• Att vara död eller icke död, det är frågan! (kassetter)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6974  by Nystroem
 
Som några av er vet så köpte jag Mr.Gimmick av Bonomaul och gav till en kompis i födelsedagspresent. Nu har hans födelsedag äntligen varit och han har fått sitt grymt efterlängtade spel.

Händelseförloppet var som följer;

Jag hämtade spelet hos Bonomaul -> NES_nerd_no_1 hämtade upp mig i Mariestad och vi åkte till GBG på spelträff (kassetten hängde med) -> På spelträffen används Mr.Gimmick-kassetten några gånger och fungerar då (helt utan problem?).

Sen när vi kom hem la jag kassetten i min hylla och väntade på att så överlämna den till kompisen. Nu har han fått den och han ville givetvis spela det på en gång. MEN... vi får inte igång kassetten. Vi har rengjort med T-Röd + tops ett par gånger, vi har suddad på kontaktytan, vi har öppnat kassetten och kollat så att allt ser bra ut på insidan, vilket det gör.

Allt som händer är att en svart ruta med texten "Licensed by Nintendo" blinkar hela tiden (ni vet alla hur det ser ut när skärmen blinkar).

Nån som har något tips på hur vi kan få den att funka? Det känns jävligt kass att köpa en present för 600 kr som inte fungerar... :cry:

 #6975  by Azox
 
Prövat koka connectorn eller byta ut den på enheten? :P

 #6978  by Nystroem
 
Alla andra spel funkar..

 #6980  by Gixen
 
Prova att sätta i spelet så pass att det pricis går att trycka ner. Alltså inte hela vägen in i connectorn. Har fått igång många "döda" spel på det sättet...

 #6981  by Bonomaul
 
Har han ett Europeiskt NES?
(Dummaste frågan hittills.) :)

 #6982  by Nystroem
 
Gixen:
Det försökte jag med :/ Men kanske inte var tillräckligt långt ut :P

Bonomaul:
Ja :P


Kan man använda T-röd på själva kretskortet?

 #7067  by Azox
 
Kanske någon var taskig å bytte ut kassetten på spelträffen :P

 #7068  by Lakanman
 
Ja någon skruva upp kassetten när ni sov och satte i sitt döda Xevious kretskort och behöll Mr Gimmick kretskortet själv. Image

Azox hade inte du ett liknande problem med ett ex av Popeye. Löste du det?

Jag har aldrig varit med om att inte få igång ett spel. Jo när jag var liten så hällde jag och en kompis aceton i ett Excitebike. Det funkade inte sen Image

 #7072  by Kreese
 
Ingen aning vad felet kan bero på. Vilket NES var det som det spelades på, på spelträffen? Det var NES Nerds va? Har han en ny connector i den? Är det SCN, moddat? Du kanske rent av skulle skicka kassetten och prova i hans igen. Eller testa i ett annat NES. Fast det är klart, du säger att alla andra spel funkar, så märkligt är det ju.

Låt oss säga att det skulle vara något fel på det, och du/ni inte lyckas lösa det. Skulle man inte rent teoretiskt sett kunna löda ur själva kretsen som spelet ligger på och löda in på en annan (inte lika värdefull kassett)? Fast problemet är väl att det är svårt att hitta någon kassett som använder samma mappers? Jag har inte riktigt förstått mig på det där med mappers, men jag antar att det är en av kretsarna som innehåller saker som spel utvecklade för just de olika mappers som finns på kassetten.

I databasen står det så här på Mr. Gimmick:
Storlek: 384kb
Mapper: Sunsoft Mapper 5

Hittar man ett spel som har samma mapper borde man väl kunna (om man är tillräckligt duktig) löda över Mr. Gimmick kretsen till ett fungerande spel... ? T.ex. Batman - Return of the Joker : http://72.29.92.243/~washout/game_more.php?id=142&rid=1

Behöver inte bli så dyrt i sådana fall: http://www.tradera.com/auction/aid_27210929

Fast o andra sidan kanske det är just själva prom kretsen som strular på kassetten...

 #7099  by Nystroem
 
Jag vet inte. Känns jävligt misslyckat att köpa en present för 600 som inte funkar. Varken jag eller Goomba kan löda. Eller han kanske kan, men vi har ingen sån utrustning hur som helst...

 #7102  by Bonomaul
 
Men det fungerade alltså när det lämnade mig? (Försöker slå mig fri från ansvar. :) )

Det är klart, nångång bör det ju sluta fungera, men det måste vara maximal otur om det sker just i det här tillfället.

 #7104  by Nystroem
 
Jo då, Anders spelade det i GBG.

Det vore närmast ett mirakel, med tanke på att spelet släpptes 1993 och "bara" har 13 år på nacken. Det kan ju jämföras med mitt Zelda 1 som har 20 år på nacken och ALDRIG har krånglat.

 #7106  by nes_nerd_no_1
 
Nystroem wrote:Jo då, Anders spelade det i GBG.

Det vore närmast ett mirakel, med tanke på att spelet släpptes 1993 och "bara" har 13 år på nacken. Det kan ju jämföras med mitt Zelda 1 som har 20 år på nacken och ALDRIG har krånglat.
Men vad fan då! Funkar det fortfarande inte??
Mycket märkligt... Det gick ju hur bra som helst på mitt (moddade, skandinaviska) NES med ny connector :?
Jag kom ju till värld 4 eller 5 innan jag stängde av spelet....

Har du öppnat kassetten Nystroem? Kan något i innandömmet ha gått sönder under bilresan hem eller?

Vilken jäkla otur du har haft mannen..... Hoppas ni får igång spelet snart...

 #7109  by Nystroem
 
Har öppnat spelet 10 gånger tror jag.. nåt sånt... vet inte vad vi ska ta oss till riktigt.. sjukt tråkigt alltså..

 #7110  by Lakanman
 
Jo vars jäkla otur asså. Har ni provat i andra enheter?

 #7111  by Nystroem
 
Nope, men vi får göra det när jag flyttar sen. Vi har dock testat andra spel i hans enhet så vi vet säkert att det inte är den det är fel på

 #7118  by Azox
 
Lakanman wrote:Ja någon skruva upp kassetten när ni sov och satte i sitt döda Xevious kretskort och behöll Mr Gimmick kretskortet själv. Image

Azox hade inte du ett liknande problem med ett ex av Popeye. Löste du det?

Jag har aldrig varit med om att inte få igång ett spel. Jo när jag var liten så hällde jag och en kompis aceton i ett Excitebike. Det funkade inte sen Image
Jo jag tror att de är så att det där lockup chippet var borta eller vad de heter, har inte haft någon möjlighet till gamebit än för att ta det från någon annan kassett än. De kanske är samma fel där? Nystroem kan du inte ta fotton på krettskortet? :P *blink blink*

 #7120  by Nystroem
 
Kan be Goomba göra det imorgon!

 #7478  by WERY
 
Lade märke till denna tråd och var även bekant med problemet från förut.
Har du kollat på kontaktytorna till spelet. Ibland kan dom vara så slitna att det inte hjälper hur mkt man än rengör med tops och sprit.

Eftersom exakt alla kontaktytor måste fungera helt kan det även räcka med att bara en enda pajar.

Hur ser dom ut på den kassetten?

 #7663  by Nystroem
 
Han har köpt en ny Mr.Gimmick-kassett... tyvärr får man väl säga.. och jag jämförde den nya och den gamla... både kretskort och kontaktytor. De ser likadana ut förutom att det möjligtvis är mer smuts på den gamla som, tro mig, INTE går att få bort hur mycket jag än gnuggar.

Försökte fixa bild men hans kamera var inte min vän så det blev suddigt.. efter typ 10 bilder sket jag i det..

 #7665  by Hundägaren
 
Nystroem wrote:Han har köpt en ny Mr.Gimmick-kassett... tyvärr får man väl säga.. och jag jämförde den nya och den gamla... både kretskort och kontaktytor. De ser likadana ut förutom att det möjligtvis är mer smuts på den gamla som, tro mig, INTE går att få bort hur mycket jag än gnuggar.

Försökte fixa bild men hans kamera var inte min vän så det blev suddigt.. efter typ 10 bilder sket jag i det..
Skicka den skitiga till mig så kan jag göra ett rejält försök att få rent den. Har nog gjort rent runt 400 NES och SNES kassetter nu och inte misslyckats med någon, än iaf då :wink:

Skicka PM om det är intressant så fixar vi resten därifrån. Annars kommer jag passera Borlänge inom några veckor så kan vi ta ett möte.

MVH H Ä

 #7666  by Micke_1980
 
Hundägaren wrote:
Skicka den skitiga till mig så kan jag göra ett rejält försök att få rent den. Har nog gjort rent runt 400 NES och SNES kassetter nu och inte misslyckats med någon, än iaf då :wink:

Skicka PM om det är intressant så fixar vi resten därifrån. Annars kommer jag passera Borlänge inom några veckor så kan vi ta ett möte.

MVH H Ä
Du kan få försöka fixa mitt Kick Off (FRA) Som inte fungerar

Instagram #sndb.se