• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #796180  by WERY
 
Den tjocka gubben i blått heter Chin, den smala gubben i blått heter Billy(vid 1-player) eller Bimmy(vid 2-player). För Chin så lämpar ju sig både högspark och dubbelspark i den situationen. Dubbelsparken är bra, för ninjorna brukar ofta gå in i den, om man går uppåt/neråt och sedan gör dubbelsparken. Använder jag Ranzou mot ninjorna, så slår jag först med svärdet, för stunlock av fienden och sedan gör jag roundhouse-sparken, vilken brukar klippa två på en gång, om den andre närmar sig, medan man sparkar mot den ene.
 #796187  by Ufouria
 
Ranzou tyckte jag generellt var ganska värdelös. Dock var han kanske den bästa mot den sista slutbossen. Både svärdet och kaststjärnorna funkade prima.
 #796242  by WERY
 
Det är nästan så man knappt tror det. :o

Mad City var så enkelt att jag kunde ta hela spelet på en credit, utan dö mer än en gång tror jag. I onyktert tillstånd dessutom. :o

Dessutom var bandesignen annorlunda på flera ställen. Fienden dog på 3-4 träffar. Äntligen har jag fått min revansch på det spelet. Varför spelade jag inte tidigare? Verkar som att de gjorde Adventures of Bayou Billy onödigt svårt i väst. Normalt sett brukar det vara tvärtom, att spelen är svårare i Japan.
 #796271  by RetroMask
 
Jag har haft en mysig NES-morgon med Gargoyle's Quest 2 och Little Samson. Jag hade aldrig spelat nåt av dem tidigare så jag kände det var dags. Jag tyckte båda spelen var riktigt jävla bra. Little Samson var ju rent fantastiskt! Det tog dock halva spelet innan jag förstod att man kunde klättra på väggarna med Samson, trodde bara man kunde skutta upp på väggarna som man gör i första Ninja Gaiden, blev lite lättare när man kunde klättra som en apa :) Det enda jag kan klaga på lite är kanske svårighetsgraden (fick aldrig game over) men annars ett riktigt härligt spel.

Image

Image
Last edited by RetroMask on 17 Sep 2016, 12:13, edited 1 time in total.
 #796274  by Speedmouse
 
Skulle säga att ettan och tvåan är ganska jämnbra. :good:

Demon's Crest är ett spel med ett annat upplägg, tänk metroidvania light med mer äventyr. Bästa i serien enligt mitt tycke. :)
 #796275  by RetroMask
 
Jag har faktiskt testat Demon's Crest en gång men spelet hängde sig eller nåt i början sen blev det aldrig att jag tog upp det igen. Verkar dock riktigt ballt.

Det var faktiskt ett ställe jag störde mig jävligt mycket på GQ II. En bit i spelet ska man sväva över ett långt lavabad för att ta sig vidare, jag dog säkert 15 gånger där utan att förstå vad jag gjorde för fel. Jag förstår fortfarande vad jag gjorde annorlunda när jag klarade hoppet? Sånt irriterar mig...
 #796277  by Ufouria
 
Ja det där stället är sjukt jobbigt i GQII. Dessutom kan man inte hoppa över där förrän man fått tillräckligt med vingkraft och jag är osäker på vart man får de sista vingpartierna så att man är stark nog att ta sig över.

Ettan och tvåan är båda lika bra. Ettan är dock sjukt svår i början när man bara har två pluppar i liv. Men tar man sig bara lite längre in i spelet med flera pluppar så blir ju det kanon oxå och inte så jobbigt svårt.

Little Samson finns det olika svårighetsgrader att välja på så man kan ju få det svårare om man vill. Tar man det allra lättaste så får man inte ens spela hela spelet.
 #796279  by RetroMask
 
Ja! Det där eldhavet känns obalanserat, de skulle gjort det nån cm kortare bara. Jag trodde också först att jag hade missat nån vinge men det var nån snubbe i nån by som sa att jag skulle dit efter jag hade gjort min första vinguppgradering.

Jag får testa ettan nån dag, tror jag har en kassett liggandes nånstans.

Easy och Normal kunde jag välja mellan i Samson Jag valde Normal och jag tror jag fick spela alla banor. Sista banorna var i en svävande borg som ploppa fram när man hade klarat alla banor på kartan.
 #796315  by RetroMask
 
Det var trevligt att ta oskulden på NES-spel till morgonkaffet, kanske får göra det till en tradition.

Idag körde jag Wacky Races. Tyvärr inget jag kan rekommendera. Tråkig och enformig bandesign och alla bossar hade mer eller mindre samma mönster. Det kanske låter kaxigt att säga att spel är lätta men det här var verkligen galet lätt, jag tror helt ärligt att Puff & Puff är ett svårare spel. Det bästa med Wacky Racers var nog kontrollen, den var iaf tajt.

EDIT: Kan vara värt att nämna att det här är ett plattformsspel, inte ett racingspel som titeln kan få en att tro.

Image
 #797472  by RetroMask
 
Mina plan var att spela igenom nåt NES- spel jag inte kört tidigare under morgonen. Tänkte att Tom & Jerry kan ju inte ta mer än nån timme att klara. Nu vet jag inte om jag är helt värdelös på det här eller om det är ett svårt spel men det tog mig 6 timmar att ta mig igenom. Jag hatade spelet första 2 timmarna men eftersom det tar emot så hårt att ge upp så fortsatte jag. Som tur var så växte spelet och det blev nästan lite Battletoads känsla över det. Man tog sig en liten bit längre innan man fick slut på continues sen var det bara att börja om. Oförlåtande , elakt och småcharmigt.

Image
Image
 #797478  by Ufouria
 
Oj, snyggt jobbat! =D> Jag tyckte det var aptrist och har bara gett spelet 5 min av min tid. Skulle kanske ge det en ny chans då jag älskar utmanande spel.
 #797514  by Kahn
 
RetroMask wrote:Mina plan var att spela igenom nåt NES- spel jag inte kört tidigare under morgonen. Tänkte att Tom & Jerry kan ju inte ta mer än nån timme att klara. Nu vet jag inte om jag är helt värdelös på det här eller om det är ett svårt spel men det tog mig 6 timmar att ta mig igenom. Jag hatade spelet första 2 timmarna men eftersom det tar emot så hårt att ge upp så fortsatte jag. Som tur var så växte spelet och det blev nästan lite Battletoads känsla över det. Man tog sig en liten bit längre innan man fick slut på continues sen var det bara att börja om. Oförlåtande , elakt och småcharmigt.
Jag tycker T&J är riktigt roligt! Enda som stör mig är när man studsar/knuffas iväf :DOG
Svårt kan jag hålla med om, men man brukar inte börja dö förrän eld-banan.
Spela igenom de ett par gånger när vi hade sndb-tävlingen :)
 #797536  by RetroMask
 
Ufouria wrote:Oj, snyggt jobbat! =D> Jag tyckte det var aptrist och har bara gett spelet 5 min av min tid. Skulle kanske ge det en ny chans då jag älskar utmanande spel.
Tack :) Jag kände likadant som dig i början. Redan första banan är alldeles för lång för att vara starten på spelet. Men är man lite masochist när det kommer till NES-spelade så blir det en ganska kul utmaning. Räkna med dåliga placeringar av fiender, droppande skit från himlen som är näst intill omöjligt att undvika utan kännedom och flygande jävelskap med hjärndöda mönster. Sen har Tim Follin's bror (Geoff) gjort musiken, så gillar du inte spelet får du väl lyssna på musiken :-w
Kahn wrote:Jag tycker T&J är riktigt roligt! Enda som stör mig är när man studsar/knuffas iväf :DOG
Svårt kan jag hålla med om, men man brukar inte börja dö förrän eld-banan.
Spela igenom de ett par gånger när vi hade sndb-tävlingen :)
Jag vet inte om jag skulle säga att det är riktigt roligt men småkul tyckte jag att det var iaf. Jo precis, fram till eldbanan är det rätt lugnt när man blivit varm i NES-tummarna.

Myst vidare med dom här spelen:

The Flintstones: The Surprise at Dinosaur Peak

Nu var det säkert 15 år sen jag spelade första flintaspelet men det här kändes rätt likt. Nytt med det här var att man kunde växa gubbe till Barney som satt på andra egenskaper. Ganska lagom utmaning om man vill slappspela ett par timmar. Sista banan var rätt jävlig faktiskt. Det här var inte ett dåligt spel men jag skulle nog säga att första Flintstones är bättre.

(glömde bort att ta en bild)

Disney's Adventures in The Magic Kingdom

Uhh, det här är förmodligen det sämsta Disney-spelet jag kört från Capcom på NES. Det är en massa småspel man ska ta sig igenom och inget var direkt stimulerande. Två av minispelen är plattformsspel och de var väl höjdpunkten på hela spelet. Man skulle samla 6 nycklar sen var det över, inte ens en slutbana eller nån boss, kändes olikt Capcom.

Image

DuckTales 2

Här levererade Capcom bättre! Väldigt likt första delen men varför ändra nåt som fungerar? Om jag minns rätt så var man tvungen att trycka neråt och B-knappen för att studsa med käppen i första spelet? Här insåg dom att det var idiotiskt att blanda in neråt på styrkorset och det räcker med att hålla in B-knappen när man ska studsa. Jag valde svåraste svårighetsgraden och fick aldrig Game Over, så tyvärr var det alldeles för lätt. Jag vet inte riktigt vad skillnaderna är mellan svårighetsgraderna men eftersom man kunde köpa energiuppgraderingar och extraliv i en affär så blev det för lätt. Men det var ett bra spel! Efter jag hade klarat det startade jag om direkt för att hitta alla delar av kartan, missade visst 2 st första omgången. Att starta om ett spel direkt man har klarat det brukar jag säga är ett bra betyg på spelet. Om man bortser från att det var för lätt så är nog bossarna största besvikelsen, dom var väldigt tråkiga tyvärr. Annars ett jävla trevligt spel och jag tror jag gillar det här snäppet bättre än första spelet faktiskt.

Image
 #797607  by segasonic
 
Jag kan bekräfta att man måste trycka Neråt och B i DuckTales men bara B i DuckTales 2 för att käpphoppa.
 #797643  by RetroMask
 
Sedär, vill minnas att det var en grej jag stört mig på när jag spelat förta DuckTales. Gött om de insåg problemet och slopade den manövern med uppföljaren.
rakapparat wrote:Snyggt masken! Båda Capcom spelen har jag kört igenom och kan hålla med dig att Adventures är ett ganska dåligt spel. Dock hade jag det som barn så nostalgiglasögonen för det är väldigt svåra att ta av!
"Tyvärr" hade jag inga nostalgiglasögon när jag spelade Disney's Adventures in The Magic Kingdom så det blev en tråkig oskuld helt enkelt :P
 #798090  by RetroMask
 
Ja, det var faktiskt överraskande bra tycker jag :good:

Jag spelade igenom RollerGames för några dagar sen. Ännu ett spel jag verkligen gillade. Det tog en stund innan man blev van med kontrollen men det var det helt klart värt. Banorna i slutet bjöd på en bra utmaning. Sen måste jag säga att soundtracket är rätt fenomenalt!

Ingen som har tips på nåt riktigt utmanande plattformsspel till NES? Är sugen på svära åt tvn några timmar :)
Last edited by segasonic on 13 Oct 2016, 16:06, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #798145  by Andreas No 1
 
Ska lira det lite i helgen. :) Du har förstås redan betat av Trojan och Ghost´n´Goblins? Vill du svära kan du ju alltid spela Bayou Billy eller Ikari Warriors... :lol:
 #798147  by RetroMask
 
Ska du lira Rollergames i helgen? :good:

Jou, Trojan, GnG och Billy har jag redan kört igenom. Har bara spelat igenom Ikari med ABBA-koden med det är fan för dåligt spel helt enkelt, iaf NES-porten. Måste ju finnas nåt äckligt oförlåtande plattformsspel som man har missat :)
 #798148  by Ufouria
 
Super Turrican har du redan spelat eller?

Total Recall är ganska bra, dock inte särskilt svårt.

Sword Master är svårt, dock inte så roligt. Men jag ska ge det en ny chans så småningom.

Rollergames vill jag oxå spel. Det tyckte jag var både roligt och svårt. Har inte klarat det men har inte spelat det så mycket.
 #798150  by mackan
 
Dragons lair! Dragons lair! Dragons lair! Där kommer du få svära otaliga gånger, men, vilket fantastiskt spel ändå :) oförtjänt bespottat tycker jag. O känslan när du klarat det första gången, ljuvt ;)
 #798153  by mackan
 
Kanske, battletoads är dock lite mer förlåtande tycker jag nog :p. Battletoads double dragon till NES är också lite utmanande, o väldigt roligt, som det ju ALLTID är med battletoads ;)
  • 1
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 227

Instagram #sndb.se