• Börja programmera och lägga in på cartridge.

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6433  by Kreese
 05 May 2006, 06:28
Det vore himla skoj om man kunde lära sig att programmera till NES. Jag har snackat om detta förr, men inte riktigt tagit tag i det. Någon som vet nån bra nybörjarsida? Roligast vore ju även om man sedan (när man väl lärt sig att programmera lite) kunde lägga in programmet/spelet på en cartridge.

http://www.raphnet.net/electronique/nes ... art_en.php

Någon mer som är intresserad av detta?

Var det inte washout som faktiskt redan hade testat detta?

 #6434  by washout
 05 May 2006, 09:10
Jag kikade lite på nes assembler ett tag, jo =)
Och lyckades väl mest producera nån form av hello world, som jag postade här på forumet en gång...
http://nesdev.parodius.com/ är den största samlingen information om programmering för nes som jag vet om. Tar lite tid att sätta sig in i, om man inte är van assemblerprogrammerare.

Jag har däremot inte byggt nån kassett för att lägga in spel på. Mest för att jag tyckte det var svårt att hitta nån lämplig EEPROM-programmarerare som inte kostade skjortan. Blir dock lite sugen på att undersöka det hela igen nu när du nämner det :)

 #6435  by Kreese
 05 May 2006, 09:32
Ja, det vore som sagt kul om man hade tillgång till en eprombrännare. Man kan ju göra egna cartridgar med musik på (nsf låtar som man kan göra i t.ex. FamiTracker). Skulle vara skoj.

Undra om man verkligen måste borra upp cartridgen sådär med alla eproms, ser ju lite trist ut. Jag vet ju att det tillverkats en cartridge med hemgjorda spel på som såldes på www.nesworld.com i forumet där. Nånting med "Garage Cartiridge" eller nått hette den. Och på de cartarna så tror jag inte att det var borrat/sågat i plasten.
Image

 #6440  by Den där Marcus
 05 May 2006, 10:15
Jag vet ärligt talat inte om man har den tid det lär ta att lära sig tekniken och sen applicera den, men jag är j-ligt nyfiken på området. Att lyckas sätta ihop ett (riktigt enkelt) spel eller någon form av NES-demo och sen fixa en mindre mängd riktiga kassetter (precis som Garage Cart som Robban nämnde) som man kan sprida bland entusiasterna här vore vansinnigt tufft. Det känns ju dock som ett väldigt stort (och kanske även dyrt) projekt.

Nu kommer man ju ingenstans med bara det, men jag har ju faktiskt en devboard utan eprommar: http://www.marcusmedia.se/tv-spel/bilde ... 306_02.jpg samt en devbord med "allt": http://www.marcusmedia.se/doc/strange_nes_cart/

Det tråkiga är väl att det verkar skilja en hel del från pcb till pcb och från rom till rom vad man kan lägga in på dem så det är ju inte så lätt som att man bara kan börja testa att programmera och sen slänga över resultatet på vilken eprom som helst och sen trycka dit den på vilken devboard som helst.

Oavsett vad så är det så att ni börjar nästla i kodandet och utvecklandet så måste ni redogöra för vad som händer och vad ni lärt er här på forumet. Det svåra tenderar ju att bli lite enklare om man är flera som klurar...

Instagram