadow Warriors 2
4. Mega Man 5
5. Ghosts n Goblins
Kickar ut MM 5 och lägger till Contra Force. :birdo:

Ny lista alltså:
1. Mega Man 1
2. Mega Man 2
3. Shadow Warriors 2
4. Ghosts n Goblins
5. Contra Force
 #359534  by Early90s
 
Har också ändrat min top-5.

1. Super Mario Bros.
2. Chip n Dale
3. Super Mario Bros. 3
4. Power Blade
5. Castlevania

Har på känn att den kommer att ändras igen :-k :lol:
 #359789  by nes_nerd_no_1
 
Vet inte om jag redan har skrivit i den här tråden (orkar inte kolla upp det heller :$ ), men här är dagens topp 5-lista iaf :yes: :

1. Mr Gimmick, Spelet som har allt! Skön handkontroll, roliga & varierande banor, underbar musik & grafik, och dessutom en av spelhistoriens gulligaste lilla fåntratt till huvudperson! Helt enkelt ett mästerverk i 8-bitar! :D

2. Punch-Out!, Också ett riktigt roligt & varierande spel, trots att gubben står på samma plats i hela spelet, samt att man bara kan röra gubben några centimeter på skärmen åt gången så blir det aldrig långtråkigt! Som någon skrev i Level (på ett ungefär); "Punch-Out! är inte ett sportspel! Det är ett spel som består av en massa olika bossar".

3. Bubble Bobble, världens bästa 2-player spel helt enkelt! Inte nog med att det var det absolut första spelet som jag någonsin spelade (vid 5-års ålder, visserligen på en C64:a), det är dessutom ett otroligt gulligt, roande & stort spel, med härlig pedagogik där man får mer poäng för frukter än vad man får för godis, samt att spelet uppmuntrar till samarbete & vänskap! :) :love:
Och dessutom så får man reda på svaret om vad meningen med livet är när man klarar det... :woot:

4. Mega Man 1-6 och 9:an, (jag vet att det är sju spel & inte ett, och dessutom ett Wii-spel, men så får det vara!) Jag kanske inte har en lika stor MM-samling som Sanna, men på ett emotionellt sätt så ser jag mig själv nästan som en manlig variant av Sanna just när det kommer till kärleken för Mega Man! Om det här var en tråd om vilken NES-karaktär man tyckte bäst om så hade jag nog sagt att MM hade fått komma på 1:a plats. Jag tycker att alla sju spelen är tokroliga, och även om jag har en viss inre rankordning så är det här helt klart min favoritserie till NES (och även 9.an till Wii...), och det är ett gäng spel som jag aldrig kommer att tröttna på! :)
10:an är dock inte med, av den enkla anledningen att jag inte har hunnit spela det ännu...

5. Super Mario Bros 2, också ett spel som jag älskar, och alltid har älskat! Stämningen, att man kan välja olika karaktärer, de olika banorna där man får gräva i sand, rida på gigantiska fåglar, slåss med transexuella ödlor & dessutom spela på enarmad bandit! Vad mer kan man önska av ett spel, liksom? :D
 #360345  by Kreese
 
Sjukt bra inlägg nes_nerd kvalitativt läsning som skulle kunna platsa som en artikel i en speltidning! Så mycket roligare att läsa än alla listor utan motiveringar!

Måste ta mig en funderare och plocka ut mina favoriter och motivera på lika föredömligt sätt!
 #360354  by nes_nerd_no_1
 
Tack! :)
Avskyr listtrådar, där folk droppar namn/titlar/spel/karaktärer utan att ge någon motivering på varför deras lista ser ut som den gör, så jag tänkte att jag skulle föregå med ett gott exempel genom det där inlägget... O:)


Edit: Nu bestämmer ju inte jag, men skulle vi inte kunna göra så att vi har krav på motivering för dem som vill skriva in sina topp-5-listor?
Så som jag gjorde i den här tråden: viewtopic.php?f=21&t=10829

Som sagt, det är bara ett förslag... :-w
 #360533  by Miller
 
Tycker alla som postat senaste månaden tar sig i kragen och motiverar som dat numbah one nerd just gjort :)

Edit: Skrivit längre upp men postar igen, what the hell :)

1. The Legend of Zelda
Tog mig i kragen och spelade ut detta i somras. Har varvat det 3 gånger sedan dess. Ett spel jag inte klarade som ung men ändå gillade är idag ett av de bästa spelen jag fått nöjet att spela.

2. Super Mario Bros. 3
Bästa plattformsspelet till NES.

3. Mother
Sofistikerat, utmanande och annorlunda. Inte ett spel för alla men definitivt något för mig.

4. Crystalis
Fantastisk (och bortglömd i Sverige åtminstone?) Zelda-klon som känns fräsch än idag eftersom jag bara spelat det på äldre dagar.

5. Mega Man 3
Näst bästa plattformsspelet till NES.

Bubblare:
Mega Man 2 & 5, Final Fantasy 3, Metroid, Super Mario Bros.
Last edited by Miller on 02 Jan 2011, 07:06, edited 1 time in total.
 #360552  by 0LD5K00L
 
Då kan jag börja :yes:

1. Super Mario Bros., Detta är nog det spelet jag har ägnat mest tid åt i hela mitt liv, och jag har fortfarande inte tröttnat på det. Det gäller att upptäcka djupet i det hela och sedan är man fast vid spelet för alltid. SMB visar en oerhörd kreativitet på alla fiender, karaktärer och inte minst miljön. :) Både musiken och leveldesignen är ett rent mästerverk. :birdo:

2. Zelda II: the adventure of Link, Den här titeln har åkt upp i min topplista på den senaste tiden, precis som SMB så gillar jag detta allt mer och mer desto fler gånger jag spelar det. Förstår inte varför så många inte tycker om det här spelet, plattform delen och speciellt stridssystemet fungerar oväntat bra. konceptet med att man uppgraderar sig själv, lär sig nya trollformler genom att lösa små problem i varje ny stad fungerar också väldigt bra. :)

3. Shadow Warriors/Ninja Gaiden, Först verkar det som vilket annat plattformspel som helst tills man upptäcker hur orättvist svårt spelet visar sig vara. Detta tvingar en att bemästra precisionen i hoppen och inte minst ens reflexer. När man slutligen lyckats med det är det så fruktansvärt tillfredsställande att slakta allt som kommer i ens väg. :D Slutligen som en krydda på det hela får vi ett par väldigt imponerande filmfrekvenser emellan banorna.

4. Super Mario Bros. 2(LOST LEVELS!), Om jag gillar ettan så mycket är det knappast svårt att lista ut att jag gillar detta med då fysiken i spelet är nästintill identisk. Just nu ligger den en bit ner i min topplista pga den lilla tiden jag spenderat med att spela det, så i framtiden förväntas spelet att gå upp en bit. Tuffare utmaningar uppskattar någon som jag som lagt ner alldeles för mycket tid på det första spelet i serien. :lol:

5. Castlevania, precis som SW/NG förekommer det orättvisa utmaningar(Medusa-huvudena*host* :D ) som gör spelupplevelserna mycket roligare när man väl lyckats klara av det. Vi har en karaktär med väldigt klumpiga men ändå realistiska hopp, tillsammans med sin trogna piska går han ensam in till draculas fruktade slott. Även om spelet har sina missar här och där överskuggas dem av den enormt bra spelkänslan. :love:
 #360560  by Mango
 
Nytt år, ny lista!

1. Mega Man 2

Kan inte beskriva med ord hur mycket jag älskar det här spelet! Allt från den fartfyllda musiken till de varierande, actionspäckade banorna och bossarna. Sjukt bra design rakt igenom och det blir aldrig "för svårt" så man fastnar och ger upp. Mega Man är dessutom tillsammans med Zelda och Mario en av de karaktärer som enligt mig representerar Nintendo bäst! Gillar alla MM-lir, men om jag måste välja ett får det bli 2:an.

2. Final Fantasy

Spelet som öppnade mina ögon för JRPG, en genre jag spenderat tusentals timmar med genom åren. Simpelt RPG som håller än idag. En given favorit i samlingen.

3. Blue Shadow

En av mina nyare upptäckter. Finns det något coolare än ninjas? Det här spelet har allt ett ninjaspel behöver. Ganska svårt mot slutet, men allt nötande belönar sig i längden :)

4. Duck Tales

Det är någonting med att hoppa runt på en käpp genom hela världen och samla skatter som tilltalar mig. Snyggt spel med bra musik.

5. Lolo 2

Ett riktigt mysigt spel med finurliga pussel och gulliga monster. Man behöver aldrig känna sig stressad utan kan lösa problemen i sin egen takt. Många charmpoäng :good:

_____________________________________________________

Bubblare:

Maniac Mansion, Startropics, Chip n Dale, SMB 2
 #360594  by Tao
 
Oj vad svårt att bara välja 5 st ^^ provar ändå!

Mega Man 2
Punch Out!!
Zelda II
Zelda
Gun.Smoke
 #362761  by KingKupa
 
Kanske fel tråd för mig men hey, jag är en färsking här! ;)

Iaf, jag har snickrat ihop en lista av spel att köpa. Där 1 representerar det som jag vill ha mest osv osv.
Detta är inte baserat på dom bästa spelen jag spelat utan dom jag blivit mest rekommenderad eller som har en nostalgis känsla då jag körde några av i mina småskorsdagar.'

1. Castelvania
2. Zelda
3. Metriod
4. Batman
5. DuckTales
6. Double Dragon II: The Revenge
7. Castlevania II: Simon's Quest
8. Snake Rattle 'n Roll
9. Little Nemo: The Dream Master
10. Kid Icarus
11. Castlevania III: Dracula's Curse
12. Ninja Gaiden
13. Super Mario Bros. 1-2-2
14. Zelda II
15. Bionic commando
16. River City Ransom
17. Rygar
18. Mega man 1-2
19. Gun Smoke
20. Blades of steel
21. Mike Tyson's Punch-Out!!
22. Micro Machines
23. Excitebike
24. Turtles
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Instagram #sndb.se