• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #781272  by Martin
 
Hveem wrote:Nordic games importerade visst ett antal USA-spel och bytte ut regionschipen så att dom kunde spelas i Pal-maskiner. Mer än så vet inte jag, men Sol borde ha mer info.
Jag och Lirod snackade om dessa igår. Han har lite mer ny info om volymer. Merparten av spelen var kanadensiska, alltså hade både engelsk och fransk text på boxen. Nordic Games använde SRT Service i Surte (Bergsalas gamla service som bildade eget bolag) som öppnade kassetter och bytte ut chips för att få dem att fungera på vår PAL-region. Var ganska begränsade volymer. Spelen som såldes fanns med i Nordic Games annonser när det begav sig (typ 95-96?).

Jag köpte in ganska många sådana spel till NyData i Kristianstad där jag jobbade. Fanns ett intresse för NES-spel bland småsyskon som ärvt konsolen och föräldrar sökte med ljus och lykta efter nya eller begagnade spel när Domus, Eks, Leksakscity (som blev BR) slutat med NES. Kom ihåg att vi hade Mario is Missing samt Super Mario Bros 3. Själv köpte jag Mega Man 6, Bonk's Adventure, Fist of the North Star, Dragon Warrior och Final Fantasy.

Sistnämnda var lite problematiskt, textblocken med dialog halverades. Blev slags grafiskt fel med flicker på halva boxen som försvann. Det var problematiskt när det var längre texter som berättade story eller gavs tips om vad man skulle göra härnäst... Skickade tillbaka spelet till Nordic Games, men fick det i retur med en förklaring. Tänkte att det kunde vara kul att dela med sig av pappret.

Image
 #781724  by Tommy275
 
Hej. Jag funderar på att köpa detta mr gimmick som ligger på tradera, se länken nedan. Skulle vara tacksam om någon kunnig kan se om boxen och manualen är 100% äkta, tar gärna emot info om någon känner till säljaren också. Mycket pengar för ett spel och aldrig kul att bli lurad.

Tacksam för hjälp.

http://www.tradera.com/item/300813/2544 ... med-manual
 #781727  by frozkadur
 
tror det är äkta, jag har köpt av han innan och fått bra grejer, änsålänge är det bra pris men skulle inte gå över 9k för denna
 #781730  by MilleN
 
Grå insida, tycker att slitaget indikerar att det är tjock papp och manualen ser absolut äkta ut. Fram med tunga plånkan ;)
 #782618  by segasonic
 
Kan någon ta bild på kretskortet i SCN-versionen av Mario/Tetris/NWC och posta här?
 #782633  by segasonic
 
Sökte ganska länge i mobilen utan att hitta något!
Tack för hjälpen, Lurxie-boy! :good:
 #786065  by danskdynamit
 
Jag har precis köpt mig en M82a men stött på problem. Många spel jag testar har grafik fel inne i spelet. Menyer och liknande fungerar bra, med få undantag, men jag får inte bort problemet. Som samlare sen många år vet jag att rengöring gör underverk men det löser inte heller problemen.
Det som verkar mest allvarligt med problemen är till exempel Batman och Turtles 2, där identiskt grafikfel följer med, inte bara oavsett vilken plats spelet sitter i men även identiskt problem med andra fast likadana kassetter! :nogood:

Jag har rengjort alla kassetter vääldigt noga och testat så de funkar i mitt vanliga nes utan problem. Jag har rengjort alla connectorer i M82an med elektronik spray och även kört i ett nes cleaning kitt. -Problemet kvarstår.

Den ända gemensamma nämnaren verkar vara att spel som krånglar använder MMC3 chippet. Men det är inte alla spel med det chippet som krånglar. SMB2 och MM3 fungerar klockrent till exempel.

Castlevania 3, som har MMC6 chip hoppar den över helt och hållet men det kan ju bero på chippet då tänker jag.

Någon som har ytterligare tips eller har haft liknande problem? Eller vet någon som kan fixa detta?

Här är några bilder som exempel; De felen på bilderna följer med olika kassetter av samma spel.
Batman
Batman
20160516_203229.jpg (3.82 MiB) Viewed 16575 times
20160516_203250.jpg
20160516_203250.jpg (2.82 MiB) Viewed 16575 times
20160516_203307.jpg
20160516_203307.jpg (4.33 MiB) Viewed 16575 times
:-k :koopa:
 #789079  by SuperGamer
 
Har någon en susning om vilka varianter av NES (slät ovansida, serienummer, Bergsalas telefonnummer etc) som hör till vilka kartonger? Kan exempelvis en konsol med skrovlig ovansida höra till en kartong med grå baksida?
 #802503  by Ampullah
 
Hej!

Jag upptäckte en intressant grej häromdagen när jag fick hem ett Zelda.
Tack vare sndb registret för spel bestämde jag spelet till att vara av andra utgåvan.

Jag rengjorde spelet och testade det (normal procedur för mig).
När jag dog och menyn kom upp där man kan välja Continue, Save eller Retry såg den ut såhär:
IMG_1684.JPG
IMG_1684.JPG (909.04 KiB) Viewed 15065 times
Den här menyn är för mig obekant.
Alla Zelda 1 spel jag spelat har haft denna menyn:
IMG_1685.JPG
IMG_1685.JPG (995.66 KiB) Viewed 15065 times
I detta fall är kassetten av senare modell.

Är det någon som vet något om detta?
Jag antar att caution rutan tillkommit pga att folk haft sönder kassetter?

Har du kanske en första eller andra utgåva och kan kika hur det ser ut på din?
 #804154  by Madpingu
 
Hej.

Har tittat en del på speedruns på tuben nu under jul ledigheten.

Igår såg jag en speedrun med titeln
Kaizo mario bros 3.
Väldigt jobbiga o krångliga banor.

Men vad kommer detta spelet ifrån?
Eller vem har gjort det?
Antar han spelar på en nes. Ser även ut som en nes kontroll han håller i.
Är detta vad man kallar reproduktion?
Eller är spelet emulerat?

Hoppas på svar här inne bland alla er vetare:)

God fortsättning på er.
Mvh madpingu
 #804182  by segasonic
 
Det är en ROM-hack.
Du tar ett befintligt spel (i det här fallet Super Mario Bros. 3) och ändrar det. ROM-filen kan du spela i emulator eller på konsol om du först lägger över den på kassett.

Reproduktion är inte rätt ord eftersom man här gjort om i spelet.
 #804233  by segasonic
 
Jag har lyckats ändra text i tidiga spel (enklare då det inte är komprimerat) med hjälp av en guide på ett annat forum skriven av en medlem här inne.
Bara det tyckte jag var ganska komplicerat, och det var ändå en "lätt" grej.
Har du tur kan det finnas ett program för redigering av just Super Mario Bros. 3, och då kan det bli ganska mycket lättare.
Surfar från mobilen nu och kan/orkar inte söka :P
 #805421  by najk
 
Hej!

Jag har en fråga angående min Gyromite kassett.
Min kassett ser inte ut som andra och jag funderar på om det är en repro eller rent utav en prototyp.
Den har en brytare (switch) som går att ställa i två lägen, men jag märker ingen skillnad på lägena. Den här brytaren sticker ut från kassetten, ska försöka fixa en bild när jag kommer hem på lördag.
 #805463  by segasonic
 
Man skulle kunna ändra mellan två ROM-filer ("spel") med brytaren. Om så är fallet här kanske den ena filen är PAL och den andra NTSC, alltså 50 eller 60 Hertz. Har du en regionsmoddad konsol? Tror inte brytaren är till det jag nämnde utan sitter bara och funderar lite. En bild hade varit skoj, gärna även på kretskortet.
Gissar på något hemmabygge.
 #807186  by najk
 
Hej, insåg att jag hade glömt bort denna post.
Sitter på jobbet nu och gillar din teori om 50/60 hertz, kommer inte ihåg vilken av konsolerna jag har kört den i, de har lite olika modifikationer.
Jag sätter ett alarm nu och fixar en bild när jag kommer hem ikväll!
Det ser inte ut som ett hemmabygge, har köpt den av en mamma som ville rensa från sina barn och det är bara i princip standardspel.
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 111

Instagram #sndb.se