• Intressant läsning - Club Nintendo (Bergsala)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #165659  by MXS
 
Historia om Club Nintendo, som även inkluderar en hel del annan spännande läsning. Faktan är skriven av Mikael Nylander på Bergsala AB. Man får bl a reda på att Zelda till NES var det första spelet som Bergsala tog emot förhandsbokning på.

Här kan ni läsa mera.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Club_Nintendo
 #165670  by Smart Cat
 
Zelda hade redan kommit ut när första numret av NV kom ut medan Zelda 2 kom 26/9. I det medlemsbrev man fick i samband med det medföljde ett A4 där det står hur man ska gå till väga om man vill ha ett Zelda 2 eftersom det var brist på det.
Man kan läsa mer om det i NV nr 4-88

Bergsala är väl inte heller direkt kända för att ha full koll på sin egen back-catalog
 #166274  by instinqt
 
Någon får gärna korrigera:

Nintendo Videospelsklubb var redan från start en stor succé och anstormningen av medlemmar fortsatte att öka, inte minst på grund av kampanjer likande den med The Legend of Zelda.

Det skär i mina ögon när man skriver "på grund av" när det är något i grund och botten positivt. Ja...och stavfel gillar väl ingen :)

Sen låter nog anstormningen som ökar lite konstigt också..."enligt mig" *host*
 #166596  by SuperGamer
 
BelfegorC4 wrote:tack vare ??

Här är anledningen ;)

Tack vare används i positiva sammanhang och på grund av i neutrala. Skriv alltså inte "Tack vare jordbävningen
Så här skulle jag kunna ha formulerat det: Nintendo Videospelsklubb var redan vid starten 1986 mycket populär, och medlemsökningen drevs senare på ytterligare av olika kampanjer där klubbens medlemmar hade förmåner, till exempel att vara garanterade ett exemplar av nya spel som riskerade att snabbt bli slutsålda.

För övrigt undviker jag "tack vare". Vill man använda en mer positiv variant av "på grund av" skulle jag istället rekommendera exempelvis "med hjälp av".
 #175606  by nes-fan
 
Smart Cat wrote:Zelda hade redan kommit ut när första numret av NV kom ut medan Zelda 2 kom 26/9. I det medlemsbrev man fick i samband med det medföljde ett A4 där det står hur man ska gå till väga om man vill ha ett Zelda 2 eftersom det var brist på det.
Man kan läsa mer om det i NV nr 4-88

Bergsala är väl inte heller direkt kända för att ha full koll på sin egen back-catalog
Det stämmer, det gick att förhandsboka Zelda II, kommer ihåg det mycket väl eftersom jag själv var med och bokade det med min bror.
 #177655  by Samslime
 
ledsen för OT men e inte förtjust i clubnintendo sen dom dissade mig :(

hade köpt gamecube, gameboy advance sp och nåt spel skrivit in koderna och fått en massa stjärnor sen en dag hade dom ändrat hemsidans "look" sen var mitt konto borta.
Jag försökte återskapa lösenord men dom sa bara epostadressen finns ej i databasen.

Mejlat dom typ 5 ggr och inga svar...
 #180553  by ekan
 
Det tråkiga var ju att Bergsala aldrig tog vara på tillfället med det ökade medlemsantalet när de körde med Zelda-samlingskivan. Många gick visserligen med i klubben bara för att få skivan, det ryktades ju om att de sände ut typ 5-6000 skivor eller kanske ännu mer faktiskt men de kunde ha ansträngt sig lite mer för att ha kvar medlemmarna.

Ännu tråkigare är att man la ner klubben nästan i samband med att både europa och USA startat egna Club Nintendo på nätet. Här i sverige finns ju ingenting (förutom NES DB).

Faktum är att jag mailade och fråga för något år sedan varför Bergsala och Nintendo Sverige inte ingår i Nintendo Of Europe och deras marknadsföringar (tex Stars-systemet) och svaret jag fick är:

--------------

Hej Eric!

Den frågan skulle vi också vilja ha ett svar på... vi får helt enkelt inte ingå i Nintendos system, jag ska förklara lite närmare.

Bergsala har ett kontrakt med Nintendo of Europe, som säger att vi har ensamrätten att importera och sälja deras produkter i Sverige, Norge och Danmark. Nintendo of Europe själva har sitt eget system som gäller för de länder som de ansvarar för. De släpper inte in oss i deras system, och därför får inte svenska konsumenter tillgång till deras Stars-system. Vi har upprepande gånger frågat och tjatat om att få vara med, men de vägrar släppa in oss. Tyvärr. :(
_________________________________________________________________________________
Spela väl, men fuska aldrig!/Keep playing, but never cheat!

Kai Weinefelt, webbredaktör/web editor

Bergsala AB

------------

och jag som trodde Bergsala hade kontrakt med Nintendo i Japan...
 #180582  by ekan
 
BelfegorC4 wrote:Men om Bergsala inte har kontrakt att sälja i Finland....... vem säljer spel dit i nuläget isåfall.
Och om Bergsala har ensamrätt att sälja och importera spel från nintendo, får ens webhallen sälja dom icke "bergsala" Wii spelen i deras onlinebutik? :-k
Tidigare har ju Bergsalas dotterföretag sålt Nintendo i Finland men det kanske de upphört med? Eller så räknar Kim bara inte med detta i mailet iochmed dotterbolaget. men jag vet inte...hmmm...

Bergsala har ju ensamrätt på alla Nintendo's spel dvs de som Nintendo tillverkat och som räknas som Nintendos "närmaste" tredejpartstillverkare eller vad man skall kalla dem...E.A sports säljer ju sina spel själv och går inte via Bergsala tex...men menar du att Webhallen säljer tex Mario-spel som inte går via Bergsala? Jag skulle ju inte tro det iallafall...
Bergsala har ju också haft agenturen i Baltikum (Estland mfl) men det kanske fungerar på samma sätt som i Finland?
 #180606  by ekan
 
hmm...låter skumt...och en sådan titel som punch out dessutom...
 #180825  by rogerxy
 
Är inte riktigt med på vad du syftar på men Mario & Zelda till Wii som jag köpte från webhallen var UK-märkning. PO köpte jag i affär & det är SWD, bergsala


Jättetrist att vi inte får vara med i Club Nintendo, borde ju kunna gå att lösa på nåt sätt tycker man :(
Men Bergsala får väl skapa en egen klubb igen :good:
 #740581  by Martin
 
Vet inte om den här passar under FAQ-sektionen, men känns mer kuriosa. Det är en intervju jag gjorde med Mia Johansson år 2000 när jag jobbade på Manual.

Image

Instagram #sndb.se