• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #848180  by Andreas No 1
 
Förr i tiden tyckte man det var svårt, kom bara till fjärde bossen. Nu är det egentligen bara bossen på bana 4 och 5 som kan vara lite småjobbiga ibland, men man klarar alltid av dem. :) Ett tidigt bra spel till NES
 #848204  by snotcrow
 
Igår var jag hemma hos rakapparat och lekte. Vi plöjde först lite motståndare online i smash. Sen gick vi över till NES och försökte klara power blade 2 samt blaster master. Men vi misslyckades.
Så för att få tillbaka självförtroendet så drog rakis igång lilla sjöjungfrun.
Det var lätt och kort:)
 #848206  by Ufouria
 
Ni kunde ha dragit igenom Power Blade 1 också. Kort, lätt och bäst!!! Tvåan var en extrem besvikelse för en Power Blade 1 älskare :(
Sjöjungfrun är skönt flyt i.

Har plockat fram min Retron 5. Funderar på att spela DD 1 med savestat när jag kommer till väggen.
 #848209  by Ampullah
 
Rakis - Vi får köra igenom Shadowgate nästa gång, jag hade det som liten och har klarat det ett par gånger. Minns inte allt glasklart dock...
 #848598  by Jonsonov
 
Ashaman wrote: 01 Jan 2019, 11:56 Snyggt Jonsonov! Vad tycker du då?
Menade du vad jag tycker om Little Nemo? Jag tycker att det är ett bra spel. Härlig musik och mysiga banor. Som en dröm;) Sen är det ganska svårt och lite knölig kontroll ibland med vissa av djuren, men annars ett spel värt att spela genom:) Som sagt, tålamod krävs. Men så är det med nästan alla nes-spel.
 #848614  by Ashaman
 
Härligt!

Jag hade det som barn så jag har en nostalgisk känsla till det också, dock kom jag aldrig förbi vattenbanan när jag var liten. Jag fattade inte grottan.

Jag har spelat igenom det några gånger i vuxen ålder och håller med dig! Fin grafik. Bra musik och sådär trollskt så man kan drömma sig iväg som barn iaf. Vi hade det som ”Vi spelar nes tillsammans” för några månader sen. :)

Kan rekommendera Bucky O’hare, och Little Samson också. Det är iof lite mer Mega man i stilen än Nemo :)
 #848695  by Jonsonov
 
Jag kom nog också som längst till vattenbanan, men kommer inte ihåg mer än så om det var grottan som ställde till det.
Tror jag köpte tillbaka det för ett par år sen, men har inte spelat det seriöst förrän nu, så för min del har det inte blivit alls mycket i vuxen ålder. Kul att jag tog tiden nu i alla fall! :)
Får kolla upp vad ”Vi spelar nes tillsammans” är för något.

Little Samson är bara ganska dyr att köpa och jag vill helst spela på originaluppsättning med konsol och retro-TV såklart! :) Bucky ser inte speciellt rolig ut, men vem vet, kanske är den bra.

EDIT: Jaha, nu såg jag. Jag har ju till och med röstat och tittade på livestreamen ganska länge när Little Nemo spelades :)
Last edited by rakapparat on 03 Jan 2019, 18:37, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte!
 #852400  by SCHNEIER
 
Sprang igenom Kung Fu två varv igår utan att knappt förlora nån energi. Det sitter i ryggmärgen, det där spelet. :lol:

Sen var jag på väg mot att klara Chip'n'Dale utan att förlora något liv, men spelet hängde sig strax innan slutbossen. Busenkelt, men roande spel!
 #853265  by segasonic
 
20190414_085807.jpg
20190414_085807.jpg (25.53 KiB) Viewed 18147 times
 #858707  by Nightstalker
 
Probotector utan powerups.
Jag tänkte börja harva detta igen och igår körde jag igenom det en hög med gånger :good: bästa tiden blev 16:33, jag har tappat en del :lol:
 #859161  by Ludu
 
R.C. Pro-Am enligt mina egna kriterier! Jag gav det flera försök men till slut insåg jag att det var för mycket begärt av min hjärna att memorera 24 snarlika banor. Oljefläckar och banor med enbart två varv blev mina värsta fiender och missade jag att plocka upp powerups blev senare banor genast betydligt svårare.

Nej, för att faktiskt ta mig igenom spelet tittade jag på kartor inför varje race så att jag kunde planera min rutt. Det blev så mycket roligare när jag inte blev ständigt överraskad av nya hinder och tro mig – det blir ändå ingen dans på rosor! Jag satte som mål att ta mig igenom det första varvet av 24 banor med minst 60p (guld=3p, silver=2p, brons=1p). Till slut blev det följande resultat :D
ImageImage
När jag ändå var igång passade jag på att testa R.C. Pro-Am II oxå. Med ett inbyggt poängsystem och riktigt slut behövde jag inte hitta på egna regler. Det var lättare att ta sig långt i tvåan med ett mer förlåtande continuesystem. Däremot var bokstäverna som uppgraderar bilens chassi mycket krångligare att hantera och från bana 20 och framåt gick det i princip aldrig att hänga med klungan som gasade iväg med ilfart. Jag började köra samma taktik med att kika på kartor igen och fick då även bekräftat att man trots fullt uppgraderad bil med bästa motorn och däcken ändå blir ifrånkörd på varenda raksträcka på sista banorna. Tack och lov hade jag ett sånt rejält försprång poängmässigt från de tidigare banorna att det inte gjorde något att jag mest kom tvåa och trea mot slutet. Det var nästan aldrig samma bil som knep förstaplatsen ändå så i slutändan blev resultatet:
ImageImage
Nu när dessa är avbockade kan jag återgå till att spela dem som det förmodligen är tänkt: villkorslöst och bara se hur långt jag kommer :D
 #860657  by Ashaman
 
Bra spel! Jag kom nog till näst sista banan när det begav sig tror jag. Har också klarat det flera gånger i vuxen ålder dock. Förjävla bra musik!

Mitt senast klarade är Metroid. För första gången egentligen. Spelade dock med karta. Hade inte löst/orkat lösa det utan kartan...
 #860660  by Ludu
 
@Kotan Hur långt brukade du komma under de misslyckade försöken? :) Jag har bara klarat det en gång, måste ta tag i att köra lite repriser snart...

@Ashaman Utan karta blir det ju en mardröm :o Med karta och en rutt som man själv planerar blir det däremot mycket trevligare. Jag tycker kanske inte lika trevligt som @Sonefors gör men då Metroid: Zero Mission i mitt tycke är topp 5 (om inte allra bäst) till GBA kan jag ändå uppskatta originalet under rätt omständigheter. Jobbigt att farma liv när man dör bara :nogood:
 #860666  by Sonefors
 
Jag googlar fram en karta ibland men kör oftast utan större delen av spelet. E-tanken i början lämnar man och använder endast om man dör på moderhjärnan för att slippa farma. Om man däremot dör IGEN så blir det jobbigt. Det var i ett sånt läge mitt PSP åkte in i väggen. :lol:
 #860875  by Kotan
 
@Ludu Var nog inte så långt, säkert bana/värld 3 som max förr i tiden. Mycket möjligt att man inte tog sig ens genom bana 2 :)
Nu är det inte några större problem, förutom värld 4 där man ska hoppa till plattformar som rasar och hinna hoppa vidare. Fysiken i spelet är inte så förlåtande när man står på ett föremål som åker neråt. Finns ett irriterande hopp nära början på bana 5 också. Men det tror jag att jag lärt mig nu.
Mesta i spelet är väl egentligen bara att memorera banorna och vilken fiende som kommer när :)
 #863332  by Ludu
 
Strax innan middagen igår kände jag för att sätta igång med Fester's Quest. Jag var lite orolig över att jag gjort ett misstag att inte äta först då minnet från ett tokgammalt AVGN-avsnitt gav bilden att det skulle vara megasvårt och utdraget. Så här i efterhand måste jag medge att det inte var några konstigheter alls :?

Likt Blaster Master såg jag till att i början tillbringa 5-10 min till att uppgradera min pikadoll till max och efter det hade fienderna aldrig någon chans. Allt gick mest ut på att lista ut vart man ska och oftast var det bara att följa en rätt uppenbar rutt, i princip en walking simulator! Det var lite småtrevligt att gå runt och utforska men det går oxå riktigt långsamt. 3D-labyrinterna hade jag dock klarat mig utan. Inte bara för att de var förvirrande, det var mest för att de blinkar varje gång man rör sig så det är rätt jobbigt för ögonen.

Så i grund och botten inget toppenspel men det vägdes ändå upp av grym SunSoft-musik och det är rätt tillfredställande att det inte finns någon märkbar maxfrekvens på dina skott. Trycker du 24 ggr/s skulle det inte förvåna mig om det faktiskt skjuts 24 skott :lol: En svag rekommendation att testa det ger jag åtminstone :good:
 #866250  by FrankenGraphics
 
Swords and Serpents! Men det var hårigt för jag tog den långa bestraffningsvägen iom att jag inte orkade komma ihåg alla ledtrådar man får.

Lade också märke till att random rolls när man börjar spelet i stort sett bara är som att välja svårighetsgrad. Frånsett "fel väg" på sista nivån så blir spelet lite väl enkelt om man som jag är nervös över att ha bra stats från början.

Spelet tappar också sin spänning när man inser att pengar inte längre spelar någon roll (väldigt tidigt) och att dö är ett bra sätt att warpa tillbaka till närmsta tempel vilket sparar massa tid från att gå dit och hela sig.
  • 1
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 227

Instagram #sndb.se