• Pirat-, olicensierat- och tredjepartstråden

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #186841  by AlmostOriginal
 
Image

Min samling av "pirat" kassetter. Dock vet jag redan att Tawny har mer än mig #-o
Men hur kommer det sig att ju mer "spel" kassetten innehåller så suger den mer?
 #186845  by rogerxy
 
Jämför med om du köper ett paket 1-kilos Kungsörnens makaroner (som är riktigt gott!). För samma pris kan du få 5 kilo ful-makaroner som smakar gammal vindsvåning på ÖB av nåt märke som ingen har hört talas om
 #186848  by AlmostOriginal
 
Ligger något i det du säger :roll: Men precis som Öb makaroner går det ner med lite ketchup ;)
Finns en kille på blocket nu som säljer några multi kassetter. Men frågan är hur mycket ska man betala för dessa kassetter?

Här kommer ett mail som jag fick av en polare som frågat lite om dessa kassetter:

http://bl146w.blu146.mail.live.com/att/ ... 129089C60|

20 in 1 100 kr
42 in 1, 150 kr
110 in 1 350 kr
190 in 1 500 kr
1200 in 1 800 kr
9999 in 1 100 kr
 #186850  by BelfegorC4
 
Jag brukar inte lägga så mycket pengar på pirater, men det finns några som jag värderar högre än andra.
Men en NES multicart brukar jag köpa för 50-100kr =)

Ska se om jag hinner slänga upp en bild på min piratsamling ikväll :D
Sådär, kass kamera = dålig bild.
Image

+ 2 multikassetter med en räv på. Båda 31 in 1.
 #186864  by Tawny
 
pirater har jag knappt några, men här är mina olicencierade spel:

Image

det har försvunnit två dubletter och tillkommit ett wisdom tree-spel till
 #186867  by AlmostOriginal
 
BelfegorC4 och Tawny tycker ni det är värt att köpa mutli kassetterna för de pris som jag lista ovan?
 #186870  by Tawny
 
personligen: nej, högst 100-150 för min del, men jag vet att de går högre på tradera ibland, och att nes-utseende kostar mer än famicom-utseende
 #186872  by AlmostOriginal
 
Undrar just varför han vill ha 800 för 1200 in 1 oftast är ju dem kassetterna med 200 spel + sämsts. Medans dem med 200 eller mindre bättre. (Egen erfarenhet än så länge)
 #186883  by Tawny
 
jag tycker alla suger, är bara massa mappy-land och skit på :P
men jag har en bra, lite spel från svarta serien på och sådär
 #186891  by BelfegorC4
 
20 in 1 100 kr
42 in 1, 150 kr
110 in 1 350 kr
190 in 1 500 kr
1200 in 1 800 kr
9999 in 1 100 kr


Om jag skulle köpa en piratkassett för över 200kr så får det bannemej vara några riktigt bra spel på den.
Typ Megaman spelen, SMB 2 Lost Levels, Super Mario World.
 #186912  by Ufouria
 
Hade en pirat (samma format som Famicom kassett) som bl a innehöll Contra 2 som barn. Förstår inte hur jag kunde spela det på min omoddade NES. :s
 #186914  by Tawny
 
tredjepartstillverkare är lite missvisande för väldigt många licensierade spel är tredje parts väl? eller har jag missuppfattat uttrycket?
 #186933  by Vigdul
 
Bytte till mig ett 179-in-1 till GBA... Hade letat rätt länge, kul att ha en massa svarta serien-spel i fickformat. Finns även med super mario-spelen, mega man, samt metal gear och turtles på japanska :/ . Men jag är väldigt nöjd med kassetten överlag.
 #186943  by Vigdul
 
förstår inte jag heller. Hellre femton bra spel än 150 halvdana. Brukar iofs vara ett par tre bra spel och sen en massa halvdana.

Drömmen vore att ha en kassett till gba med tex alla sex mega man-spel...
 #186961  by helios
 
Tawny wrote:vad jag inte förstår är varför de inte lägger in roliga spel p multikassetterna.. zelda, mega man, smb1-3 o.s.v.
Beror inte det på att de måste ha samma mapper? Alltså brukar det oftast vara spel ifrån svarta serien då de är små och de tillhör samma "grupp"? Kolla in här: http://tuxnes.sourceforge.net/nesmapper.txt

Och de bra spelen brukar ha mapper MMC3 som Mario 3 osv, de är även större och det är nog därför som det inte är så vanligt med många bra spel på en pirat.
 #186965  by Vigdul
 
Sanna wrote:Finns en sådan pirat! :yes:
Till GBA pratade jag om, så man kan ha dom med sig. Men det var kanske det du menade?
 #187035  by Phredreeke
 
Tawny: Konami är tredjeparts. Andraparts är utomstående utvecklare som har kontrakt på att utveckla exklusivt för ett företags konsoler, t ex Rare innan MS köpte de.
Helios: Precis. Svarta serien behöver ingen bankswitching, så de behöver inte ändras lika mycket som ett spel med t ex MMC-chip.
 #187055  by SuperGamer
 
Jag förstår inte meningen med att dela upp utvecklare i första- andra- och tredjeparts. Även så kallade förstapartsutvecklare, alltså där spelutvecklaren är samma företag som konsoltillverkaren, låter ju andra företag (vanligen i Kina) göra spel i deras namn. På huvudkontoret i Japan sitter bara en liten grupp som ser till så att spelet blir som de har tänkt sig. Nintendo gör också så i vissa fall, till exempel med Super Princess Peach.
 #187088  by Pinge
 
jag har några pirater kvar, 3-4st multikassetter i NES format, sen har jag Rockman 1-6 famicom pirat och en SMB2 famicom pirat!
Funderar på att sälja :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Instagram #sndb.se