• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #798156  by RetroMask
 
Super Turrican, Total Recall och Dragon's Lair är faktiskt 3 spel jag inte kört, tackar! Tyvärr verkar jag inte äga nåt av spelen. Borde skaffa mig en everdrive för såna här tillfällen.

Battletoads-spelen och Sword Master har jag kört igenom. Älskar båda Battletoads.
 #798160  by Andreas No 1
 
OK, misstänkte att du redan betat av dem Retromasken. Har du klarat T2, Robocop och Die Hard? Håller med dig om Ikari Warriors, som jag bara tycker är bra till Atari ST/Amiga.

Vill du ha bra plattformsspel rekommenderar jag Totally Rad, Low G Man, Monsters in My Pocket, Jackie Chan´s Action Kung Fu, Journey to Silius, Blue Shadow, Powerblade, Shatterhands. Och Noah´s Ark. :good:

Har du en regionsfri NES så finns det många fina NTSC-plattformare. :)
 #798168  by mackan
 
Dragons lair ska iaf spelas med PAL-version på NTSC-konsol för bästa upplevelsen :)
 #798170  by Andreas No 1
 
Vill du skrika är nog T2 perfekt! Vet inte om Die Hard till NES har någon charm alls faktiskt! :lol:

Eftersom du kan spela NTSC-lir finns det väldigt många tips, här är några snabba: Codename Viper (Rolling Thunder-klon), Rolling Thunder, Karnov, Strider. Är på jobbet som jag vet inte mer vad jag har i hyllorna vad det gäller Rev-A, men jag vet att det finns fler grymma plattformare där. :good:

Är övertygad om att du kommer att gilla alla tre! Low Gangsta Man och Monster in my Pocket är sjukt underskattade enligt mig. Finfina spel! Och Noah är en fin lite udda Konami-pärla. :D
 #798193  by mackan
 
Det enda skillnaden jag vet på rak arm är att bossen i bana 1 inte finns, det är tre ormar istället, tror jag iaf, o så att det är oändligt mycket segare än PAL-versionen
 #798224  by Aladdin
 
Tre töliga spel avklarat, jävligt störande på viss ställen i dom olika tre spelen.
Attachments:
14716114_314395252249812_2439049750751757862_n.jpg
14716114_314395252249812_2439049750751757862_n.jpg (96.93 KiB) Viewed 13056 times
 #798295  by RetroMask
 
Andreas No 1 wrote:Vill du skrika är nog T2 perfekt! Vet inte om Die Hard till NES har någon charm alls faktiskt! :lol:

Eftersom du kan spela NTSC-lir finns det väldigt många tips, här är några snabba: Codename Viper (Rolling Thunder-klon), Rolling Thunder, Karnov, Strider. Är på jobbet som jag vet inte mer vad jag har i hyllorna vad det gäller Rev-A, men jag vet att det finns fler grymma plattformare där. :good:

Är övertygad om att du kommer att gilla alla tre! Low Gangsta Man och Monster in my Pocket är sjukt underskattade enligt mig. Finfina spel! Och Noah är en fin lite udda Konami-pärla. :D
Tack så mycket för alla tips! Jag har faktiskt spelat Codename Viper litegrann. Började med svårighetsgraden hard men det kändes galet svårt, iaf när aldrig hade spelat det. Tror jag kom till 4e banan på normal men upptäckte i slutet att man kunde gömma sig bakom dörrarna, trodde man bara kunde öppna dörren sen blev man utslängd mitt i allt kaos utanför :) Karnov har jag bara testat lite snabbt och det kändes svårt. Ska lira det igen nångång.

Ska köpa mig en everdrive så det blir smidigare om man vill spela nåt. Blev sjukt sugen på testa Dragon's Lair på både PAL och NTSC nu:)

Det jag kört under helgen blev nåt som ingen hade tipsat om. Jag är absolut inget Star Wars fan (har inte ens sett filmerna) men jag spelade det här när jag var liten och kom ingenstans så jag tänkte det var dags igen.

Jag kan beskriva det med 2 ord, unikt och sadistiskt. Sällan jag varit med om ett NES-spel som innehåller så många genres. Spelat började nästan som ett öppet äventyrsspel, man åker runt i olika grottor i en öken utan att veta vad man egentligen söker. Men efter den delen är spelet helt linjärt. Vad man inte blir informerad av är att man ska samla sköldar i grottorna (8st är max) för att ens ha en chans på senare banor när man kör omkring med rymdskeppet. Så skulle du bara att samlat 4 sköldar i början av spelet så kommer senare banor det blir näst intill omöjligt att klara.

Det här spelet var inget man kunde stressa igenom. Varje gång du tog dig till ett nytt parti fick man mer eller mindre krypa fram för att vara beredd på vad som skulle hända. Spelet innehöll många helt vansinniga plattformssektioner. Gubben är inte som att kontrollera Mario direkt utan man måste hela tiden få upp farten lite innan man kan göra ett vettigt hopp. Jag tycker dock den mekaniken funkade rätt bra när man väl blev van med den, så jag skulle ändå säga att Star Wars har rätt tajt kontroll.

Ett exempel på hur sadistiskt det här spelet kan vara. I slutet på den sista plattformsbanan (dog äckligt många liv på den innan jag lärde mig alla hopp) ligger det ett extraliv mitt framför ett fiende som man inte kan döda. När du passerat det där partiet är banan över. Eftersom det är begränsat antal continues så plockar man gärna åt sig ett extraliv än fast det finns en risk man kommer dö där. Banan efter ska man köra rymdskeppet igen och dör du här förlorar du inget liv, utan du förlorar alla liv på en gång! Jag tror det är väldigt få personer som klarade rymdbanan på första försöket så det där extralivet är helt meningslöst. Jag ser framför hur utvecklarna av spelet log och sa när de placerade det där extralivet "låt oss hälla lite syra i ditt öppna sår din jävla idiot hehehe".

Svårt spel som sagt, jag var säkert sämst, tog mig 10 timmar att klara. Jag har fått svära, rita kartor och blivit riktigt glatt överraskad många gånger. Jag gillart! Bara en sån grej som att man har 10 continues? Finns det nåt annan NES-spel man har mer än 5 st när det är begränsat? Sen såna här små mysiga detaljer som när man byter karaktär så ändras musiken, typ som i Little Samson :good:

Image
Image
Image
Image
Image
 #798313  by Ufouria
 
Trevlig recension av vad jag tycker verkar vara ett tradigt spel. Tror inte jag kommer att ge Star Wars en andra chans. Föredrar linjära, elaka, spel.

Har du inte spelat Rad Gravity kanske du skulle testa det.
 #798323  by RetroMask
 
Lirod wrote:Grymma kartor!
Haha, tack! Jag fattade knappt själv vad jag hade ritat efter ett tag. Fick även senare kunskap om att man kunde få fram en karta på den banan om man gick in i menyn och välja R2-D2.... Det är så jävla standard för mig, missar alltid såna grejer så spelen blir svårare än vad det är :)
Ufouria wrote:Trevlig recension av vad jag tycker verkar vara ett tradigt spel. Tror inte jag kommer att ge Star Wars en andra chans. Föredrar linjära, elaka, spel.

Har du inte spelat Rad Gravity kanske du skulle testa det.
Det var lite snurrigt i början, sen var även nån bana som en labyrint (se kartbilder), annars var det ganska raka puckar. Det som jag tycker drog ner spelet var när man skulle köra rymdskeppet. Det som gällde där var att styra runt ett sikte "ala Top Gun" vilket inte är en favorit för mig. Jag var verkligen fruktansvärt dålig på just dom banorna, själva plattformsdelen av spelet tyckte jag om.

Rad Gravity har jag inte spelat. Jag såg nån livesteama det en gång för längesen och vill minnas det var väldigt kryptiskt? Det är iofs inget som brukar störa mig på, gillar både Zelda II och Simon's Quest skarpt :) Vill även minnas att musiken var hemsk vilket kan blir jobbigt om man fastnar i flera timmar nånstans.
 #798400  by Ludu
 
"What an incredible smell you've discovered!" :lol: Jag fotade samma bild när jag spelade för jag tyckte den var fantastisk!

Snyggt jobbat! Det är inte det lättaste spelet att sig igenom. Jag diggade Star Wars skarpt och kom till slut på en strategi till flygbanorna, men som du säger är de sjukt orättvisa med sitt continueätande! Jag tyckte om det tillräckligt mycket för att även skaffa GB-versionen som tråkigt nog hade en helt annan känsla (jag gillar tyngden i karaktärernas rörelser) men som i övrigt var lika rolig att spela igenom. Kanske till och med får bli Master System-spelet oxå om jag skaffar mig den konsolen framöver ;)

... och ja, jag hittade inte heller R2-kartan. Inte förrän efter jag memorerat vilken väg man ska gå :lol:
 #798414  by RetroMask
 
Ja, det är alltid lika roligt när gamla spel kläcker texter man inte hade väntat sig :)

Tackar, det var ett helvete emellanåt (flygbanorna) men jag kan inte säga att jag hade tråkigt. Jag trodde inte jag skulle gilla tyngden på karaktärerna och att man tappar skada när man ramlar för högt men det gjorde ju bara spelet mer intressant. Man var tvungen att tänka till lite innan varje hopp, vilket gav ett större djup till spelet. Jag tror jag har SMS-versionen liggandes nånstans, kanske får testa den med.

Skönt att jag inte var ensam att missa kartan då. Jag är faktiskt glad jag missade den för man känner sig alltid lite extra nöjd när man klarat ett spel man gjort kartor till haha.
 #798445  by Speedmouse
 
Star Wars till NES ja, det fick man nöta sig igenom vill jag minnas! Banan där man flydde från Mos Eisley med Millenium Falcon kändes som mer tur än skicklighet om man klarade. Banan där man kör X-wing kändes mer rättvis. :)
 #798450  by Ufouria
 
Någon som spelat Star Wars Empire Strikes Back? Isåfall, är det lika kryptiskt? Tyckte Star Wars var kryptiskt med alla grottorna i början (man vet ju inte vilken ordning man ska ta dem = sjukt jobbigt).
 #799026  by Ufouria
 
Så, då var det sista ägget plockat och Jurassic Park avklarat tillslut. Rackarns mysigt spel! Blev mycket glatt överraskad! :D Bästa NES spelet jag spelat igenom på länge.

Mycket bra musik och ganska varierande banor även om de flesta var relativt lika varandra. Bana 3 var lite jobbig då man var tvungen att starta datorer i en viss (okänd) ordning. Bana 4 fastnade jag oxå på först. Undrade vad korsen var bra för (trodde någon dött där men så var det ju inte..). Men det svåra var slutbossen. Att försöka hålla ungarna borta från att bli uppätna.
Jurassic Park.JPG
Jurassic Park.JPG (319.72 KiB) Viewed 12946 times
 #799391  by RetroMask
 
Ufouria wrote:Så, då var det sista ägget plockat och Jurassic Park avklarat tillslut. Rackarns mysigt spel! Blev mycket glatt överraskad! :D Bästa NES spelet jag spelat igenom på länge.

Mycket bra musik och ganska varierande banor även om de flesta var relativt lika varandra. Bana 3 var lite jobbig då man var tvungen att starta datorer i en viss (okänd) ordning. Bana 4 fastnade jag oxå på först. Undrade vad korsen var bra för (trodde någon dött där men så var det ju inte..). Men det svåra var slutbossen. Att försöka hålla ungarna borta från att bli uppätna.
Jurassic Park.JPG
Bra jobbat! Har bara spelat det till SNES men jag blev sugen på testa det här nu. Kollade in en video på spelet och det ser mysigt ut :good:
 #799393  by Ufouria
 
Det tycker jag att du ska göra! Du kommer att gilla det. Väldigt mysigt.
Ett tips är att rita kartor (ffa på stage 3), iaf inne i byggnaderna, men även andra banor. Mest egentligen för att veta vilka ?-boxar man ska ta och vilka som ska undvikas (hälften ökar och andra hälften minskar livsmätaren).
 #799714  by Omega Supreme
 
IMG_1520.JPG
IMG_1520.JPG (423.61 KiB) Viewed 12869 times
Mega Man 6 avklarat!
Tyckte det var ett bra spel :good:
Jetpacken var en fräck gimmick men det kändes som att spelets svårighetsgrad led lite av den. För det här kändes som ett av de enklare Mega Man spelen, i alla fall bossarna på vägen mot Dr.X? Eller är det bara jag som har blivit bättre ;)

Kul att få spela den svenska versionen i alla fall! Det höjde spelglädjen :good:
  • 1
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 227

Instagram #sndb.se