• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #866292  by WERY
 
Det är ju likadant i Rygar när man kör speedrun. Om man befinner sig på "världskartan" och hoppar i sjön, så sparar man tid på att gå tillbaka till ingången, eftersom man alltid börjar där när man dör.
 #866463  by Ludu
 
Burai Fighter

Jag trodde att mina tre varv i Deluxe-versionen på Game Boy skulle ge mig fördel i originalet. Icket!! NES-spelet är så sjukt mycket svårare. Snabba fiender, ibland svårt att se skott och stundvis helt omöjligt om du inte har några kobolt-bomber. Många av försöken gick åt skogen enbart för att fienderna inte behagade att lämna ammunition efter sig och det går inte att hantera en svärm från vardera sida samtidigt. Det kunde bli rejält tröttsamt men jag är riktigt envis och kunde efter både Albatross och Ace ta mig igenom Ultimate och enligt eftertexterna ”finish an unbeatable game”.

I slutändan föredrar jag nog GB-spelet. Kanske sämre i sig men jag föredrar när utmaningen inte ger blåsor på tummarna :$
 #866478  by Ufouria
 
Kul att du spelade Burai Fighter även till NES! Bra jobbat! :good: Jag gav upp på sista banan (gav upp ganska fort). Fick upp ögonen för spelet när det var en tävling eller liknande (typ "Vi spelar") på NintendoAge för många år sedan. Spelet var helt i min smak om än lite väl svårt.
 #867506  by Ludu
 
Jag hade helt missat att offentliggöra det här som jag skrev tidigt i september :o

Jag gjorde slag i saken och köpte mig en PAL-B kassett av Teenage Mutant Hero Turtles: Tournament Fighters. Det handlade mest om att komplettera i TMHT/TMNT-samlingen och jag hade egentligen inga höga förväntningar. Hur bra kan ett fighting-spel på NES egentligen vara?

Men fasen vad jag blev imponerad! :D Jag är så sjukt långt ifrån att räkna bildrutor och hålla på med tier-listor när det kommer till fightingspel, jag är bara ute efter spel som är roliga att spela och jag förvånades över hur smooth fightingen var. Mycket mer Street Fighter Alpha på GBC och mindre Street Fighter II på GB.

Jag spelade igenom storyn som Michelangelo men hade lite problem med Shredder. Efter ett par försök visade det sig att jag behövde spela mycket mer defensivt än vad jag gjort mot resten. Till en början lite jobbigt med begränsade continues och att börja om från början, men jag hade så kul att det inte tog emot så mycket. Det tar inte heller mer än 10 minuter att vara tillbaka till Strimlis. När han fått käka grus fick jag se en för formatet riktigt snygg slutsekvens som knöt ihop säcken.

I sann Konami-anda möttes jag även av ett ”Challenge the hard mode next time” så jag satte igång ett nytt försök på storyn med den högre svårighetsgraden. Mike höll inte längre måttet och Leonardo var inte mycket bättre. Det var när jag började spela väldigt defensivt med Raphael och i princip bet ihjäl varenda motståndare som jag började ta mig någonstans. Jag tog mig till Oroku Saki flera gånger men på hard kan han parera varenda försök till attack. Det handlar enbart om att greppa tag i honom när tillfälle ges annars kontrar han med en slagcombo som äter up en tredjedel av livsmätaren.

Strategin att bitas följt av den E. Honda-doftande flygskallningen var det som till slut fick honom på fall. Jag möttes av samma fina avslutning men istället för en utmaning om att spela på en högre svårighetsgrad fick jag som bonus se… eftertexterna :lol: Exakt samma slut i övrigt så ni missar inget av att spela på normal. Hard är enbart för lite extra omspelningsvärde och jag tycker absolut att det här var värt att spela om.

Långt över förväntan! Jag gillade det skarpt :good:
 #867517  by smaugur
 
Bra jobbat! :good: Jag har inte spelat TMHT-Tournament Fighters på nes men jag blev sugen när jag så det på youtube och läste ditt inlägg.
 #867972  by KarlChristianLund
 
Har fått fnatt på Ninja Gaiden. Jävligt roligt men satan nu ska tiderna tightas till.
Attachments:
125329203_278365873608941_1961310117751607764_n.jpg
125329203_278365873608941_1961310117751607764_n.jpg (48.03 KiB) Viewed 15769 times
 #867979  by Ufouria
 
Kul :good: Men det är tråkigt att man är tillbaks på ruta ett om man inte spelat det på 2-3 år. Det gäller iofs nästan alla spel, iaf de som kräver memorering av fienderna och taktik. Jag skulle t ex inte komma ihåg vilken väg man ska ta i Power Blade vilket gör det jobbigt att spela det igen (hamnar alltid i återvändsgränden). Vet heller inte om jag skulle orka pallra mig igenom Blaster Master igen (det är otäckt svårt mot slutet) eller Turtles (också svårt att minnas vart man ska gå in och sista snutten på spelet är brutalt om man inte spelat det på länge).
 #867987  by KarlChristianLund
 
Haha nej fan 10 minuter vore något. Världsrekordet är ju på 11:38 vilket är sinnes! Men jag har bara gjort 95 försök och Arcus över 40.000 försök. Det där sista finliret lär vara insane!

Power Blade verkar roligt, aldrig kört igenom det. Ett utav de bättre spelen till NES väl?

@Nightstalker Endast 95 försök så inte så jättelänge.
 #867998  by AndiOne
 
Snyggt KCL!!!
Kommer ihåg när BTK Daniel nötte o nötte o nötte Ninja Gaiden.
Han kom upp till en top 20 placering med sin bästa tid 12:54
De va 4 år sedan, nu är den tiden på 74e plats!!
Otroligt va spelet nöts!!

Har kikat en hel del på Arcus försök till o putsa tiderna oxå =)
Men BTK va överlägset roligast så vi fick se honom spela spelet för första gången
o sen nöta de till han blev så duktig som han blev.
 #868003  by KarlChristianLund
 
Satan det är fan en duktig tid! Är det någon man känner till? Linköpingsbo? Nöta och nöta är fasen nyckeln verkar det som. Kör du själv nu i skrivandets stund eller var det förut?
 #868006  by AndiOne
 
Ja precis, Linköpings bo. Vår fina sektledare ;P

www .twitch.tv/videos/ 37396260

Av nån anledning gick de inte att länka direkt till videon. Men sätt ihop länken ovan så kommer du rätt.
 #868009  by Nightstalker
 
Hahaha, man kan ju bli lite nöjd och glad men sen kan man ju spela piano med x)
Man blir NÄSTAN sugen på att börja köra det spelet igen men jag sitter tyvärr bara på PAL grejor. Jag minns inte mitt rekord men det var ~17 minuter om jag inte minns fel :$
 #868092  by Kahn
 
KarlChristianLund wrote: 15 Nov 2020, 19:34 Haha nej fan 10 minuter vore något. Världsrekordet är ju på 11:38 vilket är sinnes! Men jag har bara gjort 95 försök och Arcus över 40.000 försök. Det där sista finliret lär vara insane!

Power Blade verkar roligt, aldrig kört igenom det. Ett utav de bättre spelen till NES väl?

@Nightstalker Endast 95 försök så inte så jättelänge.
Power blade är riktigt kul spel!!!
Får twitcha de sen!! ;)
 #868153  by Nightstalker
 
#102: Batman
@Ashaman @snotcrow Tackar för tipsen :yes:
Detta är ju en ett riktigt bra spel med endast ett par vägg-hopp och en korkad sista boss som kan driva en till vansinne :roll:
Jag testade att hålla mig nära Jokern, veva allt jag kunde och hoppa fram och tillbaka men det funkade inte för mig så jag körde upp ~50 bataranger i röven på honom och då gav han upp \:D/
och ja, pistolskottet gör korkat mycket skada :/
 #868156  by snotcrow
 
Bra jobbat @Nightstalker \:D/
Det är verkligen ett bra spel. Men klättringen i klocktornet samt jokern kan driva en till vansinne.
Ashaman och jag hade en tävling för några år sedan, först till sub 15. Han vann :(
Jag tog lite revansch iaf att fortsätta spela när han hade lagt av så mitt PB är längre iaf :D
https://www.speedrun.com/batman_the_video_game_nes
 #868157  by Ashaman
 
Grymt jobbat @Nightstalker! Jag älskar Batman. Med tanke på allt som finns där, så är spelet perfekt utifrån förutsättningarna som fanns när det gjordes. Jag gillar klocktornet och Jokern, det sätter den där sista utmaningen på spelet som ger känslan av en prestation när man klarar det!

Det roligaste var live-tävlingen! Inte bara för att jag vann, utan för att det verkligen gav tävlingskänsla med adrenalin och allt! :)

Du är dock den bättre Batmanspelaren av oss, @snotcrow!
 #868304  by smaugur
 
Idag klarade jag av Adventure of Lolo \:D/ (obs! utan fusk) efter att ha spelat det till och från i ca en vecka några timmar per dag, djäkligt kul spel tycker jag! Inte för svårt men inte för lätt heller utan precis lagom tycker jag, lättaste spelet jag spelat hitills till nes endå måste jag tycka, Men några rum var riktigt djävliga! :twisted: Nu måste jag köpa Adventure of Lolo 2 och lira igenom det också. :yes:
 #868359  by smaugur
 
Hej KarlChristianLund!

De här rummen var jobbigast/klurigast för mig:

7-3 Det här rummet klurade jag på väldigt länge tills jag till slut kom fram till lösningen.
Klart svåraste rummet tycker jag. :twisted:
8-5 Det här rummet kändes alldrig omöjlig som 7-3 men var något klurigare än vad jag först trodde den skulle vara.
9-1 Det här rummet var enkel när man väl förstod hur man skulle göra, men det tog tid.
10-3 Var lite jobbig också men av erfarenhet från de rummen dessförinnan så blev den lättare tycker jag.

Resten av rummen betade jag av en och en hyfsat snabbt för de var inte lika jobbiga som de fyra ovan.
 #868360  by smaugur
 
Hej Ufouria!

Är de andra längre än Lolo 1 så är det bara roligt tycker jag (eftersom man får en kod då man dött med alla liv så man slipper börja om) , Ja vi får se om jag tröttnar på Lolo 2 men det verkar inte vara så många rum till den, så det borde vara lugnt med det, Lolo 3 verkar däremot ha betydligt fler rum.
 #869663  by Nightstalker
 
Jag började köra speedruns på Probotector igen :lol: ](*,) :hateps3:
16:25 ligger tiden på i år...jag vill minnas att jag hade 14:47 runt 2015, känns helt omöjligt :lol:
Och riktiga gamers lirar Probotector utan powerups :good:
 #869684  by Ufouria
 
Topp 5 bästa spelet till NES :good:
Utan powerups blir det svårt, ffa skulle ta längre tid på slutbossar etc. De som gör speedruns, gör de det utan powerups? Lätt hänt att man råkar springa in in en powerup som trillar ner.
  • 1
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 227

Instagram #sndb.se