• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #293319  by Rickard Ingvarsson
 
Okey tack så mkt för den Infon!
Tror jag passar, dels för att det verkar vara ett okkerpris samt att jag ju gärna vill ha svensktext, iaf på en sjukhus serie.
 #293338  by Pinge
 
instinqt wrote:Någon som sett A4-manual till Terminator till NES? Hittade en i ett SNES-spel nyligen. Det är visserligen en Yapon-manual i basen men med en viktig skillnad :)
Det var alltså en manual till nes spelet?
 #293357  by instinqt
 
Ja...fast den låg i ett nytt exemplar av T2 the Arcade Game till SNES.
 #293489  by Smart Cat
 
Och vad var skillnaden från Yapon-manualen?

Snickerboa: Tänker du på spel som bara kom ut i USA och inte i Japan och tvärtom eller menar du spel som kom i Japn och USA men inte i Europa
 #293497  by snickerboa
 
Menar spel som bara släpptes i Usa och inte Europa. Strunta i det jag skrev om japan :)
 #293501  by Smart Cat
 
Oj, det är v ä l d i g t många
Final Fantasy & Dragon Warrior 1-4 exemplevis
 #293611  by Early90s
 
Gå in på Nintendoage.com och kolla i listan på alla spel. Där så får du se hur många spel som endast släpptes i USA och inte Europa. Var beredd med skrivblock och kör hårt :lol:
 #293723  by snickerboa
 
Ja det tar säkert bara ""några"" timmar :roll: ;)
 #293733  by Smart Cat
 
Ja, det är ju bättre om någon annan gör det, det är sant men nu är det ingen som orkar det så jag föreslår att du gör jobbet åt oss istället. :D
 #294187  by instinqt
 
Smart Cat wrote:Och vad var skillnaden från Yapon-manualen?
En ruta med Ring Nintendoklubben. Det har jag aldrig sett på en Yaponmanual och det ligger typ "utanför" Yaponmanualen så att säga.
 #294433  by Mippy
 
Hej Dr. Mario. Har lite frågor till dig.

Finns det något sätt att särskilja en originalfrigolitbit från en egentillverkad? Som jag har förstått det så finns det muppar som sitter och gör egna. Något speciellt mönster eller så som inte går att efterskapa? Känns inte hållbart att ha annat än Nintendos egna. Ser alla originalfrigolitbitarna likadana ut eller finns det olika varianter som det gör med dammskydden?

Var NES den enda konsollen som hade dammskydd till sina spel? Fanns det inga till Super Nintendo eller Mega Drive?

Vad är säkraste sättet att ta ut innehållet från en kartong? Är det att hålla den upp och ner och låta det rinna ut eller hur gör man? Är överdrivet rädd för att manualerna ska förstöras när jag gör detta. Även att förstöra locket längst ut. Märker att det ofta blir "fransigt" efter man har varit i farten. Blir lika nojig varje gång.

Som jag har förstått det så var kartongerna till svarta serien likadana över hela Europa. Hur är det med andra small box såsom Kid Icarus och Cobra Triangle? Samma sak där? Finns det någon lista någonstans med kartonger som är likadana i skandinavien som i andra länder?

Lär komma på fler frågor men det var de jag hade nu.
 #294445  by Smart Cat
 
Hehe!
Kan inte svara på allt men lite.
Dammskydd finns inte till SNES utan där ligger spelen i en plastpåse. Det finns dock till US-Snes ett genomskinligt plastskydd som sitter över öppningen.
http://cgi.ebay.com/Super-Mario-World-g ... 335dabba2b

Mega Drive har jag ingen koll på.

Frigolitbiten finns väl i två varianter. En vanlig samt en blå som är lite smalare. Anledningen till att den är lite smalare är för att den förekom i spel som SMB3, NES Open och Sword & Serpents etc. Dvs spel som har en större manual än de vanliga. Manualen är lika lång som kartongen så därför måste man göra plats för den bredvid frigoliten. Varför frigoliten är blå vet jag inte. Har ej heller koll på om det finns fler varianter.

Det finns nog ingen lista på vilka boxar som ser likadana ut i vilka länder men vi har ju vår eminenta databas med inskannade bilder på de flesta kartonger.
 #294455  by Ufouria
 
När det gäller frigolitbitar så kan originalen se lite olika ut, finns både "småsporiga" och de med lite större "bubblor". Skulle man hålla i en egentillverkad frigolitbit skulle man nog kunna se att den inte är original, fast det beror ju på hur välgjorda de är.

Dessa kan jag inte se om de är original eller egentillverkade.
http://www.tradera.com/25ST-FRIGOLIT-BI ... 697856#pic

Edit: Några av dem ser ju lite sneda ut men det kanske originalbitar oxå kan vara.

Edit 2: Dessa däremot ser ju ordentligt hemgjorda ut. Står även att de är "nya" såg jag nu så de är garanterat egentillverkade.
http://www.tradera.com/NES-Frigolitbita ... _111604970

Dessa ser ut att vara original eller vad tycker ni?
http://www.tradera.com/5-x-Frigolitbita ... _111319883
 #294456  by Mippy
 
Roligt att du länkade till puttes annons. Det är väl egentligen han och Kaptenkrok som har fått mig att tvivla på att alla mina spel verkligen har originalbitar. Har ju handlat en del utav dem båda och har ju sett att de säljer frigolitbitar i flerpack (uppemot 30). Hur kan man få tag på så många original? Minst sagt suspekt. Jag börjar ju undra om det kan ha slunkit ner en icke-original i ett av spelen också då. Kanske bara borde släppa "helt original" tänket om det nu inte finns något säkert sätt att se skillnad på dem. Gillar verkligen inte att de här egentillverkade cirkulerar omkring.

Har en Little Nemo Dream Master-kartong också som ser helt konstig ut. Finns det kartonger som är falsktillverkade?

Blå frigolitbit, högst intressant. Har du en bild på en sådan? Har ju både Smb 3 och NES Open men ingen av dem har en sådan. Känner att jag måste komplettera med de rätta byggstenarna här.
 #294473  by Mippy
 
Jaha, jag fick känslan av att den var helt blå, inte vit med inslag av blått. Där ser man.

Dream Master kartongen är helt brun på insidan. Jag vet inte hur jag ska förklara men texten och bilden ser helt suddig ut. Texten som borde vara vit är mer åt gul-hållet. Det kanske är så den ska vara? Maskinen som tryckte den kanske började få slut på bläck eller något. Eller kanske bara är solblekt.

Om den hade varit vit på insidan så hade den varit garanterat fejkad eller?

Hur i hela friden skulle man kunna göra en egen kartong? Känns ju hur komplicerat som helst.
Last edited by Mippy on 07 Jun 2010, 15:08, edited 1 time in total.
 #294476  by Smart Cat
 
Jo, den är väl mer vit med dvs blåa inslag än bara blå.
 #294478  by Ufouria
 
Ja är den så där vit som Mega Man 5 kartongen är den fejkad. Men det är möjligt att det blivit något konstig med blixt eller nått som gör att den kartongen ser helt mysko ut.

Om texten som borde vara vit är mer åt det gula hållet så kanske den har missfärgats pga av att tidigare ägare rökte inomhus eller pga att kartongen åldrats konstigt.
 #294568  by nes_nerd_no_1
 
Sanna wrote:Ja är den så där vit som Mega Man 5 kartongen är den fejkad.
Jag är 99% säker på att jag vet vem tillverkaren av de där satans kartongerna är!
Har diskuterat det med en annan gammal & respekterad medlem här på forumet, och det finns extremt starka indicier på att det skulle vara den killen som vi misstänker! :evil:

Och värst av allt; HAN ÄR MEDLEM HÄR PÅ NESDB!!! :evil: :evil: :evil:
 #294570  by Pinge
 
jag vet vem du menar tror jag! :)
 #294855  by fox
 
Hej
vilka spel har släppts som som silverspel och som guldspel
 #294857  by Mippy
 
Som guld är det Zelda och Link. Tror faktiskt att de är de enda. Eller?

Om du menar silvriga kartonger så är det Metroid, Kid Icarus och Rad Racer som gäller.

Finns säkert ännu fler men det var dem jag kunde komma på just nu.

Sen finns det något som heter Silver Pack också. Där ingår Metroid, Kid Icarus och Punch-Out om jag har förstått det hela rätt.
 #294959  by nes_nerd_no_1
 
Alla spel med batteriminne har ju en guldfärgad klisterlapp på baksidan (t.ex. Shadowgate, Deja Vu etc.).
Dock så är det endast Zelda & Zelda 2 som har guldfärgade kassetter...

Silverkartonger är precis så som Mappy säger. Fast Rad Racer platsar inte riktigt där, då färgen på de övriga "Silverspelen" indikerar på att spelet har passwordfunktion, vilket inte Rad Racer har...
 #295049  by sparrisn
 
MEGAMAN 3 ÄR EN STOR FAVORIT, MEN DET JAG UNDRAR ÄR OM "BREAKMAN" OCH "PROTOMAN" ÄR SAMMA PERSON?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 111

Instagram #sndb.se