• Vilka spel kräver moddad enhet?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #272  by pcx
 
Det borde de väl göra. Jag har ett franskt Kung Fu liggandes här, får väl ta och testa det nästa gång jag orkar slita fram min omoddade enhet ur garderoben...

Fransmännen är ju lite speciella, de kör t.ex. på sin egen variant av PAL som heter SECAM.
Därför är också franska NES-enheter utrustade med andra TV-utgångar än resten av världen...
Om jag minns rätt tror jag att de har äkta RGB-uppdelning istället för A/V-portarna, men någon som vet bättre får gärna rätta mig.

 #275  by Kreese
 
Jag läste lite om det här med franska konsoler och RGB i forumet på http://www.nesworld.com. Men vad de kom fram till minns jag inte exakt. Har för mig att det inte var äkta RGB... Fast jag kanske inte ska yttra mig, vet inte riktigt vad RGB är och hur det funkar.

Det enda jag vet är att RGB blir bra mycket bättre bild, har sett skillnaden på min gamla Atari STE och nu senast när jag köpte en boxer. Fasen bilden blir ju knivskarp jämfört med innan, man ser det tydligast i menyer och sånt på min boxer... Ja och sen vet jag att RGB står för Red Green Blue. :)

 #276  by pcx
 
Ja, RGB ska tydligen vara det bästa man kan ha i t.ex. DVD-spelare och projektorer och sånt... jag vet att Nintendo hade specialbyggda NES-enheter "in-house" med RGB som de använde för att göra screen-shots till tidningar och sånt

 #277  by Kreese
 
Hmm, spanade in på www.nintendo.se och kollade lite tillbehör till SNES:

Stereo AV-kabel:
Den här kabeln ger bättre bild- och ljudkvalitet än RF-kabeln.
http://www.nintendo.se/default.asp?main ... asp?id=264

Super NES RGB Cable:
Den här kabeln ger dig bättre bild- och ljudkvalitet än antennkabeln.
http://www.nintendo.se/default.asp?main ... asp?id=187

Av detta att dömma finns det alltså tre varianter man kan ha till SNES:
1. Vanlig antennkabel
2. Stereo AV-Kabel
3. RGB-Kabel

Till NES kan man väl bara ha variant 1 och 2?

 #278  by pcx
 
Just precis!
Och franska NES har en variant av 3:an... det var tydligen inte "äkta" RGB, jag hittade min källa här:
http://www.nescenter.de/features_franznes.htm

Image

 #391  by Kreese
 
Nu har jag äntligen tagit mig tid att prova lite spel på mitt NES... :)

Jag har inte vetat om min enhet var moddad eller inte, så nu skulle det testas då jag fått hem några USA-spel. Frågan var också om FRA-spel funkade på en omoddad enhet... Någon har tidigare pratat om att hans Zelda2-EEC inte funkade på hans omoddade, så det skulle testas också. Här är resultatet:

Zelda 2 - EEC: Jag har två kassetter och båda funkade utmärkt! Så det måste varit något skumt med hans kassett...

Rad Gravity som jag har är ju FRA-version, och det funkade helt utan problem.

Då återstod frågan har jag en moddad enhet eller?

Testade sedan, Mike Tysons Punch-Out USA och Tetris USA inget av dem funkade. Inte heller Captain Planet UKV.

Spelen startade dock upp och man såg titelbilden och hörde ljud men enheten resettades efter nån sekund... (Är det så det blir om man har en omoddad enhet?)

Slutsats: FRA spel funkar fint på omoddade enheter! Jag har inte en moddad enhet.

 #393  by pcx
 
Kreese wrote:Spelen startade dock upp och man såg titelbilden och hörde ljud men enheten resettades efter nån sekund... (Är det så det blir om man har en omoddad enhet?)
Det är precis så det blir!
Man lär sig något nytt varje dag. Snyggt jobbat med den undersökningen! :D

 #791  by Kreese
 
Nu har jag upptäckte en ny grej...

Lånade lite spel av en tjej på jobbet. Hennes kille kommer från England och jag scannade in deras spel. Bubble Bobble t.ex. Alltså kassetten NES-B2-UKV ... På baksidan av denna kassett stod följande text:

Image

Det märkliga var att samma etikett var på baksidan av två andra kassetter, nämligen:
Gyromite (NES-GY-FRA) och
Kung Fu (NES-SX-FRA)

Helt plötsligt kanske det inte gäller att FRA kassetter funkar på omoddade enheter. Jag lånade hem de där två spelen och inget av dem funkar på mitt omoddade NES. Märkligt att det står EAI på baksidan av dessa FRA kassetter. Kan det bero på att de är ur svarta serien? På mitt Rad Gravity som jag har (NES-2A-FRA) står det FAH-1 på baksidan och det funkar ju fint i mitt NES.

Snurrigt värre, nån som har nån idé vad detta kan bero på?

 #814  by Kreese
 
pcx1100se: Vore det inte fint med bilder på samtliga varianter på baksidor av kassetterna på infosidan om regioner?

 #815  by pcx
 
Jo, det är nog ingen dum idé! Jag ska kolla igenom mina spel och scanna de olika så fort jag får tid. Om du har några fler redan scannade så skicka gärna in dem!

Och den som kommer på vad de två siffrorna som alltid (?) är instansade på baksidan betyder, kommer jag att bjuda på en glass :D

 #817  by Kreese
 
Image

Image

Image

Image

Image

Det var nog alla jag hade... Vad finns det mer på baksidorna? Vad är det på NOE kassetter?

 #818  by pcx
 
NOE har DAS på baksidan.

Utöver de som du hade har jag dessa;

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Och en massa USA:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

 #819  by Kreese
 
Oj det blev en hel del! Där ser man! :) Ja några av de som du scannade har ju även jag, tänkte inte på alla varianter, med guldetiketten och sånt.

Instagram #sndb.se