• Hittade en intressant hemsida!!!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6955  by Lakanman
 
Alltid kul att se gamla foton när Nintendot är med.

 #6965  by Kreese
 
En häftig grej som jag hittade var detta:
http://www.akterhall.com/Nintendo%20SM%201992.htm
Tävla med specialkasett

Själva tävlingsmomentet går till så att up till 8 tävlande kan vara med i ett heat där de kör mot varandra. Den speciella tävlingskasett består av tre delmoment. Först ska du snabbt samla ihop 25 mynt i Super Mario Bros 3. Sedan ska du spela Nintendos eget flipperspel Pinbot där det gäller att fortast möjligt få ihop 100.000 poäng. Slutligen får du den tid du har kvar av totaltiden spela Dr Mario och försöka samla ihop så mycket poäng som möjligt.
Vilken kassett kan det ha varit!!? DEN MÅSTE MAN JU HITTA!

 #6968  by nes_nerd_no_1
 
Kreese wrote:En häftig grej som jag hittade var detta:
http://www.akterhall.com/Nintendo%20SM%201992.htm
Tävla med specialkasett

Själva tävlingsmomentet går till så att up till 8 tävlande kan vara med i ett heat där de kör mot varandra. Den speciella tävlingskasett består av tre delmoment. Först ska du snabbt samla ihop 25 mynt i Super Mario Bros 3. Sedan ska du spela Nintendos eget flipperspel Pinbot där det gäller att fortast möjligt få ihop 100.000 poäng. Slutligen får du den tid du har kvar av totaltiden spela Dr Mario och försöka samla ihop så mycket poäng som möjligt.
Vilken kassett kan det ha varit!!? DEN MÅSTE MAN JU HITTA!
Är det inte just den som är "Nintendo World Championship"?

 #6971  by Kreese
 
The game itself is a combination of three of Nintendo's most popular games at the time - Super Mario Bros., Rad Racer and Tetris. The contestant plays the games in order after finishing a certain objective in each game, and there is an overall time limit of six minutes. The ultimate object, of course, is to score as much as possible and beat the other three kids playing at the same time onstage. Hit Start on the second controller to begin the game and you enter SMB. Get 50 coins and you move on to the Rad Racer section where your next object is to finish the first level as quickly as possible. Finally you get to Tetris, which you play until your six minutes are up; this is the section where the big points are scored as scores in Tetris are multiplied by 25 for your final score.
Inte riktigt samma faktiskt, vilket skulle innebära att den andra kassetten skulle kunna vara ÄNNU ovanligare, om den nu existerar. Det kan ju fixats på annat sätt.

 #6973  by pcx
 
Shit, Kreese du kan vara något STORT på spåren här ju!
Om nu denna kassett existerade borde det rimligtvis finnas något ex kvar (eftersom det hölls uttagningar och sådant borde mer än bara 1 kassett ha skapats.) och den skulle LÄTT vara mer eftertraktad än NWC-kassetterna!

Jag tycker iof att det verkar skumt att de höll Nintendo-SM på NES-spel 1992, när SNES hunnit ta över som den nya nintendo-konsollen...

Menmen, är ingen av de där personerna inne i NES-scenen idag? Så man kan få veta hur det gick till?
Jens Bjerking, Bromma
Magnus Eriksson, Lindesberg
Björn Pettersson, Eskilstuna
Fredrik Gustavsson, Ludvika
Daniel Amnell, Forshaga
Andreas Johansson, Södertälje
Rickard Söderberg, Nyköping
Henrik Stridh, Katrineholm
Mustafa Hussein, Västerås
Henrik Nebrin, Norrköping
Stefan Cedervall, Degerfors
Kaj Larsson, Kristinehamn
Laurent Kollberg, Sollentuna
Mattias Gustavsson, Borlänge
Magnus Emanuelsson, Uddevalla
Joakim Svensson, Nykroppa
Daniel Toutin, Kumla
André Hay, Örebro
Jan Aydin, Nässjö
Jens Wallin, Örebro
Jenny Engström, Borås
Mikael Andersson, rollhättan
Jonny Jousef, Skövde
Andreas Görtz, Broby
Marcus Svensson, Landskrona
Rick Carlberg, Lomma
Oskar Johansson, Ystad
Jonas Christiansen, Landskrona
Jens Rydén, Umeå
Jonas Nordström, Uppsala


EDIT: Fast jag ser nu på bilderna att de lirar med SNES-handkontroller =( oh, well

 #6976  by Kreese
 
Fast Pinbot kom det till SNES? SMB3, när kom SMB Allstars?
Antagligen kanske finalen gjordes upp på SNES, och uttagningarna gjordes på NES?

Vore spännande att få reda på vilken specialkassett det kan vara!!

 #6984  by kralleman
 
Okej, så här ligger det till:
Kassetten som användes vid SM i Nintendo kallas Nintendo Campus Challenge-cartridge. Från början var det en tävling som åkte runt på turné på olika college i USA. Det finns två varianter av kassetten, en till NES och en till SNES. Det verkar som om de använt samma kassett här i Sverige. Det är alltså inte NWC-kassetten som använts. Jag har SNES-kassetten och har bidragit till en ny fräsch artikel på www.snescentral.com . (Jag kallar mig shrimp på många internationella forum). Där kan ni läsa om vilka spel som fanns på SNES-kassetten och även se bilder på min exklusiva spelkassett :D. De som fanns på NES-kassetten var de som nämnts tidigare i denna tråd.

1. SMB3 - Get 25 Coins
2. PinBot
3. Dr. Mario

Huruvida det var både SNES och NES-moment i tävlingen, det får väl bli upp till oss att ta reda på. Kanske var det två separata tävlingskategorier, kanske gick finalen i SNES och kvalet i NES

 #6985  by Kreese
 
Oj! Härlig info! Kanon kralleman... Så med andra ord borde det finnas en NES-kassett! Undra hur många och vart de har tagit vägen! Jag har inte sett eller hört talas om någon ROM-fil av denna varianten, NWC 1990 däremot har jag sett.

 #6986  by Den där Marcus
 
En sån här kassett har nyligen dykt upp i USA och fyndet har diskuterats vilt på lite olika forum så det är (åtminstone delvis) därför Räkmannen kan berätta om den med sån säkerhet. Finns fortfarande många frågor kvar. Hur många finns det? I vilka länder användes den här sammansättningen (åtminstone USA och Sverige verkar ju ha använt samma för liknande tävlingar)? Finns det både PAL- och NTSC-kassetter eller valde de att göra dem regionsfria (de måste de nästan ha gjort - varför spärra en tävlingskassett gjord i liten upplaga?)?

Edit: Ett par bilder från snubben som hittade kassetten (tillsammans med en del annat kul): http://pixpipeline.com/users/jollerancher

Edit 2: Auktionen som startade allt hallabalo: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 8289693874
Last edited by Den där Marcus on 05 Jun 2006, 15:37, edited 1 time in total.

 #6987  by kralleman
 
Hehe.. Förlåt om jag hade lite besserwisser-attityd.. Kan lätt bli så när man forumar efter att ha druckit.. Eh..

 #6990  by Den där Marcus
 
Ingen fara. Du var inte besserwissrig. Tänkte bara att det kunde vara intressant för de som inte kollar DP eller NesWorld mm. löpande att få höra lite av bakgrunden så jag kompletterade ditt inlägg lite. ;)

 #7029  by washout
 
Nintendo On Tour '92 =)
Jag var i nintendobussen när den stannade till i Kalmar (måste ha tillkommit stopp där efter originalschemat trycktes). Var även med i tävlingen, vet att jag har en papperslapp med poängnotering liggande nånstans (hos föräldrar, kan försöka scanna). Det tråkiga är att jag inte kommer ihåg så värst mycket i övrigt, tex. exakt vilka spel det var i tävlingen (argh, har det redan gått 14 år?)... Kanske står det nåt på den där resultatlappen. Minnesbilder jag har är att jag testade snake's revenge i bussen, som var inredd med ett gäng nes och tv-apparater utmed väggarna.

 #7032  by Kreese
 
Frågot som dyker upp i mitt huvud: Finns bussen kvar? Ska vi försöka köpa den tillsammans för gemensamma semestrar? :lol:

 #7045  by washout
 
Hehe, vore kul att snoka reda på registreringsnumret och spåra upp =)

 #7048  by Kreese
 
JA! Bra idé... Måste ju gå att få reda på bilnumret, säkert nån som lyckats fånga det på bild. Det går ju att sms:a bilnummer till vägverket och få reda på vem som äger bilen/bussen. :D

 #7051  by Bonomaul
 
Väldigt off-topic, men på tal om bilnummer så mötte jag för någon månad sedan först en bil med NES som reg.nr och direkt därefter en med SCN..

 #7053  by nes_nerd_no_1
 
Bonomaul wrote:Väldigt off-topic, men på tal om bilnummer så mötte jag för någon månad sedan först en bil med NES som reg.nr och direkt därefter en med SCN..
Ha ha!! :lol: Det är ju nästan så att man blir religös! :D

 #7071  by Kreese
 
Haha, coolt. Jag har sett några NOE bilar. Men inte brytt mig så mycket, de är ju inte värda så mycket! :lol: Men jag har nästan tänkt att fotografera dem.

 #7074  by kralleman
 
Nintendo-gudarna har väl ansett att det varit dags för oss att få veta sanningen!

 #7077  by Lakanman
 
Kreese wrote:http://www.nesworld.com/cgi-bin/yabb/Ya ... 1149164749

Aha där hittade jag Shrimpen! ;)

Vilket sammanträffande att någon hittar den där NES Campus Carten samtidigt som jag startade denna tråd! :shock:
Doh måste vara medlem :(

 #7081  by Kreese
 
Det är faktiskt värt att registrera sig på www.nesworld.com forumet. Speciellt om man är intresserad av att knyta lite utländska kontakter. PM:ade med en spanjor ett tag om att han ev. skulle försöka skaffa lite spanska NES lir till mig. Dock håller en del svenskar till där också. Märkligt nog verkar inte alla av dem hittat hit ännu. Nån som kallar sig jajaja och några till svenskar har jag sett. that_marcus bl.a. :)

(Ursäkta att jag alltid har en förmåga att bli lite offtopic)

 #7082  by Den där Marcus
 
Jag gick med i forumet på Nesworld.com så sent som i höstas (när mitt NES-intresse tog ny fart efter något års vilande) och jag kan helt klart rekommendera det. Självklart lider det av samma problem som andra forum (bara en handfull personer som är aktiva och periodvis interna stridigheter), men det finns ett par personer där med skrämmande kunskaper om NES, speciellt om man är intresserad av saker utanför SCN-utgåvorna.

 #7092  by washout
 
Fint fynd indeed =)
Finns en rafflande tråd om det hela på digitpress-forumen också, där fyndaren själv skriver.

 #7173  by skaanlj
 
Har nu lyckats identifiera en av spelarna på lista:

Richard Söderberg - Nyköping

Jag spelar innebandy ihop med honom :shock:

Jag skall ta kontakt med honom senare, vad vill vi fråga??

/ skaanlj
 #545912  by Martin
 
Hittade en annons för Nintendo on Tour när jag städade i gamla barndomshemmet.
Nintendo on Tour annons.jpg

Instagram #sndb.se