• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #765399  by Farbror Barbro
 
Elrinth: Mig veterligen finns det inga "kapacitatorer" i en Famicom (känner ej till någon konsol med en sådan komponent). Däremot finns det kondensatorer i Famicom och även i väääldigt mycket annan elektronik. :P
 #765452  by krille
 
Hur ska man rengöra Nes kasetterna?
med tops? och vilket medel?
 #765461  by Lindholm
 
jag brukar använda biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronik ... 000022283/ eller dylikt, spruta på det och gnugga med en gammal bomulls t-shirt så blir det så rent det kan bli. Lämnar inga rester

Är den väldigt smutsig så börja med att sudda med ett suddgummi, det tar bort det värsta. Och sen elektronikrengöringen.
 #765485  by segasonic
 
Glöm inte att du bör öppna kassetterna, krille.
 #765487  by krille
 
Det lät ju jobbigt att behöva öppna dom.
tänkte det skulle vara enkelt och bara köra med en tops eller liknande på kontakt ytan :s
 #765502  by Tronin
 
Visst kan du rengöra kontaktytorna med tops och elektronikrengöring utan att öppna kassetterna, men de blir inte ens i närheten av lika rena som om du skulle dem.
 #765509  by Dannejaha
 
Alla jag testat har räckt med en torr tops. Man får bort i mängder och ser hur svart den blir. Testa det först innan du lägger tid och pengar på medel och skruva upp skiten. Tycker jag :-)
 #765511  by Tronin
 
Oftast räcker det ja, men som sagt så kommer du inte i närheten av renheten du får av att öppna upp kassetten. Dessutom smutsar du ner connectorn tids nog när du använder kassetter som är 50-70 % rena.

Är du lat: Använd endast tops (med elektronikrengöring)
Vill du ha spel och en enhet som håller länge: Öppna upp kassetterna.

Svårare än så är det inte.
 #766102  by Lennox
 
Är det någon mer som har problem när ni spelar NES med Advantage-kontrollen (arkadstickan)?

Jag har varit med om att spel hänger sig alt. resettas om man drar ur stickan under spel. Sjukt irriterande, för i svåra spel (typ TMHT) kanske man behöver byta stickan mot en vanlig kontroll för att mäkta med en bit in. Det är precis som det orsakas en störning eller ett spänningsfall eller nåt när man drar ut stickan. (Nån som har manualen? Så kanske man inte får/ska göra?)

Ikväll vägrade Fester's Quest starta när jag hade Advantage pluggad. Spelet bara glitchade istället för att visa startskärm.
Och då har jag spelat Mario Bros med Advantage-kontrollen en lång stund precis innan!
Och jag har tidigare spelat Fester's Quest med Advantage utan problem! (Nästan en förutsättning med turboknapp i det spelet)

Verkligen dagens ilandsproblem detta...
 #766259  by emel
 
Hej!
Det blir min första post på detta forum.

Köpte mig idag ett nes som skall vara komplett, säg gärna till om det är något som saknas.
Undrar även hur det ska se ut när kontrollerna och kablarna ligger packat som det gjorde från fabrik, blir inte klok på hur det skall ligga. Om någon kan posts en bild så vore det kalas.

För övrigt så är allt i fint skick tycker jag.

Image

Image
 #766265  by emel
 
Svarta lilla kartongen saknas alltså? Men allt annat finns med?
Hur skall spelet ligga i kartongen då?
Last edited by segasonic on 29 Sep 2015, 06:06, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #766667  by murgot
 
Köpte ett Bubble Bobble på RG.

Dock nu när jag spelade det så tycker jag det lagar, när man skjuter bubblor osv, sen när man skjutit ner sista fienden men bubblorna så släpper laget, tills det är dax för nästa nivå. Ska det vara så ?
 #766780  by yaponneo
 
Hej

Försökt leta efter någon typ av lista på alla spel som yapon hyrde ut, fast inte hittat något.

Någon av er veteraner som har någon lista liggande gömd ? :)
Last edited by segasonic on 07 Oct 2015, 15:38, edited 1 time in total. Reason: Sammanfogat med befintlig tråd.
 #767455  by wonamik
 
En grej jag funderat på. Zappern reagerar ju på om den ser ljus eller ej och då registrerar den en träff om Zappern ser den vita fyrkanten. Men hur skiljer den på vart man skjutit i spel som Gum Shoe då det e mer än ett objekt på skärmen???
 #767479  by segasonic
 
http://mentalfloss.com/article/26875/ho ... t-gun-work
In the event of multiple targets, a white block is drawn around each potential target one at a time. The diode’s reception of light combined with the sequence of the drawing of the targets lets the computer know that you hit a target and which one it was. Of course, when you’re playing the game, you don’t notice the blackout and the targets flashing because it all happens in a fraction of a second.
 #767535  by wonamik
 
Tack :)
 #767744  by Elrinth
 
Hej!

Mitt gamla NES har en flisa sönder på luckan och jag skulle vilja ersätta den så NESet ser fint ut rent estetiskt. Finns det att få tag på originalreservdel eller är det typ den här som gäller? http://www.tradera.com/item/300811/2293 ... ings-lucka
Last edited by Elrinth on 23 Oct 2015, 15:27, edited 2 times in total.
 #767755  by segasonic
 
Var hittar du batteriet? :)
 #767764  by Elrinth
 
"Batteri" i detta fallet har jag absolut ingen aning om vart jag fick ifrån, hahaha :D Råkade skriva med det av misstag, antar jag var stressad när jag skrev det eller nåt.
Hur som helst... Jag behöver en ny lucka där man stoppar in spelen och undrar om man bör köpa en sån repro-lucka eller om det finns nån originaldel att få tag i.
 #767767  by segasonic
 
Misstänkte det! :D
Testa slänga upp en köpestråd här på forumet och se ifall någon har en konsol de kan slakta Skulle det inte nappa hade jag nästan köpt en konsol till (förhoppningsvis en defekt), fast med hel lucka.
 #767774  by Tronin
 
Känns onödigt att köpa en defekt enhet för att ta luckan från den då det antagligen är billigare att köpa en nya lucka. Det är inget fel på dem.
 #767796  by segasonic
 
Jo, de är inte original.
 #767798  by MilleN
 
emel wrote:Svarta lilla kartongen saknas alltså? Men allt annat finns med?
Hur skall spelet ligga i kartongen då?

Så här har jag fått det till att det ska se ut efter att ha sett en unboxingvideo av ett tidigare oöppnat ex på youtube :) Som Sanna visade fast strömkabeln till vänster.
Attachments:
20151011_142014.jpg
20151011_142014.jpg (686.71 KiB) Viewed 16536 times
216349401_9efdf7ff-4e4b-4280-a260-1293290bf5d3.jpg
216349401_9efdf7ff-4e4b-4280-a260-1293290bf5d3.jpg (85.97 KiB) Viewed 16536 times
 #769394  by Sonefors
 
Klistermärket gick nog att beställa från shopen back in the days.

Det som inte syns på bilden som ska vara med är manual till SMB/DH samt svarskort SCN-3 till Nintendoklubben. Samt påsarna till sakerna då. Det bör även vara någon form av reklam med, vet inte vilken sort men det står nog i någon tråd här.
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 111

Instagram #sndb.se