• Asterix släpptes aldrig i Sverige va?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6032  by Lakanman
 
Tror detta har varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta någon tråd. Försvann väll i flytten. Läste i Club nintendo precis:

Image

 #6034  by Bonomaul
 
Det har varit uppe förut ja, dock inte såhär konkret.
Det verkar ju som om dom hade ett fast datum på releasen, och en helsida i tidningen. Borde ju tyda på att dom faktiskt släppte spelet ifråga.

 #6036  by Lakanman
 
Jo det borde det ju absolut. Alla andra lir som är på helsidor som ska komma har ju släppts. Borde höra med Bergsala hur det egentligen var.

Finns iofs inte med på nintendo.se arkiv men det finns ju andra lir som inte är med är heller så där kan man ju inte vara säker.

 #12838  by J. Lilja
 
Ingen som gjort några framsteg gällande det här ännu? Har ju lagt märke till att vissa äger Asterix fast på franska (eller tyska kanske?) och med en svensk A4-manual. Är inte säker på vilket år Asterix kom, men om det kom till Sverige importerat av Bergsala så ska det ju finnas som SCN.

 #12839  by jalla
 
Det kom till Sverige, 99% säker på det, samma med Smurfs. Sätt det till Salu komplett med A4 paper, men om Bergsala importerade det tror jag inte.

 #12841  by Bonomaul
 
En rimlig förklaring till alla ESP/NOE/FRA spel som florerar på marknaden med svensk A4-manual kan väl vara att Bergsala relativt tidigt bestämde sig för att avveckla NES-försäljningen, och då tog något annat företag som såg en vinstchans helt sonika över importeringen (troligen då med hjälp och material från Bergsala).
Bergsala fullföljde de åtaganden de förbundit sig till (Lion King, Aladdin osv), medan det andra företaget (Yapon?) tog hand om distribueringen utav resterande titlar med hjälp av uppköp av restlager från övriga Europa.
Asterix är väl ett väldigt konkret exempel på att det kan gått till på det här sättet.

 #13634  by Cpt Tuttle
 
Bonomaul wrote:Det har varit uppe förut ja, dock inte såhär konkret.
Det verkar ju som om dom hade ett fast datum på releasen, och en helsida i tidningen. Borde ju tyda på att dom faktiskt släppte spelet ifråga.
Å andra sidan så var ju Lufia till SNES:en också med i Club Nintendo, men försvann i sista stund.
Den version jag har fått är iaf. att Asterix och Smurfarna egentligen skulle släppas av Bergsala, men att det aldrig blev för att Infogrames skulle släppa dem själva i stället.
Om då Bergsala han släppa nåt enstaka ex vet jag dock inte.

Instagram #sndb.se