• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #752318  by gewert
 
Tja !

Tänkte fråga lite om Zelda 1 nes spelen dvs första utgåvorna, har ett problem med att få igång dem.

Köpte hem en kassett med box dårå och när jag fick syn på kassetten såg den väldigt fin ut och nära ospelad, orepig lack osv.
När jag försökte starta den så gick den inte, blev bara grå skärm utan blinkandet. Tog ut den, rengjorde den som mycket det gick
fastän det knappt fanns nå smuts på den. Satte in den igen men samma gråa skärm. Skruvade loss kassetten och tittade grundligt på chippet.
Chippet såg YTTERST fin ut och kontaktytorna va riktigt blanka, nära ospelad.

En polare köpte samma utgåva ( första ) och fick samma problem. Vad kan vara fel ??

Äre batterierna som är föråldrade? Borde spelet starta även om batterierna är det ??

Finns det någon därute som vet ?
 #752328  by segasonic
 
Är batterierna kassa behålls inte din sparfil, spelet startar ändå.
 #752331  by poppe
 
Låter som det är comnerorn på enheten. Testa jucka spelet lite sidleds och tryck på reset.
 #752889  by cefa
 
Får hoppas jag är i rätt del och skriver annars får någon vänlig själ gärna flytta tråden.
Jag köpte för ett antal år sedan, innan jag riktigt började bygga upp min samling ett Zelda 2: The Adventure of Link och visste inte ett dugg om regionskoder då eller vad alla bokstäver står för. Jag är inte mycket bättre på det nu men har försökt läsa mig till lite trots allt. Och anledningen till att jag vill veta är att jag vill ha alla mina NES-spel som svensksålda, dvs SCN men har jag förstått det rätt att vissa spel som är svensksålda även kan ha EEC då detta var den första märkningen i Europa innan det blev en specifik Skandinavisk märkning?
Vilket som så undrar jag vad mitt Link är och om kassett, manual och kartong är från olika marknader.

På kassetten står det NES-AL-EEC på framsidan och PAL-ZL på baksidan.
På kartongen står det NESE-P-AL på sidorna och NES-GB på baksidan. Flärparna är tyvärr borta så vet ej vad där stått.
På manualen står det NES-AL-SCN på framsidan.

Så är det ett hopkok jag har eller ska jag helt enkelt bara let after ett nytt märkt SCN?
Tack!
 #752949  by cefa
 
Stort tack för hjälpen!
Hint to myself: Måste lära mig att söka bättre på forum :P
 #753777  by justschill
 
Någon som vet om Zelda: Outlands är NTSC eller typ.. regionsfri?

Bild:
Image
 #754913  by DonJ0hn
 
Tja!

Tänkte höra om där finns någon som har styr på de olika modellerna av handkontroller till nes. Där finns väll bla en version som fungerar på alla maskiner? och någon som bara fungerar på tyska enheter etc? Eller är jag helt ute och cyklar?

Varför jag frågar är för att jag har skickat en toploader på moddning och tänkte förbereda ankomsten =)

Tacksam för all hjälp
 #754919  by Stiltzkin
 
Har haft både svenska, tyska och amerikanska till både min Toploader och mitt SCN NES
och det har funkat bra :good: Även på en japansk Famicom AV :)

Dock har ja hört att SNES däremot ska ha vissa begränsningar :nogood:
 #754931  by poppe
 
Tyska och spanska-enheter kan inte ta alla kontroller, tror det finns att läsa i den här tråden.
 #754937  by Tronin
 
Stiltzkin wrote:Har haft både svenska, tyska och amerikanska till både min Toploader
Det nordiska och amerikanska handkontrollerna är likadana; står NES-004 på baksidan av dem. De andra europeiska kontrollerna där det står NES-004E ska man hålla sig undan. Det blir även problem när man köper en tysk Four Score då den inte tar NES-004-kontrollerna. Minns dock inte vad den har för nr. men den amerikanska har NES-034 och med tanke på att den fungerar med svenska kontroller tror jag att det är samma Four Score som såldes i Norden.
 #755663  by Slackiiin
 
Jag köpte ett NES paket med enhet och ett gäng spel...

Nu har jag rengjort konsolen och alla spelen, var ganska smutsigt.
Men RF kontakten funkar inte... det är inte själva kabeln, för den är testad i tre olika enheter.
Det är alltså porten som är glapp eller något då den funkar ifall man står och pressar kontakten in i porten.

Går detta att åtgärda på något vis? Någon som upplevt samma problem?
 #755670  by Tronin
 
Jag skulle inte rekommendera att fixa den då det inte är en enkel sak att laga. Använd AV-kontakterna istället.
 #755735  by Psybon
 
Hejsan,

Jag har nyligen köpt Double Dragon 3. Nu när jag tänkte sätta mig och spela det flr första gången så startar spelet som det ska men fastnar i titelskärmen, det spelar ingen roll hur jag trycker på kontrollen, det verkar som spelet har fastnat i en loop. Har ni sett något liknande förut? Jag har testat bytt handkontroll startat om det 20ggr och så vidare. Andra spel startar som de ska...

Filmade lite:

https://www.dropbox.com/s/4ogic1memtvbc ... 7.mov?dl=0

Psybon
 #755773  by Psybon
 
Testat 2 st 004 kontroller. Konsolen är Bergsala med hyfsat ny connector och lockoutchippet är avaktiverat. Spelet är SCN.

Måste dock påpeka att alla andra spel startar som de ska..

Psybon


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 #755781  by segasonic
 
Är kassetten NTSC?
Finns NTSC-spel som inte fungerar tillfredsställande på moddad PAL-enhet.
 #755783  by segasonic
 
Då får du nog köpa en ny kassett :)
 #755789  by HighChaparall
 
Vore intressant att veta hur samma kassett skötte sig i en annan konsol.

Jag har haft liknande problem med en SNES-konsol, där spelet Pocky &Rocky (3 st olika exemplar av samma spel) bara vägrade att fungera med just den maskinen.

Testade i en annan och alla 3 st Pocky & Rocky-kassetter gick felfritt i den...
 #755795  by Ufouria
 
Om du mot förmodan skulle få igång det finns det dock risk att du fastnar på andra skärmen efter startskärmen.
Har för mig att jag fastnade/dog på den skärmen när jag testade det för många år sedan :lol:
 #755798  by Psybon
 
Konstigt, testat på polarens NES - samma fenomen. Testade även på hans Super Retro Trio med samma resultat..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 #755800  by Psybon
 
Update:

Öppnade upp och gjorde rent kassetten ordentligt på kontaktytorna. Då startade den som den skulle!
Tack för alla svar!
 #755815  by segasonic
 
Undrar var man ska smutsa ner kontaktytorna för att få det fenomenet! :D
 #755958  by trapula
 
Läste någonstans att vissa tidiga carts innehåller en famicom pcb med en inbyggd 60 till 72 pins converter.
Någon som vet ifall detta endast gällde amerikanska carts eller även pal? Någon som stött på en converter i någon femskruvars kassett?
  • 1
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 111

Instagram #sndb.se