• NES historik i Club Nintendo Sept 2000

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6770  by Kreese
 
Så här står det i en artikel i denna tidning:
NES i Sverige

* NES lanseras i Sverige augusti 1986 (först i Europa). 2 handkontroller och spelet Ice Climber ingår.

* Shigeru Miyamotos Super Mario Bros. lanseras i juni 1987 och blir så populärt att att det senare säljs med hårdvaran.

* Totalt säljs 420.316 NES-enheter i Sverige mellan åren 1986-1996. 104.085 säljs toppåret 1991. Idag finns 739.941 NES i nordiska hem.

* Mellan 1986-1996 säljs 2.430.161 NES-spel i Sverige. 5,8 spel per maskin i snitt.

* Super Mario Bros. 3 är med ca. 112.000 exemplar det mest sålda spelet (spel i hårdvarupaket ej inräknade).

* 1996 säljs de sista 264 NES-enheterna i Sverige.
Det verkar ju som om de försökt vara nogranna med siffror och sånt, men märkligt att de skrev att det lanserades i augusti? Kanske menar de att de började med reklamkampanjer då eller? För det släpptes väl 1/9 1986? :roll:

Om de kan lämna ut sånna här siffror så tror jag att antalet spel för varje titel finns att räkna ut om man rotar i Bergsalas arkiv! Fasen att inte nån kan ta tag i det av de som jobbar idag. Någonstans måste det väl finnas info, eller har de kastat allt gammalt.

 #6771  by Bonomaul
 
Intressant värre..
Nu kom ju svar på frågan om vad som släpptes först också, enhet + IC alltså.

Klart dom har alla gamla siffror och sådant kvar, allt annat måste ju vara bullshit!

 #6777  by Kreese
 
Super Mario Bros, Nintendo, 1987-05-15

Och de skrev Juni. Man kanske ska ta resterande siffror med en nypa salt också då?

 #6778  by Bonomaul
 
Kreese wrote:Super Mario Bros, Nintendo, 1987-05-15

Och de skrev Juni. Man kanske ska ta resterande siffror med en nypa salt också då?
Vart kommer din siffra ifrån då?
Kan ju varit så att det blev försenat nån månad eller så, oftast blev ju spelen det på den tiden av nån outgrundlig anledning..

 #6780  by Kreese
 
Min siffra kommer från Bergsalas tidiga lista som de hade på www.nintendo.se för några år sedan. Det kanske är så att den listan var full med massa fel. :shock: Inte helt omöjligt. Man får väl rota genom sina gamla klubblad, nintendo magasin och allt annat man kan komma över och kolla upp de olika datumen.

 #6782  by Bonomaul
 
Dom första klubb tidningarna med Jens på framsidan tror jag är en rätt bra källa till information, iof så kan det nog vara fel där också men kanske inte i lika hög utsträckning.
Om jag bara visste vart jag hade mina så hade jag satt igång direkt..

 #6795  by Den där Marcus
 
Bara av nyfikenhet; Har du de två första numren också Alex (av de fyrkantiga klubbtidningarna alltså)?

 #6797  by Bonomaul
 
Har allihopa faktiskt.. dock så verkar dom blivit nerpackade i nån obskyr låda när jag flyttade för 13 månader sedan, och där ligger dom troligtvis kvar än idag.

 #6825  by Azox
 
Hihi ja har oxo den tidningen :D
Undra vem som har enhet 104.085, 420.316 och 739.941 :P

Haha så ser man den där world of nintendo skylten hänga där, den har man sätt gå på tradera förut.

Ingen av de där 150 medlemmarna i klubben som är med i Tung?

http://gamesource.groups.yahoo.com/group/cokna/

 #6826  by Den där Marcus
 
Bono: Ok. Jag saknar de två första tidningarna och av någon anledning tycks jag aldrig hitta dem till salu någonstans. Känner till flera NES-fantaster som har dem, men ingen säger sig ha dubletter. :(

 #6831  by Bonomaul
 
Den där Marcus wrote:Bono: Ok. Jag saknar de två första tidningarna och av någon anledning tycks jag aldrig hitta dem till salu någonstans. Känner till flera NES-fantaster som har dem, men ingen säger sig ha dubletter. :(
Näe dom kan vara lite luriga att få tag på, och det gäller väl alla nummer egentligen, men kanske framförallt dom äldsta.
Har för mig jag köpte ganska många i ett paket på Tradera för ett par år sedan..

 #6919  by Azox
 
* Totalt säljs 420.316 NES-enheter i Sverige mellan åren 1986-1996. 104.085 säljs toppåret 1991. Idag finns 739.941 NES i nordiska hem.

Hmm skumt de där de finns folk som har enhet med nummer över miljon :S

 #6926  by Bonomaul
 
Nja, ändå inte.
Bergsala distribuerade ju till hela norden och Island.

Instagram #sndb.se