• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #290708  by GNo1
 
Det där med stjärnan kan det inte ha med Första releasen är utan och andra är med stjärna?
Eller nåt.

Skumt med Mega Man 5 dock :S
 #290710  by Ufouria
 
Jo, det känns som den troligaste förklaringen.

Den amerikanska MM 5 kassetten har ingen stjärna men ett "TM" efter titeln (på kanten av kassetten).
 #290753  by Ludu
 
sundrik wrote:Super Mario Bros. Världens mest såld spel (ca 40 630 000 sålda ex). Iaf tills Wii Play tog över nyligen med ca 60 000 000 sålda ex.

Visserligen är inte gameboy advance eller virtual console sålda ex medräknade.
Det är Wii Sports som sålts så mycket :yes:

Argumenten "Vadå, de följer med konsolen, det borde inte räknas" håller inte eftersom SMB ofta följde med NES. Det tråkiga däremot är att Wii sports hur man än vrider och vänder på det inte känns som ett helt spel utan ett demo :/ Tråkigt att det ska representera mest sålda.
 #290790  by GNo1
 
Sanna wrote:Jo, det känns som den troligaste förklaringen.
Såg ju nu att du svarat likadant. Jag skulle använda ögon mer nästa gång jag skriver något :DOG
 #290868  by Frassni
 
Vad följde det med för "papper" (reklamblad osv.) när man köpte konsollen i affär?
T.ex. Ice climber versionen, SMB versionen.. eller utan spel. (Om det nu är någon skillnad mellan dessa)
 #290877  by Smart Cat
 
Belfe: Skojar du nu eller?
Jag menade förstås på kartongen
 #290885  by BelfegorC4
 
Samma text finns på kassetten så jag skämtar inte =)
Vad jag menar är om det finns en kassett i databasen utan den röda lappen som finns på alla andra kassetterna så måste det finnas en kartong utan den röda lappen =)
 #290912  by Smart Cat
 
Okej! Tack!
Jag skulle vilja ha versionen utan texten men det är sällan man ser den.
 #290965  by Rickard Ingvarsson
 
NU fattar jag inte.
Här är det ju text på Kartongen men inte på Kasetten?

http://www.tradera.com/GRADIUS-SCN--auk ... _110305634

Edit:
Och här

http://www.tradera.com/NES-Komplett-Gra ... _111276108

Nä, jag måste ha fattat nått fel här...
 #290967  by Rickard Ingvarsson
 
Snabb annan fråga.
Hur vet man om det är Engelsk/tysk text på NOE spelens kartonger.
Om det står "How to play" eller "Instrutional Manual" på manualerna istället för "Spielanletung", kan man då vara 100% på att
boxen är på engelska?

Som tex den här,

http://www.tradera.com/FLINTSTONES-till ... _113387241
 #290971  by BlaBa
 
Min fråga lyder: Finns det någon liknande tråd som denna som handlar om annat än NES?

EDIT: ändrade den - denna
Last edited by BlaBa on 26 May 2010, 22:42, edited 1 time in total.
 #290979  by Mippy
 
En följdfråga på Rickards fråga då. Står det Spielanleitung på alla tyska manualer eller kom det även ut spel där nere där manualerna var på engelska?

Om inte kan man då anta att det där Flintstones som ett exempel är en SCN-utgåva? Vad kan det annars vara? Det finns väl inte så många andra regioner vars manualer det står Instruction Manual eller How to play på? Amerikanska då såklart men man ser ju att det är ett B på både kartongen och kassetten. Hur ser det ut i Spanien till exempel? Står det Instruction Manual eller instruktionsbok på spanska (vad det nu heter) på manualerna?

Edit: Såg precis i databasen att det står How to play även på NOE-manualen vilket antagligen betyder att kartongen också är på tyska. Eller i alla fall NOE på flärparna om det nu skulle stå på engelska där bak. Vad hade man gjort utan databasen alltså? ;)
Last edited by Mippy on 26 May 2010, 23:04, edited 6 times in total.
 #290992  by BelfegorC4
 
Nu har jag själv en fråga :D Ang Startropics och Mike Tyson brevet.
Har dessa en SCN märkning? Framsidan i vänster hörn på tyson brevet och på baksidan längst ner till vänster på Star Tropics? =)
Hade varit kul att veta.
 #290995  by Pinge
 
iaf brevet till MTPO har scn märkning! tror startropics har en hel reg. kod NES-??-SCN om jag inte minns fel
 #291031  by Rickard Ingvarsson
 
BelfegorC4 wrote:Ja det står Spielanletung på alla tyska manualer som jag har. Och alla har tysk text inuti.

Mjo, men det var ju inte riktigt min fråga, det är ju rätt självskrivet :)
Det jag undrade var om dom tyska spelen som har en instuktionsbok som det INTE står Spielanletung på
har Tysk eller Engelsk box, tänkte om det finns nån speciell regel man kan går efter.
Tyska boxar med tysk text= inte roliga.
Tyska boxar med Eng text = Helt okey i mina ögon 8)
 #291035  by Pinge
 
dom flesta boxarna är det väl inte tysk text på?
 #291053  by many
 
Det Flintstones ni har länkat till är tyskt av den enkla anledning att det står "Familie Feuerstein" både på kartong och manual, menar ni att ni inte ser det på bilden? :)
 #291096  by Ufouria
 
Mippy wrote:Hur ser det ut i Spanien till exempel? Står det Instruction Manual eller instruktionsbok på spanska (vad det nu heter) på manualerna?
På de flesta (alla?) spanska manualerna står det Manual de instrucciones.

Om det står ESP eller NOE på boxens flärpar så är texten oftast på spanska resp. tyska.
Sedan finns det ju tyska kartonger som är märkta EEC (de tidigare spelen) så på de står det givetvis på engelska men manualen (texten i dem) är fortfarande på tyska.

Franska manualer är bättre då de även har engelsk text i sig.
 #291120  by instinqt
 
BelfegorC4 wrote:Ja det står Spielanletung på alla tyska manualer som jag har. Och alla har tysk text inuti.
Sen står det ju Spielanleitung på SCN-manualen till Stadium Events också, den är det INTE tysk text i...väl? Finns det fler SCN-manualer det står spielanleitung på eller är det "just the one"? Det står Spielanleitung på SCN-manualen till (minst) ett SNES-spel ivf.
 #291358  by instinqt
 
Nej, men det belyser väl att man inte alltid kan se vilket språket är utifrån att titta på om det står spielanleitung eller ej, något som kanske mer anknyter till den ursprungliga frågan.

Men återigen: finns det fler svenska spel (ej A4+NOE och liknande inräknat) som har spielanleitung skrivet på manualen, förutom Stadium Events (and the one SNES-game).
 #291367  by Pinge
 
nej det gör det inte!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 111

Instagram #sndb.se