• Bästa NES spelen - Topplista!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #138736  by Ufouria
 
Alltså jag gillade verkligen SMB1 när jag fick det som barn (medföljde mitt Action Set) men jag gillar det inte längre.
 #160308  by Smart Cat
 
Om inte Sanna har något emot att räkna röster på nytt så skulle jag vilja pitcha den här tråden lite.
Vi har en massa nykomlingar vars röster jag gärna vill höra.
 #160316  by Ufouria
 
Bra idé! Tror jag har kvar excelbladet där jag räknade samman rösterna så det är lätt att lägga till fler.
 #160329  by goguran
 
SMB 1
Legend of Zelda 1
Batman
Star Wars
Super Spike V'Ball

jag föregår med gott exempel av oss nykommlingar å börjar. jag ger väl alla 3 poäng, svårt att lista. första är väl ingen större överaskning. lika roligt varje gång, synd att lost levels aldrig kom till sverige, annars hade det nog varit långt efter. Zelda självklar. inte kört 2an så mycket, sist jag gjorde ett försök resettades kassetten efter näst sista slottet =( så det förstörde lyckan lite. Batman skitbra spel med skön känsla och lagom svårt. star wars har ju påpekats innan att det är en outsider men jag tycker det är riktigt bra. som nes fantast kan man inte vara perfektionist ;) super spike är underbart spel, för ett år sen va det enda jag å en kompis gjorde var att skriva c uppsats å varje paus gick till superspike, ett av dom bästa att att köra multiplayer på. Bara det att sista matcherna går mot den ryska armen och top gun killarna höjer ju en del. smb 3 som leder är jag riktigt trött på men hade man inte spelat det så mycket hade det nog varit i topp.
 #160356  by osiris
 
Zelda 2
Mr.Gimmick
Punch out
R:C Pro am
SMB3

Svårt de här men tror de får bli dessa fem!
 #160366  by Shigeru
 
1. Mega Man 2
2. Little Nemo
3. Gun Smoke
4. Mega Man 3
5. Chip & Dale

Bäst högst upp

Det är massor med spel jag aldrig haft nöjet att pröva så det är troligen flera som hade kunnat knycka platser på listan. Hade väl egentligen kunnat smälla in fler Mega Man på listan också men känns tråkigt :P
Last edited by Shigeru on 19 May 2009, 23:11, edited 3 times in total.
 #160444  by yip_man
 
Megaman 1 & 2
Battle city
SMB2&3
Castlevania 1 & 2
P.O
Armadillo
Metroid
Kid icarus
 #160450  by Ufouria
 
Bara 5 spel yip_man. Antingen i ordning från bäst till 5:e bäst (poäng 5, 4, 3, 2, 1) eller 5 utan bestämd ordning (3 poäng på varje).
 #160455  by loopdevil
 
Punch Out
Zelda 2
Zelda 1
R.C Pro Am
Bionic Commando

Fick bli fem spel jag gillade i barndomen och som jag fortfarande älskar som vuxen. Annars har ju smaken ändrats en hel del. Tex älskade jag SMB 3 som barn men nu känns det halvtrist. Dock har man ju upptäckt spel nu i vuxen ålder som man inte spelade som barn, Ufouria tex, som mycket väl hade kunnat va me här men som faller bort eftersom jag inte har nån nostalgi runt just det spelet.
 #160458  by Chefren
 
Jag vill slå ett extra slag för Metroid. Skam att den inte är på top 10!

Zelda 1
SMB3
Megaman 2
River city ramsom
 #160468  by Chefren
 
:-k

Metroid -> 5p
River city ramsom -> 4p
Zelda 1 -> 3p
Megaman 2 -> 2p
SMB3 -> 1p

Alla förtjänar egentligen 5p men rangordnade efter vilka jag tycker förtjänar en högre plats på listan.
 #160587  by Pinge
 
Battle City kom inte till nes annat än som pirat! [-X
 #160844  by nissling
 
Min lista är inte särskilt svår att göra för mig.

1. Super Mario Bros. 3
2. MT Punch Out
3. Metal Gear
4. Castlevania
5. Ninja Gaiden
Last edited by nissling on 21 May 2009, 12:32, edited 1 time in total.
 #160845  by nes_nerd_no_1
 
Fortfarande så ska man bara välja fem spel Nissling! ;)


Räknas FC & FDS med på den här listan, eller är det bara renodlade NES-spel`:koopa:
 #160846  by Ufouria
 
nissling: Bara 5 st spel, antingen i ordning från bäst till femte bäst (poäng 5, 4, 3, 2, 1) eller utan bestämd ordning och då får alla 3 poäng.
 #160847  by nissling
 
Jaha, men då är det väl bara att man kapar listan jag gjorde efter Ninja Gaiden? ;)

EDIT: Fixade till det nu, man lär sig av sina misstag. :)
 #160849  by Ufouria
 
:good:

Edit: Helst bara renodlade NES spel, men vill man nämna något FC så kan man väl göra det. Chansen att spelet bidrar med poäng mer än en gång och hamnar på en topp tio lista är däremot liten.
 #164564  by Frezy_man
 
trodde det var en deadline som sedan länge var passerad ](*,)

1.Mega Man 2
Det är tight att rangordna Mega Man spelen och jag ville ju inte bara ha Mega Man spel på listan ;) Mega man 2 har bra ban-design och grafik för sin tid, bästa spelmusiken någonsing, roliga vapen, roliga boss mönster, bra och enkel kontroll och dessutom två svårighets grader samt password system.
Mega man ett stycke av lite allt möjligt. Hög konst, bra musik och sann spelglädje.

2.Super Mario Bros 3
Det finns ganska många sega slowscrollers och någon, som vanligt, tråkig simbana... Om man nu inte vet vart grod-dräkten finns.
Annars hade ju Super Mario bros 3 och Mario world varit världensroligaste plattforms spel. Dessutom det djupaste och överlägset mest välgjorda spelet till NES. Det är (precis som första Super mario bros en gång var), ett av de bästa spelen någonsin. Det är fakta.

3.Contra
Contra startade run n gun genren och spelet håller än idag. Några feta melodier och grymma vapen. Sällsynt med lagg (!!!). Kanske Base banorna är trista men ändå var de ganska nytänkande och kul.

4.Punch out!!
Världens bästa single-player-fighter...Fortfarande!

5.Ninja gaiden 2
Plats nummer fem var osäker. Batman, Zelda eller Gun smoke? Ninja gaiden 2 är bästa spelet i serien. På grund av klonerna som är helt suveräna. Bra musik och långt ifrån så frustrerade som första spelet i serien.
 #164569  by Ufouria
 
Tack!
Kul att du valde NG 2 och inte ettan. Tycker själv 2an är mycket bättre på alla sätt.

Tänkte sammanställa den uppdaterade listan på söndag så ni som inte ännu "röstat" får gärna göra det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Instagram #sndb.se