• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #832139  by jarsehonken
 
Har någon av er stött på något liknande?
https://www.dropbox.com/s/1h01qf1vd06qk ... 7.jpg?dl=0
Det ser ut som kontaktytorna på spelet till höger (det till vänster är med som referens) är avklippt/avskurna, eller vad kan ha hänt? Finns det någon anledning till varför den förra ägaren har gjort så här?
 #832141  by jarsehonken
 
Nä, den svarar inte alls. Har dock bara testat på en maskin, men jag tvivlar på att den kommer att starta överhuvudtaget.
Edit: Den trasiga (höger) alltså. Den vänstra funkar fint.
 #832164  by segasonic
 
Vilken udda sak att göra!
 #833181  by jarsehonken
 
Brukade Yapon klistra bruksanvisningar på ovansidan av uthyrningskonsolerna? Eller är det någon lokal företeelse? Konsolen är en slät-variant, om det har någon betydelse.
https://www.dropbox.com/sh/3cwiwm47eb0r ... Ebgha?dl=0
 #833255  by Andreas No 1
 
Ja, det är vanligt. Har en kompis som har en hyrkonsol med klistermärke på ovansidan, är nog också slät yta.
 #833256  by Lirod
 
Vad lägger ni egentligen i begreppet "vanligt"? Synonymer till ordet är bland annat allmän, gängse, ofta använd, sedvanlig, frekvent, spridd, utbredd, alldaglig, vardaglig, normal, samt ordinär och det kan ni ju inte påstå att förekomst av den där manualen på konsolen är? I så fall borde ju de flesta konsoler på Tradera ha den där klisterlappen på ovansidan?
 #833257  by Sonefors
 
I förhållande till antalet NES-konsoler i Sverige är den ju inte vanlig. Men den dyker upp i princip varje vecka vilket betyder att man inte behöver leta efter en speciellt länge om man är på jakt efter den. Det betyder att den är vanlig för mig även om det så klart hade varit mer korrekt med svaret "den dyker upp med jämna mellanrum".
 #833260  by Andreas No 1
 
Fast de flesta konsolerna är ju inte gamla hyr-ex... ;) Om man enkom sorterar på hyr-ex torde den vara tämligen vanlig. :)
 #833336  by Sarnath
 
Hej, jag hade lite problem med min/a nes konsol/er och i och med att fortfarande är grön har jag inte full koll på allt. Jag köpte en ny connector och installerade då min gamla var vågig och vägrade läsa spel. Sagt och gjort - den funkar nu - om jag får i spelen. Man får pressa hårt och sen är det väldigt svårt att få ut spelet igen efteråt. Är det här vanligt? Har jag gjort fel eller är det bara extremt tight, om tight - kommer det lägga sig med tiden eller finns det något magiskt trick man kan ta till? Jag vill kunna använda konsolen utan att riskera trasiga spel.

Tack på förhand!
 #833337  by 0LD5K00L
 
Om du med ny connector menar Blinking Light Win med sin egna plastsläde så är det så den är, särskilt den första upplagan. Folk som använt den länge säger sig iallafall inte ha fått pinnarna på sina kassetter bortslitna. Är det en ”vanlig” ersättare till standardconnectorn så ska den inte sitta åt så hårt.
Last edited by 0LD5K00L on 11 Apr 2018, 13:35, edited 2 times in total.
 #833340  by Andreas No 1
 
Precis! Prova att öppna konsolen igen och skruva upp platsskruvarna för connectorn något. Har själv gjort fel vid rengöring av original connector som jag skruvat åt för hårt vid. :) Jag har aldrig bytt till en ny även om jag har några nya (eftersom mina varit tillräckligt bra med pins osv), men det låter ju konstigt att det är så svårt att få in och ut kassetterna.
 #833395  by OJJE
 
Någon som kan kasta lite ljus på detta åt mig gällande NES Mario Bros.

I prisstatistiktråden för den så listas kassetterna i de olika variationerna alla med oval/runt SoQ, men det finns en kassett: NES-MA-EEC (fram) och SCN (bak), tre inv-torx skruvar, utan SoQ..

Något jag missat? I NES-XX-SCN-2 så är båda kassetterna utan SoQ som är på bild i boken
 #833398  by Lirod
 
I NES-XX-SCN-2 nämner han EEC-versionerna med olika SoQ i texten. Förmodligen är det oklart hur utgåvorna egentligen såg ut, det kanske ska in en ny andra utgåvan med samma innehåll som första utgåvan förutom en omärkt tre-skruvarskassett.
 #833422  by Sonefors
 
Lirod wrote: 11 Apr 2018, 19:57 ...det kanske ska in en ny andra utgåvan med samma innehåll som första utgåvan förutom en omärkt tre-skruvarskassett.
Ja, det är ju det vanliga med svarta serien. Är man osäker finns det ju anledning att anta att det är andra utgåvan. Något exakt facit blir ju svårt att ta reda på.
 #835549  by Ufouria
 
Kom att tänka på att på A4-bladen till vissa/flera av de 10 traditionella ESP spelen står det något i stil med "Problem?? Ring Nintendoklubben..." Såg att det även står det på flera av Yapons A4-blad (icke traditionella ESP spelen så som Talespin, Terminator 2 etc). Owe Bergsten ville ju inte kännas vid/eller kom ihåg de 10 traditionella ESP spelen. Nu är mitt minne sämre än en guldfisks, men har vi redan kommit fram till att det kanske var Yapon som distribuerade samtliga ESP spel (både de traditionella och de med Yapon A4-blad kopierade från SCN manual). Att Yapon distribuerade vissa spel vet vi ju och att de låg bakom ESP spelen med Yapon A4-blad, men jag tänkte på de 10 ESP spelen. Har ältat detta tidigare men tror inte vi har något svar, vilket gör att frågan återkommer. Jobbigt på något sätt att inte veta och förstå :lol:

Texten "Problem..." står på Spiderman också väl? Hur länga fanns Nintendoklubben. När upphörde de. Hade varit lite skojsigt om ett spel som släpptes sent efter att Nintendoklubben upphört har den texten. Snacka om miss isåfall.
 #835570  by Lirod
 
Det stämmer, texten finns med på Spider-man-manual också. Owe trodde att det var Yapon som importerat "Bergsalas" ESP-spel, så visst kan de ligga bakom fler.
 #838063  by Ufouria
 
Jag undrar hur det kommer sig att t ex To the Earth kom i small box medan flera spel som släpptes tidigare enbart finns i big box? Borde inte To the Earth då också var big box?

Gradius 88-11-30
Castlevania 88-12-19
Goonies II 88-12-19
Gunsmoke 89-02-23
Ghosts n Goblins 1989-03-23
Trojan 1989-03-23
Super Mario Bros 2 89-04-28
Rush n Attack 89-06-08
Donkey Kong Classics 89-08-10
Ikari Warriors 89-08-10
Section Z 89-09-27
RoboWarrior 89-09-27
Anticipation 89-10-25
Xevious 89-10-25
Cobra Triangle 89-10-25
Life Force 89-11-22
Track & Field II (ovalt SoQ) 89-11-22
Metal Gear 89-12-13
Double Dribble 89-12-13
Mega Man 89-12-13
Wizards & Warriors 90-01-17
Tiger-Heli 90-01-17
Stadium Events 90-02-23
Tetris 90-02-23
To the Earth 90-02-23

Edit: Fråga nummer 2. Varför har t ex To the Earth inget nummer på högerflärpen medan flera av spelen som kom tidigare har det, även Anticipation som också är small box och som kom tidigare har nummer. Undrar när numret infördes på kartongerna och vad som var anledningen till att numrera de. Det finns t ex inget nummer på Gumshoe kartongen som ju har lång regionskod. Det finns heller, vilket dock inte är konstigt då det var innan numret infördes, på kartonger märkta enbart "EEC".
 #838421  by Lindholm
 
Vad får dig att tro det?

Jag gissar på original, främst då det är mask-rom på det och inte eporm som man brukar använda när man bränner spel (eprom har ett litet fönster på sig, så man kan radera det med uv-ljus)
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 111

Instagram #sndb.se